ALTIN GÜN SA PRIPOMÍNAJÚ S NOVOU ENERGIOU

Piaty album „Aşk“ holandských Altın Gün je návratom k anatólskemu folkrockovému štýlu 70. rokov, ktorý charakterizoval prvé dva albumy skupiny.


Nový album amsterdamského sexteta Altın Gün vyžaruje energiu, akú poznáme z jeho koncertných vystúpení. V hudbe stále dominujú turecké psychedelické motívy, pop i futuristické disco. Novinkou sa kapela odvracia od elektronického, syntetizátormi nasiaknutého zvuku predchádzajúcich albumov „Âlem“ a „Yol“ z roku 2021, ktoré vznikli počas pandémie.

Basgitarista Jasper Verhulst o novinke povedal: „Rozhodne nové nahrávky charakterizuje živý zvuk, celok znie takmer ako koncertný album. Ako kapela, sme jednoducho išli do skúšobne a spoločne sme tvorili hudbu namiesto toho, aby sme doma nahrávali demá.“

„Novinku sme nenahrávali tak, ako posledný album,“ súhlasí speváčka Merve Daşdemir. „Ten sme si v podstate produkovali doma. Teraz sme sa vrátili k nahrávaniu naživo na pásy.“

„K nahrávaniu tohoto albumu sme pristupovali veľmi tradične, podobne ako v 70. rokoch,“ dodáva Verhulst. „V tomto prípade to neznamená len to, že sa šesť hudobníkov stretne v miestnosti s niekoľkými mikrofónmi. Je to aj o zariadení, ktoré sme používali, o nahrávacom páse a všetkom ostatnom.“

Pozornosť venovaná detailom nahrávacích techník dodala albumu teplý a príjemný zvuk

Výsledný zvuk vznikol vďaka priateľom a spolupracovníkom, ktorí sa radi stretli, aby znovu spoločne tvorili hudbu v reálnom čase a priestore. V materiáli, ktorý si pre tento album vybrali, je tiež cítiť zámerný návrat ku koreňom. Všetkých desať skladieb ilustruje nový prístup k tureckým ľudovým melódiám, ktoré zostávajú rezonujúce a sú zároveň zrelé na novú interpretáciu.

„Tieto piesne už boli toľkokrát prespievané,“ hovorí Daşdemir. „Ale nie skutočne v psychedelických popových verziách,“ dodáva Verhulst.


Album začína skladbou „Badi Sabah Olmadan“, ktorá sa v elektronickej podobe objavila už na albume „Âlem“. Toto je však úplne iný výlet, signalizujúci bezhlavý let do space rocku. Saz a slide gitaru počuť aj v piesni v „Su Sızıyor“, ktorú tentoraz poháňa reggae a funk. V skladbe „Dere Geliyor“ počuť éterické klávesy, ktoré vyvolávajú epický prog-folkový pocit.

„Çit Çit Cedene“ je jedinou skladbou na albume, ktorá už skôr prešla žánrovou úpravou. Jej autorom nie je nikto iný ako legenda anatolského rocku Barış Manço. Altın Gün jej dodávajú nový punc a hráč na klávesové nástroje Ecevit ohromujúce „synťákové sólo“. Duch Barışa Manço sa dá nájsť tiež v skladbe „Kalk Gidelim“, v ktorej počuť stopy zvodnej klasiky „Lambaya Puf De“.

Svieži a nadčasový štýl

Štýl skupiny je hypnotický, niekedy psychedelický a prakticky vždy si vystačí s orientálnymi vplyvmi 70. rokov. Turecká tradičná hudba a turecký folk predstavujú pre túto kapelu, ktorá svojím spôsobom experimentuje so zvukovými kolážami, stálu inšpiráciu. Aktuálna nahrávka sa zameriava skôr na orientálne prvky 70. rokov a niektoré skladby pripomínajú „myšlienky“ nemeckých kapiel zo 70. rokov.

Pri počúvaní kompletného albumu je zrejmé, že skupina nestratila nič zo svojej predošlej autenticity. Altın Gün ostali zakorenení v staroveku, ale zároveň túžia po nebeskej budúcnosti. Album „Aşk“ vás chce pozvať na rôzne miesta, stačí sa len pripútať.

Glitterbeat a NMR (foto: Catharina Gerritsen, press)