Streamovacia služba Spotify nasadzuje do playlistov aj hudbu, ktorá nemá oficiálnych autorov. Jej cieľom je šetriť na autorských poplatkoch.
Podľa posledných informácií streamovací gigant Spotify prevádzkuje podvod s cieľom ušetriť peniaze na skutočných umelcoch. Zoznamy skladieb dopĺňa hudbou od tzv „ghost artists“, teda skladovou hudbou od falošných umelcov, s cieľom znížiť výšku vyplácaných honorárov skutočným kapelám a hudobníkom. V konečnom dôsledku týmto zvyšuje svoj celkový zisk. Správu priniesol newyorský Harper Magazine, mesačník o literatúre, politike, kultúre, financiách a umení.
Autorka Liz Pellyová v článku opisuje praktiku nazvanú „Perfect Fit Content“. Spotify pravdepodobne už sedem rokov používa program, ktorý túto „skladovú hudbu“ – ktorá je pre platformu oveľa lacnejšia – distribuuje do obľúbených kategórií playlistov. Podľa správy sa to týka najmä playlistov so žánrami ako jazz, klasika, chill, ambient, lo-fi hip-hop a lo-fi house. Dokonca sa objavili fámy, že spoločnosť Spotify bude tieto skladby vytvárať sama pomocou programov s umelou inteligenciou…
„Rôzni záhadní umelci majú často milióny streamov a popredné miesto v náladových playlistoch, ktoré zostavuje tím interných kurátorov. A často majú odznak overeného umelca, čo je však zjavne falošné.“
Účelovo tvorená hudba
Podľa prieskumu časopisu Harpers Magazine hudba týchto rôznych „umelcov duchov“ pochádza od niekoľkých produkčných spoločností, z ktorých väčšina má sídlo mimo USA. Inými slovami, špecializujú sa na rýchlo vytváranú hudbu. Niektoré z ich skladieb majú miliónové počty streamov. Ak si však následne začnete jednotlivých umelcov googliť tak zistíte, že v mnohých prípadoch vôbec neexistujú.
V článku sa tiež uvádza, že mnohí zamestnanci spoločnosti Spotify si vraj boli vedomí tejto praxe. Interne sa tento postoj vyvinul v priebehu času: Ak sa zvýši zisk, bude sa jednoducho používať čoraz viac týchto falošných skladieb, pretože ak si to používateľ ani neuvedomuje, nie je na tom nič zlé. Spoločnosť Spotify sa zatiaľ vyjadrila len k fámam, že sama vyrába takúto hudbu. Streamovací gigant sa proti tomu bráni a tvrdí, že tieto tvrdenia sú nepravdivé.
Jedno je ale isté. Čoraz väčší počet poslucháčov už ani nevie rozlíšiť kvalitnú produkciu od tej druhotriednej, čo je veľmi zlé znamenie. Ak sledujete naše playlisty na streamovacích platformách, tak vás môžeme ubezpečiť, že naše smerovanie ostane zachované aj v Novom roku a že žiadnu hudbu duchov v nich nenájdete.
NMR