BLICK BASSY VZDÁVA HOLD KAMERUNSKÉMU VIZIONÁROVI MENOM RUBEN UM NYOBÉ

Blick Bassy - 1958 (No Format, 2019)

Blick Bassy 1958Africký skladateľ a spevák Blick Bassy na svojom štvrtom albume „1958“  vzdáva hold pomaly zabudnutému kamerunskému bojovníkovi za slobodu a nezávislosť, panafrickému vizionárovi menom Ruben Um Nyobé.

Blick Bassy má výnimočnú tvorivú energiu. Píše knihy, spolupracuje s niekoľkými hudobnými vydavateľstvami a prevádzkuje vlastný YouTube kanál, na ktorom predstavuje mladé hudobné talenty. Predovšetkým je ale skladateľom a pred každým albumom má rozrobených približne dvesto piesní, z ktorých vyberie tridsať. Testovacie publikum v počte desať poslucháčov napokon na každý jeho album vyberie najlepšie piesne. Jedenásť z nich sa dostalo na nový album „1958“. Spolupracoval na ňom s legendárnym producentom Renaudom Letangom, ktorý produkoval takmer všetky albumy od Manu Chaoa, ako aj albumy od Feist, Jarvisa Cockera, Jane Birkin, Amadou & Mariam a mnohých ďalších.

„1958“ je koncepčným albumom a zároveň poctou kamerunskému bojovníkovi za nezávislosť menom Ruben Um Nyobé. Album dostal názov podľa roku, v ktorom bol Nyobé zastrelený francúzskymi koloniálnymi vojskami. Nyobé je považovaný za jedného z veľkých vizionárov africkej nezávislosti. Patril medzi zakladateľov prvej Národnej strany Kamerunu (Union des Populations Camerounaises, UPC), obhajoval jednotu mnohonárodného štátu Kamerunu a bol proti jedinej identifikácii s vlastnou etnickou skupinou. Nyobé viedol ozbrojený odpor voči koloniálnej okupácii, ktorý bol brutálne potlačený francúzskymi koloniálnymi vojskami.

Blick Bassy 2019Donedávna nemohol nikto v Kamerune spomenúť meno Ruben Um Nyobé. Po celé desaťročia bol považovaný za teroristu a nie za bojovníka za slobodu. Za svoje politické názory bol prenasledovaný aj starý otec Blick Bassyho, a preto sú texty na albume „1958“ obviňujúce, nahnevané a vyčítavé. Zároveň sa v nich dajú nájsť aj témy o neznalosti vlastnej histórie. Texty sú, okrem niekoľkých slov v angličtine,  v jazyku Bassa (etnickej skupiny Bantu), ktorý je len jedným z približne 260 jazykov, ktoré sa používajú v Kamerune. Bassy ho chce zachrániť pred zabudnutím, a preto spieva vo svojom materinskom jazyku, ktorý bol aj jazykom Rubena Um Nyobého.

Hudba na albume „1958“  je naopak uvoľnená, intímna a takmer duchovná. Počuť v nej zvuky akustickej i elektrickej gitary, violončela, trombónu, trúbky i syntetizátorov. V centre pozornosti je špecifický falzetový prejav Blick Bassyho, v ktorom zároveň počuť veľa bolesti. Hudba sa na rozdiel od jeho posledného albumu „Akö“ (2015) priblížila viac k hudobnému štýlu delta blues, zároveň obsahuje aj prvky jazzu, folku,  latinsko-americkej a tradičnej kamerunskej hudby. Tento štýl dostal prezývku FAB (Folk Afro Blues). V nových nahrávkach Blick Bassyho nepočuť bicie nástroje, čo poukazuje na to, ako sa inovatívne zaoberá tradičnými kamerunskými melódiami, ktoré sú postavené na rytmoch ako makossa, assiko a bolobo.  Nielenže sa mu podarilo vynájsť svoj vlastný hudobný štýl, ale aj vlastnú formu komornej hudby strednej Afriky.

Róbert Gregor (foto: press)