ADRIAN SHERWOOD: ŽENSKÉ HLASY NA VÝNIMOČNOM ALBUME

Britský producent Adrian Sherwood sa spolu s hudobníčkou, choreografkou a výtvarníčkou Kerievou McCormick podieľa na albume „Dub No Frontiers“, na ktorom vykresľuje živelnosť a energiu rozmanitých reggae speváčok.

Adrian Sherwood sa hudbe venuje viac ako päťdesiat rokov. Producent, remixér, patriarcha britského dubového kolektívu a vydavateľstva On-U Sound je považovaný za jedného z najinovatívnejších a najvplyvnejších umelcov moderného reggae. Jeho talent mu umožnil stať sa priekopníkom osobitého spojenia dubu, rocku, reggae a tanečnej hudby.

„Radšej by som sa snažil vytvoriť priestor medzi podobne zmýšľajúcimi ľuďmi a vytvoriť si svoj vlastný trh, či už je založený na 5, 50 alebo 500 000 predajoch. Zároveň je dôležité ostať byť verný svojim tvorivým zásadám a vlastnému duchu, ktorý do práce vkladáte,“ povedal Sherwood.

Sherwood sa narodil v roku 1958 a v roku 1981 založil spoločnosť On-U Sound. Hoci bola pôvodne zameraná na živé vystúpenia, dôraz bol neskôr presunutý na nahrávanie. Sherwood spočiatku menil zostavy hudobníkov, čoho výsledkom boli skupiny ako New Age Steppers, African Head Charge, Mark Stewart & Maffia a Doctor Pablo & the Dub Syndicate.

Jeho prvé nahrávky boli hudobnými kritikmi chválené. Väčšinou boli postavené na výraznej basovej linke s neobvyklým rukopisom, ktorý spočíval v používaní mixážneho pultu ako samostatného nástroja.

Sherwoodov osobitý produkčný štýl začal neskôr priťahovať záujem interpretov aj mimo dubovej scény. Začiatkom 80. rokov pracoval na skladbách pre rôzne skupiny, medzi ktorými nechýbali Depeche Mode, Primal Scream, Einsturzende Neubaten, Simply Red, The Woodentops, Ministry a ďalšie. V spomínanom desaťročí sa čoraz viac venoval industriálnej hudbe a produkoval skladby pre Cabaret Voltaire, Skinny Puppy, KMFDM a Nine Inch Nails. Napriek tomu, že vydavateľstvo odrážalo pestrofarebný vkus svojho zakladateľa, label sa naďalej orientoval najmä na reggae a dub.

V roku 2003 odštartoval Sherwood sólovú kariéru albumom „Never Trust a Hippy“, po ktorom v roku 2006 nasledoval album „Becoming a Cliché“. Oba tituly vyšli v spolupráci s Real World Records.

V roku 2012 vydal svoj tretí sólový album „Survival & Resistance“ a hrával s bristolským dubstepovým umelcom Pinchom. Táto spolupráca spojila dve generácie hráčov na basgitaru, čoho výsledkom bol v roku 2015 album „Late Night Endless“. Pri jeho nahrávaní asistovali tiež umelci ako Roots Manuva, Clinic a Nisennenmondai. V tom čase Sherwood remixoval aj skladby pre speváka známeho ako Congo Natty a pre skupiny Peaking Lights a Django Django.

„Hudba je krásna, pretože stimuluje ľudí. Nemám rád povrchnú hudbu. Ak urobíte niečo, do čoho vložíte srdce a dušu a naozaj sa to snažíte posunúť tak, aby to na vás vyskočilo z reproduktorov a ak máte z toho dobrý pocit, tak ste niečo dosiahli.“

Dub bez hraníc

Reggae bolo zvyčajne scénou, v ktorej dominovali muži. Napriek povesti tohto žánru, ktorá poukazuje na nerovnosť, ženy mali len málo príležitostí presadiť sa. Naštastie sa ženy angažovali a reggae hudobníčky existujú. Jamajská poetka Louise Bennett-Coverley by mohla byť považovaná za predchodkyňu tohoto žánru, keďže v 50. rokoch nahrala množstvo skladieb tradičnej jamajskej ľudovej hudby.

Anita „Margarita“ Mahfoodová tiež interpretovala reggae a postavila sa proti rastafariánskej diskriminácii. Medzi ďalšie významné ženské osobnosti patrí priekopníčka ska Millie Small, prvá jamajská producentka Sonia Pottinger, speváčka Phyllis Dillon a všetky členky prvej ženskej reggae skupiny Akabu.

Prečo sa ženy netešili rovnakej popularite ako ich mužskí kolegovia?

Túto skutočnosť sa snaží napraviť Adrian Sherwood a Kerieva McCormick vytvorením vlastnej platformy na prezentáciu talentov vybraných predstaviteliek súčasnej reggae a dubovej scény. Výsledkom ich snahy je práve album „Dub No Frontiers“.

„Mnohé zo speváčok povedali, že majú pocit, že dub/reggae scéna je doménou mužov a dokonca že je trochu zastrašujúca. Preto sme sa rozhodli pozvať umelcov, aby za našej asistencie nahrali pieseň podľa vlastného výberu a to v inom ako anglickom jazyku.“ Sherwood a Lincoln ‚Style‘ Scott sa rozhodli spoločne produkovať desať skladieb, ktoré aranžoval Skip ‚Little Axe‘ McDonald. Do tohoto desaťročného procesu sa zapojili umelci z celého sveta.

Na už prvom singli „I Dupe (Thanks Giving)“ sa objavila nigérijská hudobníčka Temi Oyedele. Speváčka, skladateľka a gitaristka z Lagosu interpretovala svoju pieseň v jazyku Yoruba. V Londýne žijúca speváčka Rita Morar spieva v hindčine skladbu „Meri Awaaz Suno (Hear My Voice)“. Tuniská umelkyňa Neyssatou sa prezentuje vlastnou interpretáciou piesne Boba Marleyho „War“, ktorú spieva v arabčine a ktorá je zároveň jedinou cover verziou na albume. Kerieva McCormick spieva v rómčine skladbu „Chavale“.

Ešte exotickejšie krajiny na albume reprezentujú šanghajská speváčka Jie-chaj-ja-chan (Love Hurts) spievajúca v mandarínskej čínštine, japonská umelkyňa Likkie Mai (Haste Makes Waste), počuť aj ruštinu v podaní Nadye Ostroff (Little Cosmonaut), či tigrajčinu z úst eritrejskej speváčky Saba Tewelde (Semarulay Daqey). Skladba „Krysztalowy Aniol“ zastupuje poľskú scénu. Jej text napísala speváčka JaGodDa, basgitaristka z kapely Ragana.

Svoje hlasy na album prepožičali aj speváčky Yehaiyahan, Likkle Mai, Maria Wenda, Saba Tewelde a ďalšie.

Róbert Gregor (foto: press Adrian Sherwood)