WALDECK: 20 ROKOV DOPE NOIR!

Viedenský skladateľ a producent Klaus Waldeck oslavuje 20. výročie založenia svojho vydavateľstva Dope Noir Records.

Pri tejto príležitosti vychádza päť vinylových minialbumov s doteraz nevydanými skladbami. Medzi umelcami, ktorí sa na nich objavili, sú okrem Waldecka aj Soul Goodman, Waldeck Sextet a francúzsky projekt Saint Privat.

Klaus Waldeck je umelec, skladateľ a producent, pôsobiaci v oblasti moderného jazzu, swingu i filmovej hudby. Do povedomia sa dostal v roku 2007 vďaka oceňovanej platni „Ballroom Stories“, ktorá je považovaná za jednu z najvplyvnejších nahrávok hnutia Electro Swing.

Waldeckova hudobná kariéra sa začala vo Viedni, kde sa od šiestich rokov učil hrať na klavír.

Po skončení právnickej fakulty robil právnika v oblasti autorských práv. Mnohé z jeho prvých nahrávok sú veľmi vzácne, pretože nikdy nevyšli v reedícii. Patria medzi ne napríklad Northern Lights, Balance of the Force, Balance of the Force Remixed a The Night Garden.

V roku 2001 založil vlastné vydavateľstvo Dope Noir Records.

Spolu so speváčkou Valériou Sajdik v roku 2004 pôsobil aj v skupine Saint Privat. Ich prvý album „Riviera“ uzrel svetlo sveta v roku 2004 a o dva roky neskôr naň nadviazali albumom „Superflu“. V roku 2007 Waldeck nahral album „Ballroom Stories“, na ktorom sa podieľala prvýkrát speváčka Zeebee.

Neskôr sa Waldeck preorientoval z elektro swingu na hudbu viac ovplyvnenú filmovým westernom.

V roku 2016 vyšiel album „Gran Paradiso“, ktorý jeho autor označuje ako „spaghetti & western“ produkciu. Po ňom v roku 2018 nasledoval titul „Grand Casino Hotel“, pričom na oboch posledných albumoch hosťuje vynikajúca speváčka talianskeho pôvodu Patrizia Ferrara.

V tom čase sme urobili s Waldeckom rozhovor, ktorý si môžete prečítať po kliknutí na tento odkaz.

Prevažná väčšina hudby na albume „Waldeck Presents 20 Years Dope Noir!“ je úplne nová.

Fanúšikov speváčky Zeebee poteší, že jej hlas nájdu hneď v dvoch skladbách a to v „Rough Boy“ a „This Isnt Maybe“. Ostatné piesne ošperkovala svojim hlasom Patrizia Ferrara.

Väčšina nahrávok vznikla za asistencie Waldeck Sextet, čo je pomerne nový projekt, ktorý možno považovať za akustickú obdobu k Waldeckovej hlavnej elektronickej línii. Všetko sa začalo, keď bol Klaus Waldeck pozvaný, aby sa zúčastnil analógového nahrávania „Direct -to -Disc“ vo viedenskom klube Supersense, do ktorého sa elektronické nástroje nehodili. Klaus obvolal niekoľkých viedenských jazzových hudobníkov a projekt bol na svete.

Niektoré skladby sú inšpirované francúzskym filmom šesťdesiatych rokov. V jednej skladbe nájdeme odkazy na skvelého Milesa Davisa a improvizovanú hudbu k „noir“ filmu „Ascenseur pour l’échafaud“.

Je najvyšší čas, aby Waldeckovu tvorbu po dvadsiatich rokoch spoznal aj slovenský poslucháč!

Róbert Gregor (foto: press Waldeck)