On air
Next
Album týždňa

MÉLISSA LAVEAUX NA ALBUME RADYO SIWEL OŽIVILA VIAC AKO 100 ROKOV STARÉ KREOLSKÉ PIESNE

2.4.2018

Mélissa Laveaux - Radyo Siwel (No Format! 2018)

14/2018

Melissa Laveaux - Radyo SiwelMélissa Laveaux je kanadská speváčka, skladateľka a gitaristka haitského pôvodu. Jej rodičia v študentskom veku utiekli z Haiti  pred vládou diktátora Francoisa Duvaliera, ktorí nechcel dovoliť v krajine používanie kreolského jazyka.  Mali záujem, aby ich deti boli integrované do kanadskej spoločnosti. Pre Mélissu ale ostala rodná kreolčina jazykom vlastnej poézie.

Melissa dostala prvú gitaru vo veku trinásť rokov od svojho otca. Odvtedy ostala tomuto nástroju verná. Hudobným vzorom jej bola americká speváčka a gitaristka Sister Rosetta Tharp, o ktorej sa hovorilo, že bola krstnou mamou Rock’n’Rollu. Uznávala aj svoju krajanku, speváčku, skladateľku, herečku a aktivistku menom Martha Jean-Claude, ktorá bola istý čas za svoje názory i politicky väznená. Ďalšími dôležitými zdrojmi jej inšpirácie boli Tracy Chapman, Joni Mitchell, Lhasa, Erykah Badu, Leonard Cohen, Rokia Traoré, Feist, Salif Keita, Meshell Ndegeocello, Lido Pimienta, Portishead, NAS, Kendrick Lamar, Talib Kweli, Mos Def a ďalší. Jej hudobný vesmír je preto veľký a pestrý.

V roku 2006 vyšiel Mélisse prvý autorský album s názvom Camphor & Copper. Pri jeho nahrávaní spolupracovala s bubeníkom Robom Reidom a Lisou Pattersonovou. Neskôr vďaka nemu získala mnohé ocenenia. V roku 2013 na tento titul nadviazala ďalším úspešným albumom Dying Is a Wild Night. Mellissa koncertovala aj na viacerých hudobných festivaloch po celom svete. Hoci väčšina jej vystúpení sa v tom období konalo vo Francúzsku, pravidelne vystupovala v Japonsku, v Španielsku a v ďalších krajinách.

Na každom Mélissinom albume bolo niekoľko piesní s kreolskými textami, ale až na treťom albume Radyo Siwel sa jej splnil sen, pretože naň naspievala všetky piesne v kreolčine. Dokonca aj názov albumu je odkazom na haitských trubadúrov, ktorí so svojimi orchestrami nazývanými „Bann’na Siwel“ chodili od dediny k dedine. Tento názov sa vzťahuje aj tradičným haitským ľudovým piesňam, ktoré boli na jej Melissa Laveauxposlednom albume upravené tak, aby sa dali počúvať a spievať pri počúvaní rádia napríklad aj v aute.

Donedávna bola Mélissa na Haiti iba raz a to keď mala 12 rokov. V roku 2016 sa tam vrátila, aby preskúmala identitu a pôvod svojich predkov. Do Kanady vďaka tomu prišla s mnohými nahrávkami, notami, knihami a elektronickými záznamami. História ostrova Haiti nie je vo svete dostatočne známa. V rokoch 1915-1934 bola táto krajina okupovaná Spojenými štátmi. Mnohé z piesní, ktoré tvoria základ albumu Radyo Siwel pochádzajú práve z tohto obdobia, počas ktorého americkí okupanti zakázali kult voodoo, ktorý využívali domorodci. V textoch piesní je preto cítiť k tomuto obdobiu odpor. Haiti bol od roku 1804 prvým nezávislým štátom v Latinskej Amerike. Piesne na jej novom albume sú približne 100 rokov staré a tak aj znejú. Napriek ťažkej téme je to nádherne ľahký album s pôsobivými melódiami.

Méllisinym hudobným partnerom je Drew Gonsalves, kanadský spevák a gitarista, ktorý má korene v Trinidade. Je známy aj vďaka skupine Kobo Town a spolupráci so speváčkou Calypso Rose. Oporou pri vzniku albumu bol aj francúzsky tím okolo producenta A.l.b.e.r.t., ktorý v minulosti spolupracoval s interpretmi ako napríklad Oumou Sangare, Beck, Air a Franz Ferdinand. Album Radyo Siwel sa stal tak trochu hudobnou etnografiou, alebo umeleckým redizajnom starých piesní. Kreolské melódie a rytmy sa v jeho nahrávkach stretávajú so západným mestským zvukom. Táto zmes štýlov blues, folk, soca, calypso, rock, pop, kreolských rytmov a haitských tradícií sa stala istým spôsobom novým druhom globálneho popu. V hudobnom prostredí sa 33-ročná speváčka tmavej pleti Mélissa Laveaux cíti ako tvrdohlavá lesbička. Jej album Radyo Siwel je tiež vyhlásením o politike USA, pretože vznikol skôr, ako Donald Trump nazval Haiti bastardom. Preto sú piesne na tomto albume najkrajšou odpoveďou na rasistický komentár amerického prezidenta.

Róbert Gregor (foto: press Mélissa Laveaux)