Anglický hudobník Barry Adamson, známy zo skupín Magazine a Bad Seeds, sa po ôsmich rokoch pripomenul albumom „Cut To Black“. Napriek pretrvávajucim temným témam je jeho hudobná fikcia tentoraz o niečo jemnejšia.
Barry Adamson v roku 2021 predstavil svetu „Up Above The City, Down Beneath The Stars“, prvý diel svojich memoárov. Novinka „Cut to Black“ nie je soundtrackom ku knihe, ale akousi alternatívnou históriou. Je to pohľad na ranú históriu pop music a popkultúry začínajúci smrťou Sama Cooka – zavraždeného v roku 1964 v moteli v južnej časti Los Angeles.
Podobne ako na predchádzajúcich albumoch sa Barry inšpiroval prvkami klasického rock’n’rollu, soulu, R&B, gospelu a jazzu, ktoré filtruje cez moderné produkčné techniky.
V jeho textoch počuť psychoanalytické odkazy, hru so slovami a sarkazmus. Vyznieva ako kňaz a hriešnik v spovednici, terapeut i pacient na pohovke. Vo svojich príbehoch prepletá autobiografiu s fantáziou a hudobnou scénografiou.
„Počas lockdownu som nahral niekoľko EP a zverejnil svoje memoáre. Potom som mal prestávku a keď sa veci začali trochu rozbiehať, povedal som si, že chcem urobiť niečo iné. Mal som asi dvadsať nápadov, z ktorých niektoré odolali času, čo bola výzva k novému albumu“, povedal Barry.
Nová vízia
Album „Cut To Black“ je lyrickou časťou Barryho noirovej vízie. Tentoraz absentujú inštrumentálky a v centre pozornosti je jeho hlas, podobne ako hudba, ktorá je oproti minulosti o niečo uhladenejšia. V nákazlivej takmer tanečnej piesni „Manhattan Satin“ spieva: „Možno sme zatratení, ale užívajme si zábavu, kým trvá.“
„Všetky skúsenosti som získal prostredníctvom kapiel, filmov a fanúšikov, takže inšpirácia príde niekedy bez toho, aby ste si to uvedomili.“
Album uzatvára veľkolepá šesťminútová skladba „Waiting For The End Of Time“, ktorá je akoby vystrihnutá so špionážneho filmu zo 60. rokov. V skutočnosti je to ale dojemná úvaha o priateľovi, ktorý si vzal život. Paradoxne vyznieva úprimne a upokojujúco.
Barry Adamson má kľadný vzťah k Slovensku. Viackrát vystúpil na festivale Pohoda s kapelou Nick Cave & The Bad Seeds i samostatne. Jeho hudba si stále udržuje svoje špecifické čaro, a preto dostane priestor v rubrike „album týždňa“ v našom online vysielaní na platforme Mixcloud.
Róbert Gregor (foto: press Barry Adamson)