Zaujímavé albumy zverejnili Jenny Hval, Marlon Williams i Arcade Fire, na scénu sa vracia reggae hviezda Koffee, AMO majú nový singel s Tónom S a predstavíme vám aj bratislavskú skupinu Revisors.

Počas pandémie mala nórska speváčka Jenny Hval viac času na počúvanie hudby. Potom približne rok ignorovala všetky nové podnety a zamerala sa na iný zmysel: čuch. Svet vôní sa pokúsila preniesť do sveta hudby, čo bolo hlavnou inšpiráciou vzniku nových piesní. Jej nový album „Iris Silver Mist“ je pomenovaný podľa parfumu a jeho nahrávky sa ponárajú do nového spektra vnímania. Album zároveň dopĺňa esej „Scenemennesket“, ktorá sa zaoberá životom na javisku a jeho dôležitosťou v súčasnom svete. V eseji a hudbe sa Jenny zamýšľa nad významom kultúry v spoločnosti, ktorá bola počas pandémie degradovaná. Speváčka bola náhle konfrontovaná s definíciou toho, čo je vlastne podstatné a pocit prázdnoty vyplnila fascinácia vôňou, ktorá dokáže oživiť spomienky.
Novozélandský spevák Marlon Williams je známy predovšetkým svojou folkovou tvorbou. Na novom albume „Te Whare Tīwekaweka“ sa teraz vracia k svojim koreňom, pôvodnej maorskej kultúre. Názov pôvodného jazyka obyvateľstva Nového Zélandu Reo Māori sa dá preložiť ako „Neporiadny dom“ a pre hudobníka je narážkou na jeho vlastný jazykový zmätok. Podobne ako mnohí v jeho komunite po skončení školy tento jazyk nepoužíval. Pre väčšinu Maorov je ťažké sa k nemu vrátiť a Williams sa k nemu opäť dokázal priblížiť len vďaka hudbe. V skladbe „Te Whare Tīwekaweka“ nás berie so sebou na cestu späť k svojej kultúre.
Album „Gifted“ z roku 2022 Jamajčanky Koffee bol dlho oslavovaný ako najzaujímavejšia ostrovná reggae novinka a speváčka za neho dokonca získala cenu Grammy. Koffee – alebo Original Koffee, ako sa teraz sama nazýva – na tento titul po troch rokoch nadväzuje novým singlom. V skladbe „Koffee“ sa už toľko nespolieha na jamajský dabing a namiesto toho skúša zvuky groovovej basgitary, ktoré sú okorenené syntetizátormi a dychmi. Napriek tomu svoje reggae vibrácie úplne nestráca a podanie je stále dobre nasmerované: „I’m the baddest thing outta Jamaica“, spieva sebavedomo v sprievodnom videoklipe, ktorý prináša slnečné vibrácie Karibiku.
Siedmy album „Pink Elephant“ kanadského kvinteta Arcade Fire možno vzbudí nostalgiu za niekdajšou genialitou kapely, ale na mieste, kde kedysi bola ich iskra, zostáva plytká prázdnota. „Je to obdobie zmien,“ spievajú Win Butler a Régine Chassagne v piesni „Year Of The Snake“. Tento verš je síce podaný úprimne, no vyznieva skôr ako nešťastná irónia signalizujúca tvorivú krízu. Samotný album ponúka miestami sladké melódie, zvláštne harmónie, majestátne rytmy a pôsobí ako katarzný manifest. Typický zvuk koproducenta Daniela Lanoisa mu dodáva intímnu, no oproti minulosti menej naliehavú atmosféru.
Pred 80 rokmi sa skončila 2. svetová vojna, ktorá si vyžiadala milióny nevinných obetí. Nespravodlivo prenasledovaní ľudia, väznení, mučení získali slobodu, v ktorú už ani nedúfali. V Európe – a aj na našom území – si vydýchlo množstvo ľudí, ktorí nesúhlasili s fašistickou a nacistickou politikou. Kapela AMO a Tono S (GR Team) sa spojili v novej skladbe venovanej 80. výročiu skončenia 2. svetovej vojny, aby upozornili na fakt, že pamätať si históriu je dnes nevyhnutné pre zachovanie slobody a demokratických princípov v spoločnosti.
Bratislavská kapela Revisors debutuje singlom „Tie oči“, ktorým predstavuje energický rock’n’roll s britským vplyvom a slovenskou dušou. Autorsky sa pod skladbu podpísal gitarista Martin „Bellcanto“ Domáň, text napísal Michal Godor. Singel sa nahrával v štúdiu Revolver u Martina Revického a finálny mix vytvoril Vlado Nosáľ (Queer Jane, Vlado Nosáľ & The Avedons, Hotel Art). Pieseň vznikala postupne a svoju konečnú podobu našla až vďaka basgitare Jakuba Lorenza a zvukovému citu Vlada Nosáľa. „Pieseň Tie oči som mal napísanú už dávnejšie, no stále jej niečo chýbalo. Groove priniesla až Kubova basgitara. A keď ju Vlado zmixoval po svojom, získala ten správny zvuk – niečo ako The Libertines po slovensky,“ prezradil Martin Domáň. Videoklip k piesni nakrútila mladá filmárka Lenka Horáková. Natáčalo sa priamo v skúšobni kapely, bez efektov a s dôrazom na surovú energiu a autenticitu. „S Lenkou sme si hneď padli do noty. Hoci to bol jej prvý videoklip, presne pochopila, čo chceme. Je to cítiť aj na výsledku,“ dodal Martin.