V tomto článku sa s vami podelíme o novinky, ktoré zverejnili Mercury Rev, Nilüfer Yanya, Warhaus, Laíz & The New Love Experience, The Autumnist a Walter Schnitzelsson.
Americká skupina Mercury Rev sa v polovičnom zložení po deviatich rokoch pripomína novým albumom, na ktorom stále nájdete objavné výlety, zmysel pre mágiu a rozsiahle inštrumentálne panorámy definované prelomovým albumom „Deserters Songs“ z roku 1998. Nie je preto žiadnym prekvapením, že novinka „Born Horses“ vyšla v ich novom domove Bella Union. Zmysel pre hudobné divadlo je čiastočne spôsobený opulentnou, zamatovou inštrumentáciou a tiež neodmysliteľným Donahueovým častým hovoreným slovom. V deklamačnej piesni „Patterns“ je cítiť jeho tvár obrátenú k bohom, lesknúcu sa vo svetle reflektorov.
Britská speváčka a skladateľka s írsko-barbadosko-tureckými koreňmi Nilüfer Yanya vydáva vo vydavateľstve Ninja Tune svoj nový album „My Method Actor“. V titulnej skladbe sa prevtelila do kože nemenovanej postavy, ktorej vykresľuje životný príbeh. Sprievodný klip bol nakrútený v starom hoteli v španielskom Benidorme. Ide o video na jeden záber, ktoré zachytáva ako sa Nilüfer delí o príbeh piesne. „Skúmala som metodické herectvo a z toho, čo som sa dočítala, je postavené na nájdení spomienky vo vašom živote, ktorá vám zmení život. Dôvodom, prečo niektorí ľudia považujú metodické herectvo za traumatizujúce je fakt, že sa stále vraciate k tomu momentu. Je to trochu ako byť hudobníkom. Keď hráte, stále sa snažíte vyvolať energiu a emócie z momentu, kedy pesnička vznikala,“ prezradila speváčka.
Belgický projekt Warhaus pripravuje nový album s názvom „Karaoke Moon“. Maarten Devoldere sa v nových nahrávkach pohráva s modernými názormi na mužskosť. S jemným humorom obchádza nepríjemné situácie a s dvojzmyselným vtipom si uťahuje zo seba a svojho druhu. Tieňovo tiež bojuje s vlastnými myšlienkami a žongluje s odvarmi svojho podvedomia. Temné hľadanie duše však nie je všetko. Dôkazom toho je pôvodne jemne tanečná skladba „No Surprise“, ktorú producent Jasper Maekelberg premenil na dusnú klubovú nahrávku. Kontrasty v „Karaoke Moon“ spôsobujú, že tento album rastie s každým ďalším počúvaním a zvádza poslucháča, aby sa ponáral stále hlbšie do jedinečného vesmíru. Zatiaľ prvou oficiálne zverejnenenou skladbou je pieseň „Where The Names Are Real“, ku ktorej vznikol aj videoklip.
Laíz & The New Love Experience vydávajú vo vydavateľstve Agogo Records sebavedomý debut „Ela Partíu“. V jeho nahrávkach kombinujú tropicaliu, sambu a afrobeat s jazzom, čím vytvárajú moderné poňatie latinskoamerického hip-hopu. Speváčka Laíz sa narodila v roku 1999 v Brazílii a v roku 2019 sa presťahovala do Nemecka, kde započala svoju hudobnú cestu na berlínskej jazzovej scéne. Na albume nájdete tiež množstvo hostí ako napríklad so sudánskeho rappera menom Zeyo Manna, ghanského perkusionistu a speváka Erica Owusu (Jembaa Groove, Pat Thomas) a album produkovali ju young.vishnu & Pachakuti.
Nová skladba domáceho projektu Autumnist je výsledkom spolupráce so spevákom, gitaristom a skladateľom Gabrielom Kainom, ktorý hosťoval už na predchádzajúcom albume a občas s kapelou aj koncertuje. Melodický motív spevovej linky ho napadol ešte počas covidovej karantény vo svojom londýnskom byte, následne k nemu napísal text a materiál odoslal na vypočutie. „Keď mi Gabriel poslal vokálnu skicu pesničky, ihneď som si predstavil fiktívny cyberpunkový remake filmu ‘Angel Heart‘ s ‘Hole in the Rain‘ ako ústrednou melódiou,“ spomína na prvý moment Vlado Ďurajka. „Hole in the Rain“ je skladba o akomsi obrannom systéme pred organizovaným chaosom sveta. Ten na nás neustále útočí záplavou často agresívnych vnemov a impulzov ako neutíchajúci dážď, ktorý sa nedá ignorovať, a s ktorým sa iba musíme naučiť žiť. „Je to svet, ktorý nás ľahko zatlačí do kúta a zavalí pocitmi neviditeľnosti a bezvýznamnosti, hľadáme si v ňom pomyselné i konkrétne útočiská, ktoré sú zároveň familiárne aj nedosiahnuteľné. Ak aj získame prchavý pocit bezpečia a vnútorného šťastia, hlboko vnútri vieme, že tento stav je dočasný a prázdnota neúprosnej reality je tým skutočným status quo. A ostáva nám len dúfať, že jedného dňa nájdeme pomyselnú ‘dieru v daždi’, cez ktorú unikneme“, hovorí na margo textu skladby Gabriel Kain.
Slovenská skupina Walter Schnitzelsson hlási po šiestich rokoch comeback s novým singlom s názvom „Betónové bozky“. Kapela k nemu natočila videoklip na bratislavskej Miletičke a po dvoch albumoch v angličtine premiérovo spieva po slovensky. „Gitarovka v slovenčine môže byť tenký ľad, ale nakoniec sme to skúsili. Sme tridsiatnici, ktorí píšu o svojich životných problémoch a v tomto žánri sú asi väčšinou mladší, tak uvidíme, ako to bude prijaté,“ hovoria členovia Walter Schnitzelsson. Téma skladby je podaná odľahčene, opäť nechýbajú hlučné gitary a chytľavé riffy, ale „Betónové bozky“ nesú aj vážnejší odkaz o tom, aké jednoduché je alkoholu prepadnúť. Koncept videoklipu, scény aj lokáciu na Miletičovej ulici v Bratislave vymyslel gitarista a spevák Jozef Rezník. Kameru, dron, editáciu a farby si zobral na starosť Michal Furda. „Snažil som sa to zo zeme režírovať, čo bolo občas vtipné. Prišiel komparz kamošov a objavili sa aj ľudia, o ktorých táto pesnička tak trochu je. Bolo to teda v istých momentoch dosť autentické,“ dodáva Jozef Rezník.