Awa Khiwe je jednou z najprovokatívnejších osobností africkej hip-hopovej scény, čo potvrdila albumom „Africam Women Arise“. Rapperka zo Zimbabwe sa vo svojej hudbe venuje témam detských sobášov, migrácii alebo politickému odporu. Spája pritom tradíciu ndebele s moderným afrobeatom, trapom a amapianom.

Vytrvalosť a sebarealizácia
Awakhiwe Naome Sibanda sa narodila v roku 1992 v Bulawayo v Zimbabwe a vyrastala v malej dedinke Nkayi na západe krajiny. Ako dieťa písala básne, neskôr ju priateľ presvedčil, aby tieto básne premenila na hudbu. Keďže jej rodičia boli prísne veriaci adventisti siedmeho dňa, spočiatku jej bránili v sebarealizácii ako hudobníčke, pretože chceli z nej mať účtovníčku. Dospelo to až tak ďaleko, že keď mladá raperka Awa Khiwe chcela v roku 2016 vycestovať na koncert do Nemecka, matka jej predtým schovala pas. Našťastie ho dokázala nájsť, vďaka čomu vystúpila v Kolíne na festivale Urban Africa Festival na rovnakom pódiu ako Megaloh a juhoafrická superstar Cassper Nyovest. Tam sa stretla aj s producentom Ghanaian Stallionom, známym svojou spoluprácou s Petrom Foxom, Joy Denalane a Burna Boyom. Tento Nemec ghanského pôvodu, pohybujúci sa medzi Afrikou a Berlínom, má dobrý nos na nové talenty. Takmer desať rokov po prvom stretnutí nahrali prvé spoločné dielo „African Women Arise“.
Tradícia a modernosť
Ghanaian Stallion svojimi beatmi poskytuje vhodný základ pre Awain rap v jej materinskom jazyku ndebele, jednom z jazykov Zimbabwe. Producent spája tradičnú highlife hudbu zo západnej Afriky s modernými bicími evokujúcimi afrobeat, trap a amapiano.
„Spolupráca s Ghanaian Stallionom je úžasná, rozumie mi, aj keď nerozumie môjmu jazyku. Jazyková bariéra nás niekedy obmedzuje, no pomohlo sa mi to naučiť robiť hudbu, ktorú si môžu užiť aj ľudia, ktorí nerozumejú ndebele.“
Hudobní hostia
V uvoľnenej úvodnej skladbe „Zizobuya“ počuť africký zbor a dychové nástroje dodáva Kwashibu Area Band, ktorý už hral s ghanskými hudobnými legendami ako Pat Thomas.
V skladbe „NgeMbombela“ počuť hnací beat inšpirovaný štýlom amapiano z Južnej Afriky a zvuk gitár pripomínajúci púštne blues. Ako hosť sa v nej objavil Matthias Mzuzu z kapely Mokoomba, ktorá od roku 2002 patrí medzi najdôležitejších hudobných veľvyslancov Zimbabwe. Spoločne spievajú o migrujúcich pracovníkoch a o tom, aké to je, keď rodiny žijú oddelene, pretože jeden z členov rodiny musí zarábať na živobytie pre príbuzných v Európe alebo USA.
„Vždy nosím tradičné ndebele oblečenie, pretože ho milujem. Je tak krásne a baví ma zdieľať náš jazyk a kultúru s ľuďmi po celom svete. Afričania by mali rozprávať svoje príbehy a zarábať na nich.“
Odkazy
Aj v ostatných skladbách na albume „African Women Arise“ Awa Khiwe dokazuje, že má čo povedať. V skladbe „Uthando alulamgoqo“ kritizuje koncept detských sobášov a opisuje konflikt medzi materiálnou istotou a pravou láskou. V piesni „Qaphela“ varuje mladé ženy pred staršími mužmi, ktorí im sľubujú luxus, no nakoniec im zlomia srdce alebo ich nechajú samé ako tínedžerské matky.
V skladbe „Rise Again“ sa k nej pridáva konžská speváčka Baby SOL a obe ženy sa v nej vyjadrujú protest proti politickému útlaku. Je počuť, ako Awa Khiwe na jednej strane oslavuje svoj pôvod a tradície, no zároveň ich spochybňuje a ďalej rozvíja. Album „African Women Arise“ je silným vyhlásením práva za sebaurčenie.
NMR (foto: press Awa Khiwe)