IBIBIO SOUND MACHINE: AFROBEATOVÉ DISCO Z NIGÉRIE

Londýnski Ibibio Sound Machine postavili kvalitu svojho štvrtého albumu „Electricity“ na kontraste tanečnej búrlivosti a temných príbehov.

Pochybnosti o tom, ako sa zábavný afro-disco-funk londýnskej skupiny Ibibio Sound Machine hodí do post-kovidovej éry, keď má veľa ľudí iné starosti, mali pri prvom počúvaní možno len tí, ktorí si ešte neuvedomili, že nájsť nádej v beznádeji neznamená vzdať sa odvážneho tanca pre dravú speváčku Eno Williams, aj keď predtým spievala napríklad o únose nigérijských školáčok teroristami z Boko Haram.

V skutočnosti, bez zľahčovania vážnej situácie, nebol film „Give Me a Reason“ primárne o tragédii, ale o uzdravení sa z nej.

Takto to majú v Afrike, takže ak vidíte niekoho s úsmevom na tvári, ako divoko kričí, neznamená to automaticky, že práve prekypuje šťastím.

Mohli vyvraždiť rodinu alebo podpáliť dom, ale cestu z utrpenia nachádzajú v najzákladnejšom západoafrickom lieku: v hudbe. Toľko o tom, že Ibibio Sound Machine trvá na tom, že tanec je ochrana pred zlom na „Electricity“.

Eno Williamsová sa narodila v Londýne, no detstvo prežila u starých rodičov na juhovýchode Nigérie.

Saxofonista Max Grunhard pochádza z Austrálie a ostatní členovia z Ghany, Trinidadu a Brazílie. Pokiaľ ide o experimentálny britský džez, využíval spojenie najväčšej černošskej komunity v Spojenom kráľovstve, ktorú tvoria prisťahovalci z bývalých britských kolónií v západnej Afrike, s karibskou diaspórou.

Západoafričania v Londýne tiež odpálili najhorúcejší hit súčasnosti afrobeats, ktorý sa následne stal mimoriadne úspešným celosvetovým trendom v Ghane a Nigérii.

Londýnski kozmopoliti Ibibio Sound Machine sa nezačali nazývať United Colours Of Music len tak pre nič za nič: základom je ghanský highlife s výbušnými nigérijskými afrobeats, ale k tanečnej bujarosti sa pridala aj poriadna dávka funku, elektropopu, post-punku a disca.

„Hráme hudbu, ktorá nám prináša veľa priateľov,“ hovorí spevák Eno, narážajúc na zábavné ambície kapely; uvedomuje si však, že na predchádzajúcich troch albumoch málokto rozumel, o čom Ibibio v jazyku nigérijského národa spievajú. Na obaloch preto uvádzajú preklady a trpezlivo vysvetľujú, ako ich stará mama naučila, že celá história predkov je ukrytá v príbehoch, a keďže jazyk Ibibio oplýva melódiami, ich zhudobnenie sa skutočne ponúkalo.

Bolo to rozprávanie plné zvieracích alegórií s prevažne dobrým koncom a uvoľnenou náladou, ale nový album „Electricity“ vznikol počas pandémie a na sviežej pozitívnosti určite nepridal. Časy kovidu totiž mnohé piesne tématizovali a zatemnili.

„Svet sa ocitol v chaose a nad nami sa vznášal čierny mrak. Album sa preto pre nás stal akousi nevyhnutnou katarziou, cestou k svetlu,“ povedal Eno Williams, ktorý uprednostňuje angličtinu a príbehy odrážajúce život v pandémii.

Ibibio Sound Machine pomohli vyvážiť tanečný groove pomerne nepravdepodobní producenti: slávna britská synth-popová skupina Hot Chip. Výsledkom je tanečný album v tempe, nahraný údajne s myšlienkou, čo by mohol urobiť Georgio Moroder, keby mal v štúdiu afrobeat so syntetizátormi.

Jiří Moravčík – preklad NMR (článok bol pôvodne napísaný pre Český rozhlas)