JOÃO SELVA – VYSLANEC BRAZÍLSKEHO POPU

João Selva - Navegar (Underdog Records, 2021)

João Selva vzdáva hold tradičnému brazílskemu popu. Jeho nový album „Navegar“ je vyznaním lásky ku kreolskej kultúre a „čiernej“ časti Atlantiku.


João Selva sa narodil v Riu de Janeiro. Je synom farára a vyrastal v komunite bývalých väzňov a umelcov, ktorí konvertovali na kresťanstvo. Jeho otec bol milovníkom hudby a odmalička ho viedol k láske k tradičným brazílskym štýlom ako capoeira Angola, samba de roda, maracatu a coco de roda.

João začal svoju hudobnú kariéru v osemnástich rokoch.

Ako súčasť ochotníckeho divadla hrával pre deti v Afrike, Južnej Amerike a Karibiku. O niekoľko rokov neskôr sa usadil vo francúzskom meste Lyon, v ktorom žije dodnes. Vďaka projektu Sociedade Recreativa po boku producenta menom Maga Bo, alebo tria Forró de Rebeca si vo Francúzsku postupne budoval reputáciu.

Stretnutie s producentom menom Bruno „Patchworks“ Hovart.

„Prišiel za mnou raz po koncerte a povedal, že miluje brazílsku hudbu. Nikdy ju ale nemal príležitosť produkovať. Páčil sa mu môj hlas a chcel niečo spoločne nahrať,“ spomína João na toto významné stretnutie.

Patchworks ho presvedčil o sólovej kariére, čo bol začiatok ich spolupráce. Prvý singel „Vida Maravilha“ si vybrala automobilka Citroën do svojej reklamy. V roku 2017 vyšiel debutový album „Natureza“, v nahrávkach ktorého sa miešala brazílska hudba, samba a vintage funk. João svoj hudobný mix nazval neo-tropicalia, pretože je modernizáciou brazílskeho popového štýlu tropicalia z konca šesťdesiatych rokov. V textoch i celkovom zvuku počuť vplyv trendu mestskej populárnej hudby Música Popular Brasileira.

Čierny atlantický zvuk.

Svoj nový album „Navegar“ venoval João Selva čiernemu Atlantiku. Vzdáva ním hold kultúrnej oblasti, ktorá vznikla na troch kontinentoch vďaka obchodu s otrokmi a africkej diaspóre.

João o tom hovorí: „Chcem oživiť túto históriu. Vďaka svojim skúsenostiam som si všimol, že kultúrna oblasť pozdĺž Atlantiku má spoločného oveľa viac, ako si myslíme.“

João Selva do svojich piesní zakomponoval západoafrické i kreolské tradície.

Kombinuje angolskú sembu a karibskú kompu s brazílskym popom. V piesni „Camará“ sa nechal inšpirovať aj hudbou z Kapverdských ostrovov. Producent Patchworks dodáva jeho skladbám diskotékovú a funkovú atmosféru.

Názov albumu „Navegar“ môžeme z portugalčiny preložiť ako „Plavba“.

V titulnej skladbe João cituje správy zo svojho bohatého cestovateľského denníka. Cez Brazíliu, Karibik, Kapverdy a Angolu oslavuje tradičné tance a kreolskú kuchyňu, pričom poukazuje na súvislosti, ktoré spájajú Atlantik.

Viera v lepšie zajtrajšky.

João Selva je znepokojený súčasnou politickou situáciou v Brazílii. V titulnej piesni albumu vyzýva k väčšej tolerancii, súcitu a zmiereniu v rozdelenej spoločnosti. V piesni „Tudo Vai Dar Pé“ poukazuje na lesné požiare v amazonskom pralese. V duete „Meu Mano“ prináša spolu so speváčkou menom Flavia Coelho vieru v lepšie časy a v improvizovanej nahrávke „Coco de Embola“ demonštruje svoj nesúhlas so súčasnou situáciou v Brazílii.

Róbert Gregor (foto: press João Selva)