ANTONIS ANTONIOU – PREPÍSANÝ OSUD NA ALBUME KKISMÉTTIN

Antonis Antoniou - Kkismettin (Ajabu! records, 2021)

Kkisméttin je prvý sólový album Antonisa Antonioua, lídra skupín Monsieur Doumani a Trio Tekke.

Vo svojom rodnom grécko-cyperskom jazyku spája Antoniou zvukové scény a myšlienky, ktoré nazbieral počas svojej dobrodružnej hudobnej kariéry. V jeho hudbe počuť klasickú hudbu, jazz, rock i rôzne experimenty.

V melódiách ovplyvnených hudbou blízkeho východu dominuje zvuk lutny, jedného z hlavných cyperských tradičných hudobných nástrojov. Počuť v nich aj zvuk analógových syntetizátorov a gitár, ktoré posúvajú hranice a vytvárajú súčasnú hudobnú mozaiku.

V jeho hudbe sa stali tiež hudobnými nástrojmi sudy lemujúce rozdelené mesto Nikózia. Poskytujú rytmické podložie albumu a vytvárajú jeho hrdzavú až špinavú kvalitu.

Kkisméttin znamená v preklade osud.

Slovo „kismet“ používajú cyperskí Gréci aj tureckí Cyperčania, dve najväčšie komunity obývajúce ostrov Cyprus. Album má aj politické posolstvo, pretože sa pokúša vytvoriť portrét rozdeleného mesta Nikózia.

Turbulentná história ostrova má veľa temných stránok. Jednou z nich je súčasné rozdelenie a neustále politické konflikty medzi dvoma komunitami. Pre tých, ktorí veria v mier a znovuzjednotenie, nie je táto situácia akceptovateľná.

Smerovanie osudu môžu obyvatelia Cypru zmeniť a znovu začať stavať na nových základoch. Prepísaný „kkisméttin“ bude v budúcnosti skôr na smiech. Namiesto súčasným kontrolných bodov a múrov bude miestom otvorených komunikácií.

Album vznikol počas lockdownu a opatreniam proti šíreniu covidu-19.

Počas lockdownu sa ľudia cítili za zatvorenými dverami ako udusení. Pre niektorých, vrátane Antonioua, nútené väzenie slúžilo aj ako pripomienka obmedzenia slobody pohybu a ďalších základných slobôd, ktoré už predtým existovali v ich rozdelenej krajine.

V Nikózii boli ulice násilím rozdelené dvomi radmi betónových sudov, ktoré tam umiestnili duchovia minulosti. Tieto sudy predstavujú politické programy, ale tiež odrážajú účinky slepého nacionalizmu, ktorý nedovolí Cyperčanom vychutnať si krásu svojho ostrova. Sudy tiež symbolizujú vyjadrenie odcudzenia medzi ľuďmi a korupciu v spoločnosti.

Na albume sa hrdzavé sudy zmenili na hudobné nástroje, ktoré vibrujú a vytvárajú rytmiku a zvukovú textúru albumu. Odhaľujú smutné a tragické príbehy a valia sa na ďaleké polia, na ktorom svieži vánok prináša oslavy, objatia a bozky.

Kkisméttin (osud ostrova) je vďaka tomuto albumu prepísaný novými právomocami.

Ajabu! Records a Róbert Gregor (foto: Michalis Demetriades)