DO SLOVENSKÝCH KÍN PRICHÁDZA FILM SPRISAHANIE ŠEDEJ RASY

Do kín prichádza nový dokument režiséra Maroša Beráka Sprisahanie šedej rasy. Obsahuje výpovede svedkov a slovenských ufológov, ktorí rozprávajú o tom, ako v rôznych častiach Slovenska videli neidentifikovateľné objekty. Dokument vznikal šesť rokov. Spolupracovali na ňom režisérka Zuzana Piussi, producent Vít Janeček, pôvodnú hudbu vytvoril Ján Boleslav Kladivo.

Na otázky New Model Radia odpovedal Ján Boleslav Kladivo.

1. Komponoval si už v minulosti hudbu k filmom? Ak áno, ku ktorým?

Hudbu som komponoval k dokumentárnemu filmu Žalmy starých ľudí, ktorý natočil režisér Marek Kuboš. Spolupracujem aj s režisérkou Ivou Kúšikovou, ktorej som napísal hudbu k viacerým jej filmom. (Prešiel som hranicu, Called to give Voice the Voiceless, Pascha).

2. Ako vznikla spolupráca s režisérom Marošom Berákom?

S Marošom som sa zoznámil, keď som robil postprodukciu na filmoch Zuzany Piussi – Muži revolúcie, Kuracia láska a Krehká identita. Maroš a Zuzana majú spoločnú firmu Ultrafilm. Maroš počúval moje experimentálne albumy, ktoré sa mu zapáčili.

3. Fascinuje ťa téma UFO? Myslíš si, že existujú mimozemské civilizácie?

V detstve ma téma UFO bavila, čítal som vtedy jedinú dostupnú knihu Spomienky na budúcnosť od Ericha von Dänikena, ktorá bola vydaná počas ideového uvoľnenia v roku 1968 a my sme ju mali doma v knižnici. Dnes ma zaujímajú autentické zážitky ľudí, ktorý fenomén popisujú. Psychoanalytik C. G. Jung označil tieto zážitky za plody vlastnej psychiky, v ktorej došlo k znehodnoteniu hlbokých náboženských obrazov. Človek akoby si vytváral nové obrazy, voči ktorým sa dostane do stavu posvätnej úcty. Ja si však myslím, že tento fenomén môže byť interpretovaný aj poza hranicu psychiky človeka, že realita sama o sebe obsahuje anomálie a „nelinearity“, ktoré môže človek stretnúť , a ktoré nemajú žiadnu možnú interpretáciu z hľadiska súčasnej vedy. Vo filme Sprisahanie šedej rasy, vystupujú ľudia, ktorí sa snažia interpretovať to, čo videli. Dá sa polemizovať s ich interpretáciou, ale autenticita ich zážitku – často sú to ľudia, ktorí sa o UFO vôbec nezaujímali – je zarážajúca a vytvára neidentifikovateľný pocit.

3. Aké hudobné postupy si zvolil pri komponovaní hudby do tohto filmu a čo ťa inšpirovalo?

Hudba vo filme Sprisahanie šedej rasy je rozdelená na melodickú a noisovú – šumovú. Hlavný motív hrá basgitara, ktorá je v obrovskom priestore, ktorým sa rúti a stíhajú ju mäkké jazzovo zafarbené gitary. Čo sa týka noisových partov, inšpiroval som sa autentickými ruchmi v komunikácii projektov Apollo pri dobývaní Mesiaca. Zvuky boli generované v mojich vlastných konštrukciách (patchoch) v programe MaxMsp a Reaktor, samplové zdroje boli nahrávané pri elektrárňach a vedeniach vysokého napätia. Titulkovou záverečnou pesničkou sa stalo Nekonečno neostré je z dvier, ktoré naspievala Marcela Derevencová.

4. Konečný výsledok hudby vznikol po dohode aj s ostatnými ľuďmi, ktorí sa na vzniku filmu podieľali?

O hudbe som komunikoval len s režisérom Marošom Berákom.

5. Dá sa očakávať, že hudba k filmu vyjde aj na samostatnom nosiči, alebo je určená len pre film?

Asi polovica hudby už vyšla na mojom experimentálnom albume Pure love (ukážky sú na www.kladivo.com). O tom či vyjde komplet ako samostatný album, sme s režisérom zatiaľ nehovorili.

4. Čo môžeme od teba očakávať v najbližšej budúcnosti?

Tento týždeň posielame do lisovne môj nový pesničkový album Matterhorn. Vydáva ho vydavateľstvo Vlna. Vinyl by mal byť hotový približne za dva mesiace, takže premiéru by mal mať v apríli 2017. Na albume je osem pesničiek a dve inštrumentálky. Nesie sa v duchu fúzie krautrocku a dychu dnešnej doby. Poslucháči na ňom nájdu aj pesničky, v ktorých zazneje nemčina ako jazyk krajiny, kde krautrock vznikol.

Róbert Gregor (foto: Ján Boleslav Kladivo)