AMERIČANIA MUSÉE MÉCANIQUE A ICH PIESNE ZO SNOV A IDEÁLOV

musee

Zaujíma nás skúmanie snov a reality, idealizmu a realizmu, dobrodružstva a zodpovednosti“ – hovoria  Micah Rabwin a Sean Ogilvie, zakladatelia americkej skupiny Musée Mécanique (názov neziskového interaktívneho múzea mechanických strojov v San Franciscu, vrátene hudobných). Začínali ako „indie folkeri“ inšpirovaní hudbou z obdobia flower power, možno i preto ich kvintet patrí k americkým kapelám, ktoré sa odkláňajú od klasickej americany a smerujú viac k experimentovaniu. Avšak spôsobom, ktorý by bolo možné nazvať „beautiful“. Na prvom mieste je poctivá skladba, pieseň s peknou melódiu, až potom experimentovanie so zvukmi. Tým sa Musée Mécanique priraďujú k tvorcom typu The Beach Boys z obdobia ich legendárneho albumu Pet Sounds, nekonečne skloňovaného v posledných rokov na  nezávislých scénach po celom svete. Hlavnou témou ich najnovšieho albumu The Shores Of Sleep je spánok. Dream pop? Aj. Folkový, psychedelický. Intimita, nostalgia, melanchólia, orchestrálny sound, malebný, priam dekoratívny, sólový i zborový spev, široká škála akustických i elektronických hudobných nástrojov (theremin, xylofón, zvonkohra, violončelo, klarinet, hoboj), dokonale premyslené aranžmány do najmenších detailov s mixom Tonyho Lasha ( Loch Lomond, The Dandy Warhols, Ramona Fals). Hotová plavba snami. Hudobné objatie a bozky. Desať skladieb pôsobí, ako keby nemali medzi sebou švíky. Jednoliaty hudobný a filozofický názor ich spája takmer dokonale. Rozhľadenému poslucháčovi preto možno prichodia na um porovnania s Love, Moody Blues, Beach House, Shearwater, M.Ward, Iron & Wine. Záver? Pri počúvaní tohto albumu by sa mala pred poslucháčom rozostúpiť šeď nátlakovej priemyselnej hudobnej produkcie, ktorá sa na neho každodenne valí z vysielania komerčných rozhlasových a televíznych staníc. A keď sa nerozostúpi? Zostane ukážka, že existujú aj iné hudobné svety. Pre rojkov a idealistov? Zdá sa, že áno. Presne pre tento menšinový druh homo sapiens.

Miroslav Potoček