Obongjayar pochádza z Nigérie, no v súčasnosti pôsobí v Londýne, kde sa stal žiadaným umelcom. Jeho nový album „Paradise Now“ je osobným a zároveň politickým dielom.

Steven Umoh, prezývaný Obongjayar, sa narodil v roku 1992 v prístavnom meste Calabar na juhozápade Nigérie. Osobný život ho ovplyvnil už v ranom veku. Jeho otec bol násilník, a preto jeho matka utiekla do Veľkej Británie, keď bol ešte malé dieťa. Vyrastal na vidieku u svojej starej mamy. Na nigérijskej hudobnej scéne začal pôsobiť už ako teeneger a jeho vzormi boli americkí speváci ako Lil Wayne, Nelly alebo Kanye West. Rodinné prostredie mu v týchto rozhodujúcich rokoch zabránilo v tom, aby sa ponoril do bažiny nočného života – čo spätne považuje za požehnanie: „Žil som ďaleko od všetkého, nemal som peniaze a stará mama ma nechcela pustiť von. Voľný čas som trávil skladaním hudby a sústredením sa na ňu – a to zmenilo môj život.“ spomína Obongjayar. Na nový album o tom zložil pieseň s názvom „Just my Luck“.
Londýnska hudobná scéna
V sedemnástich rokoch sa Obongjayar presťahoval do Veľkej Británie, kde sa už skôr usadila jeho matka. Vrhol sa do tamojšej undergroundovej scény, v ktorej nasal zvuky a trendy. Neskôr študoval umenie v Norwichi na východe Veľkej Británie. Na londýnskej hudobnej scéne zdokonalil svoj experimentálny štýl. Svoje prvé nahrávky zverejnil na Soundcloude, kde si ho všimli dôležití ľudia. V roku 2016 vyšlo jeho prvé EP „Home“, ktoré hudobní kritici chválili za jedinečnú, temnú a takmer duchovnú atmosféru. Nasledovali spolupráce so známymi umelcami ako Danny Brown, Michael Kiwanuka, Pa Salieu alebo Little Simz – s ktorou má Obongjayar špeciálny vzťah. Nie je preto žiadnym prekvapením, že je v skladbe „Talk Olympics“ jedinou hosťujúcou umelkyňou na albume „Paradise Now“.
„Little Simz je pre mňa ako rodina, jednoducho si rozumieme. Poslal som jej demo, či nebude mať nápad na verš. O desať alebo pätnásť minút mi poslala hlasovú správu so svojou časťou.“
Svaly a make-up
Obongjayar je pomerne impozantná postava: vysoký, svalnatý, s nebojácnym pohľadom, chrapľavým a hlbokým hlasom. Ukazuje sa ale aj ako zraniteľný, keď zrazu prejde do šepkajúceho falzetu. Na fotografiách a vo videách neskýva make-up a rád vystupuje vo vysokých podpätkoch, čím dáva najavo, že žiadna škatuľka nie je pre neho príliš malá. Táto sloboda je priamym výsledkom jeho socializácie.
„Všetky moje vzory boli veľmi silné a disciplinované . Rešpektovanie ľudí robí skutočného muža.“
Tanečný štýl
Nový album má popový zvuk („Holy Mountain“), počuť aj elektronický stepper-dub („Jellyfish“), afrodance („Peace in your heart“) alebo klasický afrobeat („Sweet Danger“). Obsahovo je nabitý témami ako láska a piesňami o pokuse milovať seba samého takého, alebo o pocitoch radosti a šťastia.
Obongjayar sa chcel tentoraz vyhnúť ťažko stráviteľnému zvuku: „Na tomto albume som chcel byť jednoducho sám sebou,“ povedal. „Chcel som sa vyjadriť tak jasne ako bezoblačná obloha – a zároveň neprekážať rytmom.“
Piesne sú vďaka bezhraničnému a drzému čiernemu sebavedomiu tiež politické. Presvitá v nich dedičstvo Fela Kutiho, no v skladbe „Jellyfish“ je Obongjayar aj explicitný. Ako v horúčkovitom sne kritizuje bezcharakterných politikov a svet, ktorý je poznačený mocenskými záujmami a dvojitou morálkou.
Album „Paradise Now“ produkovali v Londýne a Los Angeles Kwes Darko, Yeti Beats a Beach Noise, ktorí už spolupracovali s hudobníkmi ako ako Kendrick Lamar alebo Doja Cat. Vytvorili zvukový svet medzi jemným popom a tvrdým dubstepom, ktorý Obongjayarovi poskytuje dostatok priestoru na umelecký rast. Surová, poetická energia textov a rýchle striedanie šepkajúceho hlasu s drsným rapom robia z tohoto diela album, ktorý formuje hudobnú scénu.
NMR (photo: press Obongjayar)