LAMOMALI: MOST MEDZI KULTÚRAMI

Po úspechu debutového albumu z roku 2017 sa kolektív vedený hudobníkom prezývaným -M-, známym ako Lamomali, vracia na hudobnú scénu s očakávaným druhým albumom „Totem“.


Francúzsky poprockový spevák Matthieu Chedid nie je prvým a ani posledným západným hudobníkom zamilovaným do Mali, ale jeden z mála, ktorý dokázal prehovoriť k spolupráci veľa známych osobností. V minulosti okrem iných libanonského trubkára menom Ibrahim Maalouf, americkú speváčku Santigold, Youssou N’Doura zo Senegalu, alebo Seu Jorgea z Brazílie. Jeho hudba je istým druhom hudobnej fantázie, ktorá sa stala skutočnosťou – afropopovou Mali music 2.0. vyzývajúcou k tolerancii, súžitiu a solidarite.

Prvá časť tohto malijského eposu menom Lamomali, pretkaného výnimočným hlasom speváčky menom Fatoumata Diawara a virtuóznou hrou rodiny Diabate, sa začal v roku 2017. Z tejto spolupráce sa zrodil prvý album Lamomali s kultovými skladbami ako „Bal de Bamako“ a „Manitoumani“ a úspešné koncertné turné.

Toumani Diabate, Fatoumata Diawara a ďalší

„Chcem stáť na pódiu parížskeho Bercy vo filtrovaných šatách a hrať pop,“ znelo zadanie majstrovského hráča na koru Toumani Diabateho, inak váženého griota, ktorého nikto nikdy predtým v podobnej situácii nevidel. Vlastne sa nikdy nezblížil s popom, na rozdiel od  svojho syna Sidikiho, hip-hopovej hviezdy, ktorá v Mali plní za každého počasia obrovské štadióny. Matthieu Chedid sa na začiatku zľakol, dokonca z úcty ku kore, chcel tento album nahrať bez neho, no zvonivý zvuk kory napokon tvorí jadro väčšiny skladieb.

„Hudba z Mali neprestáva trpieť v dôsledku vojny z roku 2012, pretože na severe krajiny sa fanatici stále zabíjajú,“ upozorňuje Toumani Diabaté.

A keď prišli teroristické útoky vo Francúzsku napadlo ho, ako inak prejaviť solidaritu než hudbou varujúcou pred násilím a budovaním kultúrnych mostov medzi Francúzskom a Mali. „Ide aj o politiku“ tvrdí Matthieu Chedid, syn významného speváka a skladateľa Louie Chedida, pôvodom z Libanonu, vnuka básnika Andrée Chedida, narodeného v Egypte.

História griotského klanu Diabaté siaha až do doby stredovekej ríše Mali, takže spojenie dvoch tak významných umeleckých rodín vraj hudbe dodáva ďalší rozmer. Ak vo vznešenej skladbe „Manitoumani“ spieva Chedid, tak ako je u západoafrických griotov zvykom, chválením Toumaniho, ten v ňom vidí bieleho griota.

Matthieu Chedid si už vybral umelecké meno –M- a Mali pravidelne od roku 2008 navštevuje. Spolupracoval aj s manželskou dvojicou Amadou & Mariam: spoločne s francúzskou pesničkárkou Jain je ich možné počuť v elektropopovej skladbe „L’Ame Au Mali“, ktorá vyšla na prvom albume. Inšpiráciu bral Chedid aj u podobne koncipovaného projektu „Africa Express“ vedeného rockovým spevákom skupiny Blur Damonom Albarnom. Vďaka nemu sa zoznámil so speváčkou Fatoumatou Diawarou, jednou z najvýznamnejších predstaviteliek modernej hudby európskej africkej diaspory, ktorá významne ovplyvnila celkový zvuk nového albumu.


Stretnutie kultúr

„Totem“ je ódou na stretnutie kultúr a deklaráciou zámeru, no skupina išla ešte ďalej. Album skúma bohatšiu škálu zvukov, pohybuje sa medzi štýlmi mandingo, funkom, poprockom a elektronikou, aby ponúkol zvukový zážitok, ktorý je hlboko zakorenený a zároveň moderný.

Skupina oslavuje tiež rozmanitosť identít, spiritualít, jazykov a dedičstiev. Album tvorí dvanásť skladieb, z ktorých má každá vlastnú identitu, posolstvo a atmosféru. V centre diania je Zem, Francúzsko a Mali a všetko k sebe vyjadruje náklonnosť. Pre -M- je „Totem“ symbolom toho, čo hudba dokáže spájať a prenášať za hranice slov.

Lamomali nikdy nemali taký výstižný názov, vzhľadom na rezonanciu Kory a duše Toumaniho Diabatého. Tento nástroj so svojou totemickou úlohou v malijskej kultúre stelesňuje rodové spojenie s pamäťou griotov, závan života a tradície, ktorá presahuje celé veky.


Hlas predkov v dialógu so súčasnosťou

-M- teraz otvára novú hudobnú kapitolu a vracia sa na scénu s výborným albumom a so sériou výnimočných koncertov, na ktorých sa zrejme emócie vďaka reinterpretácii emblematických skladieb a nových piesní niekoľkonásobne znásobia.

Novinka od Lamomali nie je pokračovaním ani reprízou, ale hĺbkovým skúmaním koreňov, ktoré tento projekt iniciovali. Nové turné je pozvánkou ponoriť sa do kultúr, ktoré sa navzájom prelínajú a na seba reagujú. Dáva možnosť pocítiť silu hudby prostredníctvom tradičných nástrojov, výnimočných hlasov a hry umelcov z viacerých kútov našej planéty. -M- zároveň neprestáva objavovať sám seba, čo je hlavným dôvodom, že vám tento titul predstavíme v rubrike „Abum týždňa“.

Jiří Moravčík a NMR (foto: press Lamomali)