Vetiver – Complete Strangers (Easy Sound Recording 2015)
Občas sa ozvú pamätníci folku éry flower power, ktorí hovoria, že dnes to už nie je ono. No i dnes existujú súčasné skupiny a pesničkári, ktorí viac-menej inšpiračne vychádzajú z odkazu tvorcov folkovej hudby z obdobia flower power – Fleet Foxes, First Aid Kit, Local Natives, Sufjan Stevens, Devendra Banhart a mnoho ďalších. Zostáva otázka, či ich albumy možno porovnávať s albumovými klenotmi éry hippies, akými boli Crosby, Stills, Nash & Young – Déjà vu, alebo Joni Mitchell – Ladies of the Canyon. No takých klenotov bolo aj v ére hippies iba zopár, čiže nie všetko zlato sa ligotalo ako v MacKennovom Cañon del Oro. A tak je to aj teraz. Dnešní tvorcovia folku, ktorí sú často súčasťou nezávislej scény, nahrávajú albumy výborné i slabé. Nezaslúžia si nedôveru. Jediné, čo im je možné vytknúť, je fakt, že druhý raz do tej istej rieky, ktorá tiekla v rokoch flower power, nevkročili, čo však, ako je známe, nie je možné. Skrátka, neprinášajú nič úplne nové.
Ale kto dnes prináša niečo úplne nové? Americkej skupine Vetiver (Vetiver – druh odolnej trávy používanej v medicíne, parfumérstve, aromoterapii, jej vôňa odstraňuje napätie, vyčerpanosť), ktorá tiež nadväzuje na odkaz folku z obdobia flower power, vyšiel nedávno nový, v poradí šiesty album Complete Strangers. Poslucháč si možno všimne jednotný skladateľský rukopis. Vetiver totiž umelecky vedie jeden muž, skladateľ a spevák Andy Cabic, ktorý od roku 1998 nasáva správny vzduch pre svoju tvorbu v San Franciscu a udržuje veľké priateľstvo s Devendrom Banhartom. No poslucháč si možno všimne aj to, že väčšina skladieb na novom albume Vetiver nemá vyložene retrospektívny charakter, nie sú iba nostalgickým povzdychom za érou flower power, ale prelína sa v nich množstvo rôznych hudobných štýlov – nenápadne začlenených do kompozičného i zvukového pradiva. Najmä modern folk „Eighties“ a folktronica týchto dní. Cabic cituje myšlienky tvorcov Neue Deutsche Welle a zároveň tvorcov odlišného ponímania hudby americkej folk rockovej legendy The Byrds, alebo power popových The Cars. Je čo počúvať, rozmotávať filigránske aranžmány na ktorých sa podieľal aj Devendra Banhart – akustické i elektrické gitary, prvky elektronickej hudby, zasnívaný, uvoľnený spev, klenutý, priestorný zvuk, pastorálny nádych, melanchóliu, osamelosť, pokoj, mier.
Väčšina ľudí si po vypočutí albumu Complete Stranges asi uvedomí, že aj dnes ešte žijú hudobníci, ktorí majú ambície normálnych serióznych umelcov, ambície vytvoriť estetickú a originálnu hudbu. A majú k nej prepotrebný hľadačský prístup. Andy Cabic to potvrdzuje slovami: Páči sa mi vyhľadávanie a objavovanie vecí. Pripomína mi to blší trh z môjho detstva. A my si môžeme vypočuť nový album jeho skupiny, vhodný na lenivé víkendové popoludnie.
Miroslav Potoček