MICHAEL KIWANUKA OSLAVUJE NOVÝM ALBUMOM HRDINSKÉ OSLOBODENIE

Micheal Kiwanuka - Kiwanuka (Polydor, 2019)

K záveru tohto roka sa ešte obzrieme za niektorými tohtoročnými albumami, ktoré si to z rôznych dôvodov zaslúžia.

I keď soul nepatrí medzi naše preferované žánre, britský hudobník Michael Kiwanuka nahral v roku 2019 album, ktorý sa vyskytne aj v našich koncoročných bilanciách. Mali by sme byť preto vďační za to, že sme ho mali možnosť vidieť na festivaloch na Slovensku, v Čechách a posledný víkend i vo Viedni na samostatnom koncerte.

Michael Kiwanuka na svojom treťom albume „Kiwanuka“ pôsobí oproti minulosti sabavedomejšie a vzpurnejšie. Novinku produkoval precízny americký producent Danger Mouse, podpísaný aj pod nahrávky The Black Keys, Becka, Norah Jones a tiež pod predchádzajúci Kiwanukov album „Love & Hate“.

Album „Kiwanuka“ obsahuje hymnické piesne inšpirované hudbou šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov minulého storočia, teda z éry, ktorú Michael miluje. V nových piesňach počuť aj vplyvy Curtisa Mayfielda, Jimiho Hendrixa, pričom z nich cítiť teplo, ktoré sa z hudby po nástupe digitálnej éry akosi vytráca. Michael sa pritom nesnaží kopírovať hudbu spomínaného obdobia a istým spôsobom ju prekonáva.

Kalifornská duša

Michael Kiwanuka je spevák, ktorý má svoje korene v Ugande. Jeho predchádzajúci album z roku 2016 obsahoval pieseň „Cold Little Heart“, ktorá sa stala ústrednou skladbou seriálu HBO „Big Little Lies“. Jeho soundtrack bol ocenený televíznou akadémiou Emmy, vďaka čomu sa Michaelova hudba stala známou vo svete.

Nový album hudobne nadväzuje na album „Love And Hate“. Úvodná skladba „You Not The Problem“ znie ako slnkom zaliaty rock z Kalifornie a skladba „Living in Denial“ evokuje éru hippies (obidve piesne boli nahraté v Los Angeles). Pieseň „Piano Joint“ má výstižný názov, pretože v nej dominuje smutný, ale hrejivý zvuk klavíra, umocnený spevákovým výrazným hlasom a sláčikovými nástrojmi. Nahrávky nového albumu evokujú oblúk napätia, sú poskladané pozorne, so zmyslom pre detail a počuť v nich rôzne harmonické zvukové scény.

Black Panther

Ústrednou skladbou albumu je „Hero“. V jej videoklipe agenti FBI monitorujú černošskú párty. Táto pieseň je venovaná Fredovi Hamptonovi, africko-americkému aktivistovi členovi organizácie Black Panther, ktorého tajní agenti zastrelili 4.12.1969. V tejto piesni sa jej autor tiež pýta, či bol hrdinom. Nie je to tak dávno, keď niektorí ľudia neboli považovaní za rovných kvôli svojmu vzhľadu. Tí, ktorí odolávali zlému zaobchádzaniu, boli brutálne zbití alebo priamo zastrelení. Rozdelenie spoločnosti na severnej pologuli je podľa Michaela dodnes spojené s rasizmom, nacionalizmom a ideológiou „bielej“ nadradenosti.

Hrdinovia každodenného života

Nosná téma albumu je iróniou, pretože sa snaží predstierať sebapodceňovanie a vykresliť Michaela ako plachého hudobníka. Vyvrcholenie ale pôsobí tak, že každý môže byť hrdinom, pokiaľ si stojí za svojimi činmi. Michal pritom nabáda vzoprieť sa negatívnym tlakom, pričom neskrýva obavy zo sociálnych médií.

Róbert Gregor (foto: Press, Martina Mlčúchová)