Khruangbin – Con Todo El Mundo (Dead Oceans 2018)
Thajský pop 60. rokov minulého storočia odkrýva príbeh jedinečného kultúrneho tresku na pozadí politických zmien, vietnamskej vojny a masívnej migrácie dedinského obyvateľstva do Bangkoku, kde vzniklo nadšenie pre západný rock, napočúvaný z amerických vojenských rádií. Na globálnu scénu prenikol celkom nedávno a, buďme úprimní, jeho obľuba išla ruka v ruke s túžbou Západu po bizarnej exotickej hudbe.
To isté platí pre Kambodžu, ktorej zlatú éru popmusic po celom svete preslávila americká skupina Dengue Fever. Traja Texasania Khruangbin (Lietadlo) išli po ich stopách v roku 2015 na debutovom albume „The Universe Smiles Upon You“, druhýkrát už spektrum žánrov rozšírili. Basgitaristka Laura Lee, gitarista Mark Speer a hip hopový producent a bubeník Donald Johnson ošperkovali psychedelické thajské funky tiež iránskym popom 70. rokov, surfovými gitarami, karibským tanečným štýlom zouk, kubánskymi rytmami a filmovými ozvenami Ennio Morriconeho.
Khruangbin nespievajú, len občas „vokalizujú“ a posolstvo preto zaniesli do názvu albumu: „Con Todo El Mundo“ zo španielčiny preloženého ako „S celým svetom“. V čase, keď silnejú nacionalistické tendencie a stavajú sa nové hranice a ploty, hudba tria dokazuje, že nič také nepotrebujeme a ľudia ich, na rozdiel od politikov, pri dobrej vôli ani nepotrebujú. Skladba „Maria también“ vo videoklipe pripomína slobodu žien v Iráne pred revolúciou v roku 1979. Potom spadla klietka, nastúpil režim ajatolláhov a väčšina zadržaných žien bola nútená krajinu opustiť.
Jiří Moravčík (foto: press)