EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN


Event Details


Legendárna nemecká kapela Einstürzende Neubauten vystúpi už 18. októbra v pražskom Fore Karlín.

Einstürzende Neubauten

Naživo Sskupina predstaví svoj nový album nazvaný Rampen (apm: alien pop music), ktorý vyšiel tento rok v apríli. Nahrávka vychádza z voľných živých improvizácií, ktoré jej členovia Blixa Bargeld, N. U. Unruh, Alexander Hack, Jochen Arbeit, Rudolph Moser a Felix Gebhard hrali pred dvoma rokmi na turné k zatiaľ poslednej platni Alles in Allem. Prináša novú umeleckú formu pomenovanú apm – alien pop music: popovú hudbu pre paralelné vesmíry a medzisvety, pre hyperpriestory a medzizóny. Mikrokozmickú a medzigalaktickú zároveň.

Ťažko hľadať v hudobnom svete meno, ktoré by bolo viac synonymom pre experiment a novátorstvo, ako kapelu Einstürzende Neubauten. Od svojho vzniku pred štyridsiatimi štyrmi rokmi v Západnom Berlíne sa formácia preslávila nielen tým, že používa vlastnoručne vyrobené nástroje z kovového šrotu a predmetov dennej potreby, ale predovšetkým neúnavnými a neustále novými hudobnými experimentmi a skúmaním neprebádaných zvukových území. Ovplyvnila množstvo ďalších kapiel a umeleckých žánrov – od tanečného divadla po výtvarné umenie a film.

Einstürzende Neubauten vznikli 1. apríla 1980 vlastne náhodou.

Blixa Bargeld bol oslovený, či by si nechcel zahrať v berlínskom klube Moon, potom podľa svojich slov „jednoducho zavolal niekoľkým priateľom“. A kto mal ten večer čas, stal sa zakladajúcim členom tejto formácie. Od debutového albumu Kollaps v roku 1981 kapela menila parametre mainstreamu a subkultúry, aby nechala zaznieť nepočuteľné – a možno aj to doteraz nepočuté. Tento experimentálny terénny výskum sa teraz dostáva do novej fázy – fázy „ramp“, v ktorej sa kapela vracia k svojim koreňom a zároveň sa znova definuje. A vytvára vlastný žáner nazvaný apm – alien pop music.

Album Rampen (apm: alien pop music), na ktorom sa kapela podľa svojich slov predstavuje zo svojich najnepredvídateľnejších a najnekonvenčnejších stránok, vychádza z tzv. „ramp“ naživo zahraných na turné k doske Alles in Allem. „Rampa” znamená v internom jazyku kapely improvizovanú živú skladbu, ktorú Einstürzende Neubauten vždy zaraďujú do programu svojich koncertov. Tieto „rampy“ potom využijú ako nápady alebo inšpiráciu pre nový album.

„Vždy sme pri koncertoch improvizovali – v minulosti viac ako dnes. Neskôr, keď sme mali k dispozícii viac materiálov a skladieb, improvizácia sa stala vzácnejšou, ale vždy zostávala súčasťou našich koncertov. V jazyku našej kapely nazývame tieto improvizácie pred publikom rampy. Veľa piesní, ktoré sa ocitli na nahrávkach, vznikli práve ako také rampy,” vysvetľuje frontman Blixa Bargeld. Publikované verzie ale nepochádzajú z koncertov ako živákov, často napríklad zvuk nemal dostatočnú kvalitu. Namiesto toho ich kapela rekonštruuje ako vylepšené verzie v štúdiu. Niekedy tiež vezme viac verzií z rôznych koncertov.

Blixa Bargeld následne vysvetlil vznik aktuálnej nahrávky: „Na turné v roku 2022 sme hrali čiastočne ukotvené rampy – tj dopredu sme sa dohodli na minimálnych východiskách: kto začne, čím alebo aké akordy. Po skončení turné sme sa rozhodli najlepšie rampy dorobiť a nahrať na album. Z celkom 23 rámp sme vybrali 15 a skladbu po skladbe sme ich nahrali v štúdiu Candy Bomber v Berlíne. Nahrávali sme spôsobom ako kapely v 60. rokoch – všetci dohromady naraz. Samozrejme, že niekde sme použili strihy, ale v základe ide o „živú“ nahrávku. A takto vzniklo aktuálne dvojalbum.”

„Rampen (apm: alien pop music) je popová hudba pre paralelné vesmíry a medzisvety – pre hyperpriestory a medzizóny. Je mikrokozmická a medzigalaktická zároveň. Je to všedný nárok mimo všetkých fyzikálnych zákonov, s ktorým Einstürzende Neubauten vstupujú na štýlovú pôdu nikoho medzi minulosťou a budúcnosťou. Na jednej strane je tu návrat ku koreňom, na druhej strane vzniká z mohutných erupcií hluku, ktoré sa stretávajú s kryptickými, často fragmentárnymi textami, nová umelecká forma: populárna hudba pre cudzincov a vydedencov. Z antipopu sa stal mimozemský pop,“ opisuje kapela.

Nie náhodou čistá grafika dosky pripomína ikonický obal Bieleho albumu Beatles. „Vychádza to z myšlienky, že Einstürzende Neubauten sú v inej slnečnej sústave rovnako slávni ako Beatles v našom svete,“ uzatvára Blixa Bargeld a poznamenáva, že ide o balansovanie medzi avantgardou a jazykovou drzosťou, provokáciou a popkultúrnou diskontinuitou. Tento prístup tiež priamo definuje ústrednú tému, ktorá sa ako spoločná niť tiahne všetkými piesňami: zmena, utopické myšlienkové hry a pominuteľnosť.

Jiří Sedlák a NMR (foto: press)