ANGLICKÝ PRODUCENT QUANTIC ZNOVU PREKVAPIL. NOVÝ ALBUM CURAO NAHRAL S KOLUMBIJSKOU SPEVÁČKOU NIDIOU GÓNGOROU

Quantic & Nidia Góngora - Curao (Tru Thoughts Recordings, 2017)

Quantic, vlastným menom Will Holland, je v poslednom čase mimoriadne aktívny. Len nedávno predstavil album s projektom Ondatropica a už ho tu máme znovu. Tentoraz s albumom, na ktorom vzdal poctu kolumbijskej folkovej speváčke menom Nídia Góngora. Quantic sa rozhodne nenudí. Okrem toho, že vedie vlastné hudobné vydavateľstvo Tru Thoughts Recordings, je neustále na cestách medzi Anglickom, Spojenými štátmi americkými a Kolumbiou. Veľa vystupuje, najmä ako DJ. Vo svojich setoch s obľubou mieša zmes funky, lámaných beatov, jazzu, salsy, kalypsa alebo kumbie. Ešte pripomeniem, že v minulosti vo svojich nahrávkach uprednostňoval najmä spoluprácu so soulovou speváčkou Alice Russel. Poďme si ale predstaviť ústrednú postavu nového albumu s názvom Curao.

Kolumbijská speváčka Nidia Góngora pochádza z malého mesta Timbiqui v regióne Cauca. V jeho kultúrnych kontrastoch nachádzajú umelci nekonečné inšpirácie. Nidia je jednou z najvýznamnejších predstaviteliek štýlu Marimba, populárneho najmä pri pobreží Tichého oceánu. Quantic jej spev počul po prvýkrát z vedľajšej hotelovej izby v čase, keď ešte žil v Santiagu de Cali. Jeho sused si nepretržite púšťal hudbu skupiny Grupo Canalon, v ktorej spievala práve Nidia. Quantic sa do jej hlasu zamiloval a neskôr začali osobne spolupracovať. Hlas Nidie môžete počuť aj na nahrávkach rôznych projektov, s ktorými mal Quantic do činenia v minulosti.

Album Curao predstavuje vyvrcholenie partnerstva medzi Quanticom a Nidiou Góngorou. Jeho piesne vznikali postupne, väčšinou v teréne. V jednotlivých nahrávkach môžete započuť aj zvuky dažďa, alebo búrky. V porovnaní s projektom Ondatropica sú tieto nahrávky omnoho intímnejšie. Niektoré piesne so silným refrénom a rytmickým tlieskaním ani nepotrebovali neskoršiu náročnú postprodukciu. Podobne je to tak i s niektorými ľudovými piesňami, ako napríklad s piesňou Dios Promete, ktorá má  náboženský podtext. Najsilnejšiu časť albumu ilustrujú nahrávky, v ktorých vyniká fúzia skúseností oboch protagonistov. Quantic do jednotlivých piesní citlivo pridal rytmy a elektronické zvuky. Jeho producentská práca sa dá vychutnať najmä v piesňach Dub el Pacifico, No soy del valle, Un canto a mi tierra, María no me llevo, Se lo ví a samozrejme aj v ďalších.

Citlivé hranie sa s príbehmi a rytmami jednotlivých piesní albumu Carao istým spôsobom odráža charakteristickú, ale rôznorodú povahu kolumbijského tichomorského pobrežia. Oblasť známa svojou krásou a tvorivosťou je v tieni konfliktov súkromných milícií a záujmov banských spoločností. Zlý obraz vytvára aj rozvinutý obchod s drogami. Quantic bol dostatočne opatrný pri dolaďovaní finálnej podoby jednotlivých nahrávok albumu Curao. Snahou bolo, aby sa z nich nevytratila autentickosť a zároveň, aby boli zaujímavé aj pre globálny svet. Z veľkej časti sa mu to podarilo.

Róbert Gregor