EZRA COLLECTIVE A ICH POKRAČUJÚCA CESTA

Londýn je už niekoľko rokov obdivovaný vďaka svojej pulzujúcej a rozmanitej jazzovej scéne. Zaprášený a elitársky imidž jazzu vylepšilo množstvo mladých a talentovaných umelcov. Čiastočne sa o to pričinila aj skupina Ezra Collective, ktorej v týchto dňoch vychádza druhý album s názvom „Where I’m Meant To Be“.


Ezra Collective hrajú energický mix ovplyvnený dubom, hip-hopom i afrobeatom, čo urobilo z tohto kvinteta jednu z hlavných kapiel moderného britského jazzu. Väčšina piesní na ich novom albume je akoby stvorená k pohybu.

Ich chytľavé piesne podčiarkujú zapamätateľné melódie tenorsaxofonistu Jamesa Mollisona a trubkára Ifeho Ogunjobiho. Elegantne ich dopĺňajú ležérne a hybné rytmy bubeníka a kapelníka Femiho Koleoso, hra na basgitaru jeho brata menom TJ Koleoso a viacvrstvové zvuky hráča na klávesové nástroje Joea Armon-Jonesa.

Albumová novinka vychádza tri roky po kladne prijatom debute „You Can’t Steal My Joy“.

Skupina po mnohých koncertoch a intenzívnom období mala vynútenú prestávku spôsobenú pandémiou, ktorá ju neovplyvnila tak veľmi ako iných umelcov, hovorí Femi: „Myslím, že pandémia ovplyvnila ľudí rôzne. Niektorí sa práve rozbiehali a ich rozlet sa zastavil. Ostatní ako my už odišli a potrebovali si oddýchnuť. V istom zmysle nás to všetko zasiahlo v správnom čase.“

„S novým albumom a podpisom zmluvy s vydavateľstvom Partisan Records prišli nové príležitosti“, povedal Femi. Prvýkrát, odkedy skupina existuje, dostala príležitosť natočiť videoklipy. Predtým na ne podľa neho nebol rozpočet. Dôležitou osobou na ceste k vlastným vizuálom bola priateľka skupiny – speváčka Jorja Smith, ktorú počuť v skladbe „Togetherness“. Femi s ňou na revanš vystupoval na koncertoch ako bubeník.

„Posunula môj hudobný mozog na inú úroveň, pretože mi ukázala, čo všetko je možné. Práve Jorja mi ukázala, čo je to Coachella festival a inšpirovala ma k tomu, ako sa dá vypredať turné za pár sekúnd,“ hovorí Femi.

Viac času ako zvyčajne

Kvôli nahrávaniu dvanástich piesní (a dvoch hovorených úryvkov) strávili Ezra Collective v štúdiu dva týždne, čiže dlhšie ako kedykoľvek predtým. To im poskytlo viac času na postprodukciu a prístup k nahrávaniu s väčšími ambíciami. Výsledkom sú najmä obvyklé rôznorodé inštrumentálne skladby a viac nahrávok ovplyvnených afrobeatom.

„Ako Ezra Collective sme vždy hovorili, že sme afrobeatová kapela inšpirovaná Felom Kutim. Ale nemali sme piesne, ktoré by takto zneli. Na tomto albume som naozaj chcel, aby piesne zneli ako strýko Tony alebo Fela Kuti,“ hovorí Femi.

„Strýko Tony“ je odkazom na nigérijskú legendu afrobeatového bubnovania Tonyho Allena, ktorý zomrel v roku 2020. Bol veľkým vzorom Femiho Koleosa. Istý čas sa s ním stretával a zdokonoloval sa vo svojej hre. Na albume sa symbolicky podieľa Tony Allen a tiež zosnulý americký herec Steve McQueen, ktorého hlas bol použitý jednej z nahrávok. Tieto a mnohé ďalšie skutočnosti priviedli Ezra Ecollective do bodu, v ktorom sa práve nachádzajú – čo je jeden z hlavných významov názvu albumu „Where I’m Meant To Be“.

Dediči a vizionári

Nigérijské korene niektorých členov skupiny sú zachované nielen hudobne ale aj vizuálne, ako napríklad vo videoklipe k piesni „No Confusion“ s britským raperom Kojey Radicalom. Je jedným zo štyroch hudobných hostí na albume, medzi ktorými nechýba aj zambijsko-austrálska raperka Sampa The Great. Spolu s hosťami kapela preklenuje priepasť medzi dedičstvom a budúcnosťou, ktorú definuje. Ezra Collective si vážia hudobné ikony, pričom posúvajú svoju hudbu vpred!

NMR (foto: press Ezra Collective)