BACH – 4 PÍSMENÁ, 4 TÓNY, NEKONEČNO HUDBY

Po Dmitrijovi Šostakovičovi, Bélovi Bartókovi, Ludwigovi van Beethovenovi a Igorovi Stravinskom zaznie na Konvergenciách hudba nemeckého barokového génia Johanna Sebastiana Bacha (1685 – 1750).

Špeciálna zimná edícia medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie, zameraná na tvorbu jedného skladateľa, sa uskutoční už po piatykrát – od 4. do 15. februára 2020 v Bratislave. Súčasťou podujatia je aj januárový predkoncert 30. 1. 2020, ktorým bude organový recitál renomovaného nemeckého organistu Wolfganga Zerera vo Veľkom evanjelickom kostole.

Na piatych zimných Konvergenciách zaznejú unikátne komplety Suít pre sólové violončelo (Robert COHEN, Jozef LUPTÁK), Sonát a partít pre sólové husle (Ilya GRINGOLTS, Milan PAĽA), Brandenburské koncerty (Igor KARŠKO, koncertný majster), Goldbergovské variácie (Miki SKUTA, klavír) a výber z Partít pre čembalo (Mahan ESFAHANI). Súčasťou zimnej edície festivalu bude aj organový recitál Wolfganga Zerera, detský koncert, prednáška o živote a diele Johanna Sebastiana Bacha vedená Dr. Christine Blanken z Bach-Archiv Leipzig, či pridružené podujatie – kantáty so Solamente naturali.

Začiatok už 30. januára s organovým recitálom a prednáškou

Na festivale s hudbou Johanna Sebastiana Bacha nemôže chýbať organová hudba. Nástroj vo Veľkom evanjelickom kostole postavila v roku 1923 firma Rieger a až do 40. rokov 20. storočia plnil v Bratislave dôležitú úlohu koncertného nástroja. Organ, patriaci počtom registrov medzi najväčšie na Slovensku, prešiel v posledných dekádach náročnými opravami a bol zapísaný medzi kultúrne pamiatky. Na Konvergenciách ho rozoznie významný nemecký organista Wolfgang Zerer. Ten pre festival pripravil program na mieru nástroja, ktorý je ideálny pre interpretáciu hudby 19. a prvej polovice 20. storočia. Okrem diel J. S. Bacha na koncerte zaznie tvorba skladateľov, ktorých nemecký barokový génius svojou tvorbou ovplyvnil. Koncert sa uskutoční 30.1. o 19:00 vo Veľkom evanjelickom kostole, vstupné dobrovoľné.

Pred organovým koncertom sa bude konať prednáška renomovanej špecialistky z Bachovského archívu v Lipsku (Bach Archiv Leipzig) o živote a diele Johanna Sebastiana Bacha, vrátane najnovších poznatkov o recepcii skladateľovho diela na území Uhorska v 18. storočí. Prednáška sa uskutoční 30.1. o 17:00 v Goetheho inštitúte na Panenskej ulici.

Komplet Suít pre sólové violončelo

„Východiskom je vnútorné stíšenie,“ povedal o svojom prístupe k naštudovaniu Bachových Suít pre sólové violončelo slovenský violončelista Jozef Lupták. Na festivale Konvergencie zaznie všetkých šesť suít v priebehu jediného večera, keď ich Jozef Lupták uvedie spolu so svojím bývalým pedagógom z londýnskej Royal Academy of Music a jedným z najvýznamnejších violončelistov druhej polovice 20. storočia Robertom Cohenom. Intímny dialóg barokového génia s violončelom sa tak stane súčasne stane priestorom pre dialóg dvoch výrazných umeleckých osobností o mystériu Bachovej hudby. Koncert sa uskutoční 4.2. o 19:00 v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca.

Goldbergovské variácie s Mikim Skutom

„Každú z variácií poníma Skuta s jasným zámerom odhaliť jej poetiku a osobitosť,“ napísal v roku 2004 BBC Music Magazine o prvej slovenskej nahrávke Goldbergovských variácií slovenským interpretom. Najvyššie hodnotenie prestížneho britského hudobného časopisu (ktoré neskôr v tomto médiu získalo aj Skutove naštudovanie Bachových tokát) predstavuje do dnešných dní bezprecedentný úspech slovenskej hudby v medzinárodnom kontexte. Na festivale Konvergencie sa Miki Skuta k Bachovmu dielu fascinujúcej hĺbky, logiky, hravosti a krásy opäť vráti. Koncert sa uskutoční 6.2. o 19:00 v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca.

Partity pre sólové husle s Milanom Paľom a Ilyom Gringoltsom

„Trvalo to dvanásť rokov. Nahrať Bacha vždy patrilo na prvé miesta medzi mojimi životnými cieľmi,“ povedal charizmatický slovenský huslista Milan Paľa o nahrávke Bachových Sonát a partít pre sólové husle, ktorou po CD so sonátami Brahmsa, Griega, Šostakoviča a Bartóka opäť raz zaskočil verejnosť. Paľov Bach je iný – nerešpektujúci konvencie, vyhýbajúci sa klišé, veľmi osobný až intímny, originálny, autentický v zmysle konfrontácie s tradíciou, provokujúci k zamysleniu nad témami umelec, umenie a interpretácia. S Paľovým pohľadom na Bachovu hudbu nemusíte súhlasiť, ale musíte ho poznať. Na festivale Konvergencie uvedie komplet Sonát a partít, ktoré Gidon Kremer právom nazval „Mount Everestom husľovej hry“, spoločne s vynikajúcim ruským huslistom Ilyom Gringoltsom. Ruský umelec, ktorý patrí medzi žiakov legendárneho Itzhaka Perlmana, je vo svete klasickej hudby obdivovaný pre svoju repertoárovú všestrannosť siahajúcu od barokových skladieb až po diela súčasných skladateľov. Koncerty sa uskutočnia 6. a 8.2. o 19:00 v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca.

Partity pre čembalo s Mahanom Esfahanim

„Hudobník v službách Johanna Sebastiana Bacha,“ takúto charakteristiku mal ešte donedávna na facebooku Mahan Esfahani, pre ktorého je čembalo rovnako nadčasové a univerzálne ako Bachova hudba. Kozmopolitný umelec patrí v súčasnosti vo svete k najvýraznejším predstaviteľom tohto nástroja, ktorý vďaka svojmu výnimočnému talentu presadzuje na koncertných pódiách rovnako v tradičnom ako aj v súčasnom repertoári. Absolvent Stanfordu, profesor na londýnskej Guildhall School of Music and Drama, niekoľko násobný držiteľ titulu BBC New Generation Artist, ako aj viacerých ocenení časopisov Gramophone a BBC Music Magazine uvedie v Bratislave výber z Bachových Partít pre čembalo. Koncert sa uskutoční 8.2. o 19:00 v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca.

Brandenburské koncerty

Známy lekár, organista, nositeľ Nobelovej ceny za mier a znalec Bachovej hudby Albert Schweitzer (1875 – 1965) napísal, že Brandenburské koncerty predstavujú najčistejší príklad skladateľovho štýlu, pretože jedine nástroje orchestra mu dokázali poskytnúť absolútnu slobodu. Každý zo šestice koncertov je napísaný pre iné obsadenie a predstavuje fascinujúci príklad nevyčerpateľnej invencie barokového génia. Vďaka spojeniu dychberúcej virtuozity, aristokratického pôvabu a kontrapunktického majstrovstva sú Brandenburské koncertypovažované za najumeleckejšie a najstrhujúcejšie concerti grossi baroka. Spolu s vynikajúcimi slovenskými a zahraničnými hudobníkmi skladby pre festival Konvergencie naštuduje vo Švajčiarsku pôsobiaci slovenský huslista Igor Karško. Koncerty sa uskutočnia 7. a 9. 2. so začiatkom o 19:00 vo Veľkom evanjelickom kostole.

Konvergencie a NMR (foto: press, Martina Simkovičová, Tomasz Trzebiatowski, Kaja Smith)