DAVID BOWIE MÁ NOVÝ ALBUM S NÁZVOM ★

David Bowie – Blackstar ( Columbia 2015 )

Blackstar (alebo jednoducho ) je názov nového albumu Davida Bowieho. Keď David vytrel zrak svojím fanúšikom s predchádzajúcim rockovým albumom „The Next Day“, mnohí už asi ani nedúfali, že znovu prekoná svoj hudobný tieň. Prekonal ho albumom ★. Vychádza 8. januára 2016.

David Bowie má práve v čase vydania Blackstar 69 rokov a zdá sa, že by to mohol byť jeden z albumov roka 2016. Príbeh jeho vzniku začal už na jar 2014, keď David navštívil Bar 55 v New Yorku a užíval si impresie z koncertného vystúpenia saxofonistu Donny McCaslina. O 10 dní dostal McCaslin od Bowieho mail s pozvánkou do štúdia, v ktorom sa rodila skladba Sue (Or in a Season of Crime)“, vydaná aj v rámci trojdiskovej výberovky Nothing Has Changed. O pár mesiacov dostal McCaslin, tentokrát aj s bubeníkom Mark Guilianom a jeho tímom, pozvánku do známeho štúdia Magic Shop v NYC, k nahrávaniu albumu Blackstar .

Album otvára 10-minútový singel s názvom Blackstar. Je to ťažko definovateľná, rozmanitá, akoby zhudobnená biografia samotného Bowieho a jeho predchádzajúcich 24 albumov. Najprv počuť úvodný, orientálne ladený ambient, potom pulzujúci rytmus, trošku v štýle drum ’n’ bass. Spev Bowieho je depresívny, evokuje slávneho Ziggy Stardusta  na pokraji zúfalstva nového sveta. K tomu sa pripája štýl jazztronica, saxofón a v záverečnej časti krásna melódia – už so spevom pozitívnejšieho výrazu. Podľa posledných vyjadrení McCaslina je text skladby o ISIS. Keby album obsahoval iba skladbu Blackstar, tak už to samotné by stačilo na svetový hudobný počin roka.

Saxofón zostáva v hlavnej úlohe aj v nasledujúcej „psycho“ skladbe „Tis a Pity She Was a Whore“.  Spôsob hry na bicích nástrojoch, gradujúci rytmus a uletený saxofón pripomenú Bowieho albumy Scary Monsters, Aladdin Sane, Black Tie White Noise. Podľa mňa sa to asi ťažko dá znova rovnako zahrať – fantastická štúdiová improvizácia vyzretých hudobníkov. Srdcervúca, melancholická verzia skladby Lazarus uzrela svetlo sveta o niečo skôr v rámci broadwayskej premiéry divadelného predstavenia muzikálu Lazarus (na základe novely The Man Who Fell To Earth a rovnomenného filmu z roku 1976), v súčasnosti jedného z top kultúrnych podujatí v New Yorku. Náladové, dramatické, dojímavé a naozaj hodné muzikálu. Pôvodne Bowie vytvoril pre tento muzikál 4 skladby, no na z neho použil nakoniec, žiaľ, len jednu.

Album pokračuje jazzom ovplyvnenou, a dovolím si napísať, že trochu šialenou „Sue (Or in a Season of Crime)“, v ktorej zohral výraznú úlohu hosťujúci Maria Schneider Orchestra. „Sue“ bola vydaná ako singel v novembri 2014, na sa však objavuje v inej, prepracovanejšej verzii. V skladbe Girl Loves Me“ sa Bowie odkláňa od všetkých jeho predchádzajúcich spôsobov spevu – šialený vokál a k tomu hosťujúci James Murphy na perkusie (LCD Soundsystem). Spontánne nahrávaná Dollar Days“ vznikla priamo počas nahrávacieho session, s akustickou gitarou a pianom celkovo upokojuje atmosféru albumu. Krásna balada a opäť úžasné vokály.

Dielo uzatvára typický, trochu popový „final song“ I Can’t Give Everything Away, s jediným gitarovým sólom (škoda, že až 15 sekúnd pred koncom skladby) a opäť s pokojnou atmosférou.

David-Bowie-Blackstar

Rozmýšľal som, ako charakterizovať toto Bowieho čerstvé dielo. Zdá sa mi, že sa to nedá, napriek tomu, že som v minulosti opisoval niektoré jeho staršie albumy (berlínsku trilógiu Low, Lodger, Heroes, alebo elektronické a avantgardné 1.Outside, Earthling, rockové Heathen a Hours, nehovoriac o The Raise and Fall of Ziggy Stardust and The Spiders from Mars) ako kľúčové a neprekonateľné, stalo to znova. Bowie teraz znovu, tak, ako celé desaťročia, ovplyvňuje svetovú hudobnú scénu, design, filmovú a divadelnú tvorbu i literatúru, a dáva niektorým hudobným žánrom novú, osobitú podobu.

Vplyv jazzu, Kendricka Lamara, LCD Soundsystem (James Murphy hrá v dvoch trackoch na perkusie), elektronickej hudby a všetkej tej premyslenej „bowiestorie“ so snahou vyhnúť sa konvenčným formám rock&rollu. K tomu spolupracovníci Donny McCaslin, Ben Monder, Jason Lindner, Tim Lefebvre, Mark Guiliana pod taktovkou dlhoročného Bowieho producenta Tony Viscontiho.  Všetko to, čo som vyššie opísal, sa zmestilo do 7 skladieb, 42 minút pod názvom . Excelentné…dávam ★★★★★!

  vychádza na vinyle, CD i ako digital download 8.1.2016

Mojo Lieskovský
www.mojmirlieskovsky.wordpress.com