EDITORSKÝ VÝBER: 52/2023

V roku 2023 ovplyvnila svet hudby umelá inteligencia (AI). Okrem zaujímavých „mash-upov“ vzniklo tiež niekoľko právnych problémov. Niektoré z nich vám priblížime v tomto článku.


Problémy s umelou inteligenciou odštartovala pieseň „Heart On My Sleeve“. Producent Ghostwriter zložil hudobný podklad a pomocou umelej inteligencie vytvoril jej text, ktorý ladil s prejavom Drakea a The Weeknda. Potom pomocou ďalších úprav dosiahol, aby vokály zneli ako hlasy dvoch spomínaných kanadských hviezd. Ich vydavateľstvo Universal pieseň zablokovalo kvôli porušeniu autorských práv, pretože Ghostwriter neoprávnene použil značku producenta Metro Boomina. To však nezabránilo úspechu skladby: „Heart On My Sleeve“ sa stala prvou „AI“ piesňou nominovanou na cenu Grammy.


O tom, ako rýchlo sa nástroje „AI“ začali používať, svedčí aj množstvo absurdných mash-upov: Frank Sinatra spieva Lil Jona, Johnny Cash „Barbie Girl“. Najzábavnejšie mash-upy „AI“ bolo možné donedávna nájsť na kanáli YouTube „There I ruined it“. Začiatkom novembra musel kanál zmazať všetky svoje nahrávky, pretože vydavateľstvo Universal sa sťažovalo na porušenie autorských práv. Predstavitelia YouTube a Universal oznámili, že v budúcnosti budú spolupracovať na hudbe vytvorenej pomocou umelej inteligencie. Prevádzkovateľ YouTube chce zverejniť aplikáciu, pomocou ktorej by si aj neskúsení používatelia mohli sami vytvárať rôzne mash-upy. Na to sú však potrebné autorské práva, a preto v súčasnosti prebiehajú rokovania.


Nikde nie sú tvorivé obmedzenia umelej inteligencie zjavnejšie ako v prípade Anny Indiany, ktorá je autorkou skôr podpriemerných piesní. Jej hlas, texty, akordy, vokálne melódie a videoklipy sú generované umelou inteligenciou. Výsledkom jej aktivity je napríklad folk-popová pieseň o bežných starostiach tínedžerov. Dokonca ani prostredie nie je originálne. Podobne ako tisíce YouTuberov, aj Anna Indiana sedí vo svojej izbe a prezentuje piesne svojej komunite. Reakcie boli primerane tlmené, od kritických a výhražných, až po nudné. To poukazuje na limity generatívnej umelej inteligencie, pretože je postavená na existujúcej hudbe, no sotva ju dokáže kreatívne rozvíjať. Často sa to končí tým, že vznikajú slabé cover verzie piesní, pod ktoré sa pôvodne podpísal človek.


Na scéne elektronickej hudby je využívanie umelej inteligencie už dávno celkom bežné: viaceré softvéry na vylepšovanie zvuku sú postavené na novodobých algoritmoch. V roku 2023 sa však presadilo aj kreatívne využitie „AI“. Britský producent Patten vytvoril pomocou „AI“ množstvo skladieb a vyvinul si pritom vlastný štýl. Jeho beaty a vokálne linky generované umelou inteligenciou znejú zámerne umelo a lo-fi.


Hoci „AI“ narobila v roku 2023 v hudobnom priemysle veľký rozruch, kľúčové otázky zostávajú nezodpovedané. Jedna z najväčších znie: Ako budú hudobníci skutočne kompenzovaní za to, že sa algoritmy „AI“ učia tvoriť hudbu na ich hudobných základoch? Americká producentka Holly Herndon a jej partner Mat Dryhurst začali o týchto otázkach už pred rokmi diskutovať a teraz vedú polemiku ako umelci a teoretici „AI“ vo svojom podcaste „Interdependence“ (interpendence.fm). Hoci obaja v roku 2023 nezverejnili žiadnu hudbu, pretože majú malé deti, ich odborné znalosti o umeleckých a sociálnych dôsledkoch umelej inteligencie boli uznané na medzinárodnej úrovni – od časopisu New York Times až po Parlament EÚ.