On air
Next
Články

HUDOBNO-KULTÚRNY CROSSOVER OD TRIA YORKSTON/THORNE/KHAN

13.12.2017

YORKSTON THORNE KHAN CD

Yorkston/Thorne/Khan – Neuk Wight Delhi All-Stars (Domino Records 2017)

Kombinácia folkového pesničkára, jazzového kontrabasistu a indického hráča na husle Sarangi založená na úvahe, že fungujúci hudobno-kultúrny crossover môže byť zdrojom presvedčivej správy o dobe v ktorej žijeme.

Spojenie folku s Indickou hudbou nie je na britskej scéne nič nezvyčajné, v prípade tohoto tria sa ale môžeme baviť o výnimočnom transcendentnom zážitku. Odkazy síce od minulého roka, kedy debutovalo albumom Everything Sacred, vedú ku spirituálnemu jazzu Alice Cotrane, alebo nadčasovým anglickým skupinám Incredible String Band a Pentangle, myslená je ale skôr podobná odvaha prepojiť nezlúčiteľné, než priame porovnanie.

K rozuzleniu intenzívneho hudobného zážitku, ktoré toto trio ešte viac umocňuje na koncertoch, pomôžu informácie o pozadí jednotlivých aktérov, kedy dôjde aj na vysvetlenie nezvyčajného názvu albumu Neuk Wight Delhi All-Stars. Pesničkár James Yorkston pochádza z východnej oblasti East Neuk, ktoré sa rozprestiera v grófstve Fife. Na folkovej scéne je považovaný za utajený poklad. Spolupracoval s Johnom Martynom i Martinom Carthym a chválou ho nešetril John Peel z Radia BBC. Jazzový kontrabasista Jon Thorne z ostrova Isle of Wight sa vždy pohyboval v niekoľkých hudobných teritóriách naraz. Roky hrával s elektro-pop-folkovou skupinou Lamb, experimentoval s gitaristom Robertom Frippom, sprevádzal mnohé folkové hviezdy a za svojho mentora považuje anglickú kontrabasovú legendu Danny Thompsona. Hráč na Sarangi a spevák Suhail Yusuf Khan sa narodil v indickom New Delhi a je vnukom legendárneho Ustad Sabri Khana. Indický druh zvislých huslí dostal názov Sarangi, teda sto farieb, vďaka nesmierne širokej palete pôsobivých zvukov a podivuhodnej schopnosti napodobniť zafarbenie a emócie ľudského hlasu. Všetci traja na albume dopĺňajú svoje nástroje ešte klavírom, bouzouki, nickelharpou, alebo perkusiami a hranice multikultúrneho amalagamu prekračujú tiež improvizačnými plochami, kedy stierajú rozdiely medzi autorskými a tradičnými skladbami.

Nie všetka hudba tria má preto vopred dané vyznenie. Skladbu False True Piya o nešťastnom, na svoju lásku čakajúcemu milencovi v halucinogénnom stave, zložil Khan a keď Yorkstonovi vysvetlil o čom v hindčine spieva  hneď ho napadla stará škótska balada The House Carpenter, v ktorej krutú pomstu za neveru vykoná abstraktný démon. Jej fragment odspieva na začiatok Yorkston v angličtine, potom už nasleduje Khanové vokálne kvílenie podporené strašidelným zvukom Sarangi. V skladbe Samanta Saarang / Just a Bloke si to vymenia: na Khanové otvorenie nadväzuje cover existenciálnej úvahay o samote Just A Bloke od Rogera Eno.

Jiří Moravčík