NAHAWA DOUMBIA SA ALBUMOM KANAWA POSTARALA O VEĽKÚ UDALOSŤ

Nahawa Doumbia z Mali patrí viac ako dve desaťročia medzi popredné speváčky západoafrickej populárnej hudby z regiónu Wassoulou. Tento rok sa pripomína novým albumom „Kanawa“.

Nahawa Doumbia je známa svojim oslnivým hlasom. Preslávila sa tiež dôrazom na rytmus didadi, ktorý sa spája s tancom sprevádzaným hudobným nástrojom djembe. Jeden z najväčších impresáriov Afriky, producent Ibrahim Sylla, vydal speváčke v 90. rokoch výborné albumy a podporoval ju v súzvuku kamalengoni s elektrickou gitarou.

Doumbia sa potom na dosť dlho vytratila z medzinárodnej scény.

Až len pred šiestimi rokmi, s vyjdením digitalizovaných verzií jej starých albumov na blogu Awesome Tapes from Africa amerického etnomuzikológa Briana Shimkovitza, sa začala Nahawa znovu objavovať v Európe. Napríklad na pražskom festivale Respect. S albumami však šetrila a tak jej novinku „Kanawa“ môžeme hneď zo začiatku roku považovať za veľkú udalosť.

Mladý producent N’gou Bagayoko speváčku neuzavrel do šablóny prežívajúcej legendy.

Obklopil ju hudobníkmi s tradičnými i modernými nástrojmi, neodpustil si elektronické vsuvky a sound albumu podriadil potrebám mladej generácie. Afropop tejto speváčky totiž v textoch mieri skoro výhradne na ňu samotnú. Pripomína hrôzy plieniace sever Mali, vyzdvihuje statočnosť lovcov, rodinné hodnoty a radí mladým dievčatám ako vzdorovali patriachálnej spoločnosti.

V skladbe „Adjorobena“ sa k nej preto pridáva s nemenej zvučným hlasom dcéra Doussou Bagayoko, dnes veľká hviezda malijského popu.

Názov albumu Kanawa znamená v preklade Nechoď.

Nahawa síce chápe rozhodnutie mladých emigrovať do Európy, napriek tomu ich žiada, aby zostali doma a prispeli k budovaniu budúcnosti Mali.

„Vidíme, ako naše deti umierajú v oceáne alebo na ceste cez Saharu. Prečo, pýtam sa ich, kým sa rozhodnú k úteku. Chápem, že nemajú prácu, trápi ich chudoba a malijskí politici. Napriek tomu ich, žiadam, nechoďte. Zostaňte doma, pretože budúcnosť Mali je vo vašich rukách,“ vysvetlila Nahawa ústredné zameranie albumu. Výstrely v hypnotickej skladbe „Foliwilen“ už nekomentovala, tie nech si každý vysvetlí po svojom.

Jiří Moravčík a NMR (foto: press Nahawa Doumbia)