On air
Next
Články

MAARJA NUUT & RUUM – NEPOĽAPITEĽNÉ AKORDY VNÚTORNEJ KRAJINY

6.2.2019

Maarja Nuut & RuumMaarja Nuut & Ruum – Muunduja (FatCat Records 2018)

Aby ste vytvorili zvuk, musíte si ho najprv predstaviť. Nemyslím si ale, že si dokážete predstaviť zvuk, ktorý ste predtým nikdy nepočuli, „tvrdí estónska speváčka a huslistka Maarja Nuut. Z albumu Muunduja (Shifting) však počujeme, že sa im to so zvukovým umelcom a producentom Hendrikom Kaljujärvemom podarilo. Stačilo sa vraj len odpútať od nadmernej racionality.

Ponor do ľudových tradícií, hlas, husle a loop. Viac nebolo treba. K uhranutiu z drobnej Estónky, pôsobiacej na pódiu ako návštevník z iného sveta, to stačilo. Zaslúžený medzinárodný úspech sa dostavil okamžite. Z komfortnej kategorizácie „minimalistický folk prispôsobený súčasnosti“ Maarja však čoskoro vystúpila a predchádzajúcim albumom Nie Meeles (V náručí snov) rurálny autenticismus nadobro rozfúkala ako páperie z púpavy. Tých, ktorí sa pokúšali hudbu „nútiacu lietať myseľ“ popísať, pritom vystavila nutnosti stať sa ezoterickými poetmi. Rozumnejší zostali radšej ticho.

Maarja Nuut & RuumO navýšení elektroniky premýšľala Maarja dlho. Podobné projekty ju ale skôr odrádzali, túžila po originalite. Skladateľa elektronickej hudby, využívajúceho analógové syntetizátory, Hendrika Kaljujärvema, ktorý si hovorí Ruum, našla v tallinskomm experimentálnom divadle NO99. Najprv ju sprevádzal na turné k albumu Nie Meeles, po čase sa ale rozhodli pracovať spoločne a mieriac k abstrakcii, ďaleko presiahnuť limity bežnosti. „Nepolapiteľný akord“ im v štúdiu pomohol skrotiť producent Howie B (Björk, U2, Tricky).

Maarja s Ruumom s deklarovanou metaforickosťou prekročili nejasné hranice medzi snívaním a skutočnosťou. Ocitli sa medzi tradíciou a experimentálnou klasickou hudbou v duchovnej spätosti s dielom estónskeho skladateľa Arvo Pärta. Nabádajú k návšteve miest, kde je vraj všetko možné a slovami Maarji, preskúmavajú osobnú vnútornú krajinu. V textoch sa odvolávajú na magický realizmus, najsilnejšiu oporu pre slovné doplnenie hudobnej abstrakcie, predovšetkým v temne ladených skladbách, ale našli v estónskej ľudovej poézii.

Jiří Moravčík (foto: press)