NYLON UNION: NOVÝ ALBUM JE ORGANICKY ZNEJÚCI CELOK

V týchto dňoch vychádza slovenskému projektu Nylon Union album s názvom „Words And Waves“. Produkoval ho Erik „Losos“ Horák (Noisecut, Zlokot) a Lukáš Zdurienčík (Blame Your Genes).


Na štvrtom albume Nylon Union nájdete dvanásť art popových skladieb, ktoré sú postavené na pôsobivých melódiách zasadených do harmonicky zaujímavých podkladov. Na textoch spolupracoval autor hudby, spevák a gitarista Richard Imrich s básnikom a prozaikom Petrom Šulejom, ktorého vydavateľstvo Vlna Records album vydalo.

„Erik spolu s Lukášom vytvorili na albume organicky znejúci celok, ktorý na rozdiel od mojej minimalistickej produkcie na predchádzajúcich albumoch, otvára úplne novú éru zvuku Nylon Union“ hovorí frontman Richard Imrich. Zvuk albumu „Words And Waves“ bol vytvorený kombináciou moderných elektronických a živých nástrojov, no počuť aj charakteristické vrstvy gitarových stien a analógových oscilátorov. Leitmotívom nového albumu sú slová strácajúce sa v tichu. Jednotlivé skladby ticho ohmatávajú, skúmajú a hľadajú jeho podstatu, každá iným spôsobom.


Na nasledujúce otázky odpovedal líder Richard Imrich.

Nové nahrávky vychádzajú viac ako tri roky po albume Into Waters Islands Dreams and Creatures Come. Čo sa odvtedy zmenilo?

„Text piesne Poetry of Ice z predchádzajúceho albumu sme napísali spolu s básnikom Petrom Šulejom. Spolupráca sa nám pozdávala a keď som v roku 2019 začal skladať prvú skladbu na nový album, opäť sme sa dali dokopy. Jej motív bol veľmi chytľavý, až banálne popový. Mal som predstavu, že by aj v texte malo byť čosi banálne napríklad slová o počasí, a tak v slohe spievam aktuálne správy o počasí. Peter sa ihneď chytil a doplnil text v druhej časti spolu s refrénom, kde sa spieva o meteovízii, o ktorej v minulosti napísal báseň. V priebehu nasledujúcich mesiacov sme takto spolu zložili viac ako desať skladieb. Druhá dôležitá zmena nastala z pohľadu hudobnej produkcie. Posledné dva albumy som si písal, nahrával a produkoval sám. Na Words and Waves som chcel skúsiť iný prístup a všetky demo verzie, ktoré postupne vznikali som zámerne držal v čo najjednoduchšej forme, ktorá pozostávala z vokálu a pomocnej gitary. Začiatkom minulého roka som písal Erikovi Horákovi, či by nemal chuť spraviť produkciu podľa svojho vlastného pocitu. Erik súhlasil a v januári sme začali nahrávať nový album.“

Koľko z tvojho voľného času obetuješ hudbe a ako dlho vznikal tento album?

„Popri práci a rodine mi veľa času na hudbu neostáva, ale keď príde inšpirácia, všetko ide bokom. Vtedy hudbu vnímam veľmi intenzívne a zvyčajne pracujem na novej pesničke až do momentu, keď nahrám vokálne demo. Spolupráca na textoch s Petrom a produkcia s Erikom mi umožnila sa sústrediť na kompozíciu ako takú. Podobným spôsobom pracujem aj s Vladom Ďurajkom, ktorý mi zvyčajne pošle nejaký krátky groove alebo fragment, do ktorého skladám spevovú linku a text. Tú posielam späť a buď ju priamo použije alebo ju nechá prespievať niektorému z hosťujúcich spevákov. Tento proces je pre mňa mimoriadne efektívny. Jednotlivé pesničky nového albumu vznikali od jesene roka 2019 do konca roka 2021. Samotné nahrávanie trvalo takmer rok, ale pracovali sme iba približne 2-3 piatky v mesiaci, keď som si mohol zobrať voľno v práci. Väčšinu vokálov sme použili z mojich domácich nahrávok a prespieval som iba tie, v ktorých sme na poslednú chvíľu zmenili niečo drobné v texte. Niekedy v októbri 2022 sme už mali prakticky všetko pokope a už sme len dolaďovali mix. Okrem Erika na troch skladbách robil produkciu aj Lukáš Zdurienčík zo skupiny Blame Your Genes.“

Štýlovo ostávaš verný svojim začiatkom. Nemal si niekedy nutkanie vybočiť iným smerom?

„Áno mal, ale zároveň ma to ťahá vždy späť ku koreňom. Asi najradikálnejšie to bolo v prípade albumu Undisclosed Grounds. Pôvodne mali všetky skladby pesničkovú formu, teda so štandardným textom a spevom. Potom som spravil radikálne rozhodnutie, odstránil som túto popovú zložku a pracoval som iba s gitarou a analógovým syntetizátorom. Vo všetkých skladbách som používal iba jednu harmonickú moduláciu, základný akord som striedal s jeho terciou, avšak každá skladba má svoje vlastné ladenie a teda iný harmonický charakter.“

Aké témy ťa po textovej stránke tematicky najviac zaujímajú?

„V skladbe Meteovision, ktorá vznikla ako prvá, som mal víziu okrem banálnosti populárnej hudby (preto ten text o počasí) ešte čohosi čo existuje, ale postupne sa stráca. V meteorológii sa používajú balóny s meracími prístrojmi, ktoré sú vypustené a strácajú sa vo výške až niekde prasknú podobne ako popová bublina. V ďalších pesničkách som tento motív ďalej posúval na úroveň slov, ktoré sú vyslovené, ale zároveň sa nevyhnutne strácajú v tichu. S Petrom sme potom špekulovali vždy nad iným pohľadom na to ticho. V piesni Complete Silence je to entropia, ktorá podľa druhého termodynamického zákona v uzavretom systéme sa nikdy späť nezníži a končí sa v rovnovážnej neusporiadanosti. Napríklad je tam obraz včelieho vosku, z ktorého sa nikdy nestane naspäť med alebo slivky, ktoré sú nezvratne premenené na slivovicu. Skladba Witnessless je o našej spoločnosti, ktorá je v posledných rokoch extrémne polarizovaná, nenávisť je dokonca priamo podporovaná a živená niektorými politikmi a médiami až do momentu, kedy dôjde k úplnému otupeniu nášho vnímania. Presne ako v prípade obrovskej tragédie holokaustu, ktorú Hitler nespravil zo dňa na deň, ale postupne spracovával veľa rokov nemeckú spoločnosť až do bodu, kedy k tejto obrovskej tragédii zostala väčšina ľahostajná, či už z otupenia alebo zo strachu. V niektorých pesničkách používame témy a nápady z filozofie, kvantovej fyziky alebo systémovej biológie. Napríklad k All Said And Done som mal pripravenú prvú slohu, v ktorej spievam definíciu života z hľadiska termodynamiky. Do druhej slohy pridal Peter text o láske v planktóne, ktorý padá mŕtvy na morské dno. V tretej sme už uleteli úplne a Peter vymyslel verš, Kým pochybujeme (v zmysle ľudstvo ako také) a jeme kyslú kapustu, masová hystéria nás obchádza.“ Je to taký odkaz, že sa máme držať pri zemi a používať sedliacky rozum.

Nový album je s výnimkou jednej skladby so Zuzanou Husárovou postavený na anglických textoch. Máš už na ne reakcie?

„V istom období som sa pokúšal písať slovenské texty. Priznám sa neznelo to dobre, a preto som to vzdal a pracujem v angličtine, ktorá je zároveň aj mojim pracovným jazykom v dennom zamestnaní, teda vo výskume. Prvé reakcie na texty z nového albumu sú veľmi pozitívne. Jediný slovenský text je použitý v záverečnej skladbe s názvom Rotácia ticha. Pár dní pred začiatkom nahrávania som spravil vec, v ktorej okrem anglického textu boli dlhé prázdne časti. Mal som predstavu vyplniť ich niečím roboticky znejúcim. Napadlo mi osloviť Zuzanu Husárovú, ktorá je vo svete uznávanou literárnou vedkyňou a experimentálnou poetkou. Zuzana dlhodobo pracuje na využití umelej inteligencie v literárnej tvorbe a spolu s partnerom naprogramovali jazykový model založený na GPT-2, ktorý nakŕmili slovenskou literatúrou. Text piesne Zuzana vygenerovala touto neurónovou sieťou, ktorú familiárne volajú Liza Gennart. Vznikol zadaním hesla rotácia ticha, čo je názov jednej Petrovej básnickej zbierky, ako vstupu do algoritmu. Napriek zjavnej umelosti a až grotesknej nezmyselnosti fráz vygenerovaného textu, to vie čosi evokovať, čo je pre mňa osobne absolútne fascinujúce. Možno sme sa už pomaly naozaj dostali do singularity.“

Budete aj koncertovať?

„Veľmi rád by som opäť začal hrať naživo, ale je to treba technicky uchopiť a pripraviť.“

Róbert Gregor (foto: archív Richard Imrich)