DUHAN: OD TRIPHOPU K MELODICKEJ ELEKTRONIKE

Slovenský producent Duhan nás v roku 2014 prekvapil debutovým albumom „Back To The Future“ a o štyri roky neskôr tiež albumom „United Gravity“. Odvtedy nahral niekoľko EP a singlov, medzi ktorými nechýbala spolupráca s rakúskym saxofonistom, ktorého poznáme pod menom Max the Sax i ďalšími hudobníkmi. Najnovším Duhanovým dielom je EP „Chase Life“.


Na novom EP sa nachádza päť skladieb, z ktorých všetky okrem poslednej vychádzajú z nových nápadov. Na rozdiel od minulosti bolo zámerom nahrať viac minimalistické nahrávky. V porovnaní so staršou, prevažne trip-hopovou tvorbou sú nové skladby viac tanečné. Až na niekoľko detailov vznikali nové skladby na hardvérových syntetizátoroch, ktoré vlastní Duhan v domácom štúdiu. V minulosti sa jeho nové skladby začali zvyčajne rodiť samplovaním vybranej staršej nahrávky, no teraz komponuje so syntetizátorom. Nahráva veľa zvukov a neskôr sampluje aj svoje skoršie nápady. Takto si skladá vzorky, z ktorých potom vyberá, s čím bude pokračovať.

Pri príležitosti vydania EP „Chase Life“ vznikol nasledujúci rozhovor

Tvoje nové skladby sú viac tanečné, čím sa trochu odlišujú od tvojich crossoverových začiatkov. Prečo ten minimalizmus a čo ťa na nových nahrávkach najviac baví?

„Po prevažne triphopovom albume United Gravity s nádychom funku, soulu a hip-hopu som sa od roku 2018 začal venovať naplno melodickej elektronike. Nečakal som však, že to pre mňa ako interpreta, ktorý má za sebou dva albumy a množstvo singlov bude tak trochu facka. Postupom času som zisťoval, že tvorba elektronickej hudby funguje na iných princípoch. V minulosti som často vrstvil zvuky, prepájal melódie a často ťažil aj z nástrojov iných hudobníkov. V poslednej tvorbe sa mi častokrát stávalo, že kombinácia zvukových stop v mojich postupoch energiu skôr uberala ako jej pridávala, práve preto ten prístup minimalizmu oproti tomu čo som robil v minulosti. K jednoduchosti niekedy vedie zložitá cesta.“

Ako nadväzuješ kontakty s hudobníkmi v zahraničí?

„Štandardne cez sociálne siete, email a pod. Ak má niekto väčšie meno, je logicky ťažšie sa k nemu dostať, v tomto prípade dosť zohráva úlohu aj cit ako v obsiahnuť podstatu v pár vetách. Spolupráce často nadväzujem až vtedy, keď mám u hotové konkrétne demo kde sa mi hodí konkrétny interpret. Obzvlášť v prípade spevu zohľadňujeme farbu hlasu, žáner a pod.“

Aké sú ohlasy spoza našich hraníc? Máš informácie o využití tvojich nahrávok v zahraničných mediach, prípadne ozývajú sa novinári? Záujem vieš odhadnúť aj z počtu prehratí na streamovacích platformách.

„Mne sa zdá, že ohlasy sú úplne rovnaké ako u nás. Na berlínskom labeli ElectroSwingThing vyšli dva single a k tomu aj články.“

https://electroswingthing.com/ask-the-dust/
https://electroswingthing.com/release-142/

„Popravde už nie som fanúšikom elektroswingu a single, čo som robil blízko tomuto žánru, boli viac deep a originálne oproti klasickému gýčovému elektroswingu, ktorý mi po dvoch hodinách počúvania vyráža poistky. (smiech) Inak neregistrujem záujem zahraničných médií, keďže to momentálne týmto smerom ani netlačím. V minulosti sa mi podarilo spolupracovať zo zaujímavými zahraničnými labelmi a vyťažiť z toho celkom pekné čísla na Spotify s poslucháčmi prevažne v Nemecku a USA. Keďže moja tvorba nie je viazaná slovenský jazyk, je to výhodou. S mojou aktuálnou tvorbou síce dostávam z labelov pozitívne feedbacky, ale tým že je moja tvorba príliš špecifická, nehodí sa im to do portfólia. Myslím si však, že aj tak je najlepšie mať najprv fanúšikov doma, ktorí ti napríklad prídu na koncert a podobne.“


Domnievaš sa, že má šancu slovenská hudba konečne uspieť tiež v globálnom meradle? Isté náznaky už síce boli, faktom ale je, že žiadne slovenské meno v zahraničí masívnejšie nerezonuje.

„Podľa mňa určite áno, je úplne jedno odkiaľ sa zrodí nová hviezda, poslednú dobu už nevnímam priepastný rozdiel v hudbe medzi slovenskom a zahraničím, svety sú prepojené, veľa Slovákov vydáva pod zahraničnými lejblami, je z toho už bežná vec. Ale na to, aby niekto zarezonoval masívne a dlhodobejšie, musel by byť možno viac mainstream, ťažko povedať…“

Ťažiskovou piesňou nového EP je skladba „On Ice“ so slovenskou speváčkou Annou Ováry, ktorú poznáme z projektu Buy Her Sugar. Ako si nadviazal túto spoluprácu?

„Už keď som vytvoril prvotný nápad, vedel som, že je to skladba, ktorá potrebuje spev. Annu som registroval, no osobne sme sa predtým nepoznali. Vedel som si predstaviť, že práve jej tento nápad sadne. Tak som ju s týmto nápadom oslovil a nahrali sme to u mňa v domácom štúdiu až keď sme mali hotovú finálnu kompozíciu spevu. Jej hlas takisto počuť v skladbe Let me Feel ako prídavný prvok.“

Čím nás v budúcnosti ešte prekvapíš?

„Aktuálne pracujem na ďalších skladbách s ráznejším klubovým smerovaním, doraz však stále prikladám na melodickosť a originalitu, aby sa dané výtvory neutopili v mori podobných generických skladieb. Momentálne ma baví tvoriť viac tvrdšiu alebo prísnejšiu hudbu oproti tej, ktorú som robil v minulosti. V nových skladbách sa možno úplne prvýkrát objaví aj spevák, doteraz to boli len speváčky prípadne raperi.“

Róbert Gregor (foto: Dorota Holubová)