Parížska skupina L’Impératrice na novom albume „Pulsar“ spája elektronickú hudbu s emóciami a šarmom typickým nielen pre súčasnú francúzsku scénu.
Väčšina ľudí na Slovensku pokladá francúzsku scénu za niečo vedľajšie a menej dôležité. Prečo? Veď je nesporne zaujímavá, nehovoriac o tom, že to nie je mravček, ale slon. Ponímanie francúzskej scény sa u nás začalo meniť v 60. rokoch. Do istej miery to bolo pochopiteľné.
Nástup angloamerického rocku bol voči ostatným žánrom drvivý. Žiaden div. Vtedy bol naozaj novátorský, revolučný a prinášal veľa dobrej hudby, ktorá pôsobila priam opojne. Všetko bolo upriamené na angloamerickú hudbu. Francúzsky šansón oproti nej pôsobil neaktuálne, ošúchane, málo pestro. Lenže odvtedy sa už pomery zmenili. Ošúchane teraz pôsobí už aj rock. A šansón medzičasom zmenil svoje podoby.
Šansón je slovo, ktoré vo francúzštine znamená jednoducho pieseň, spev. Nemusí vždy znieť ako Gilbert Bécaud. A dnes ani neznie. Absorboval do seba snáď všetky súdobé žánre – rock, pop, elektroniku, džez, rap, hip-hop, world music. K nám sa však dostáva z Francúzka prevažne len francúzska hudba angloamerického strihu – Air, Daft Punk, Télépopmusik, Justice, M83, La Femme etc. Lenže to nie je všetka francúzska hudba a nie je ani typicky francúzsky národná. A ešte treba zobrať do úvahy, že francúzsku scénu neodmysliteľne vytvárajú aj hudobníci z francúzskych kolónií. Ich hudba sa k nám na Slovensko nedostala takmer vôbec – napríklad alžírsky štýl rai.
Za posledných 30 rokov vznikla medzi nami a francúzskou hudbou tmavá diera. Čo oči nevidia (ucho nepočuje), to srdce nebolí. Zvykli sme si na angloamerickú hudbu. A zvyk je železná košeľa. Teraz nebude ľahké zvykať si na inú. A prečo by aj? Veď z obzorov našich médií to vyzerá tak, že to ani nie je potrebné.
Nová cisárovná
Kapela L’Impératrice, v preklade cisárovná, je úspešná za hranicami Francúzska možno aj preto, že jej hudba má bližšie ku globálnemu popu. Jej jadro tvoria gitarista Achille Trocellier, basgitarista David Gaugué a textárka, speváčka a hráčka na klávesové nástroje Flore Benguigui.
Svojou zmesou funku a diska zaujali už bezmenným debutovým EP v roku 2015. Ich popularita narástla najmä po vydaní albumu „Tako Tsubo“ z roku 2021, vďaka ktorému sa stali súčasťou mnohých svetových festivalov.
Nový album „Pulsar“ je odpútaný od tradičného hudobného vzorca a prináša závan čerstvého vzduchu na poli tanečnej hudby. Jeho skladby majú texty vo francúzštine, angličtine i taliančine a dokonca sa v nich dajú nájsť aj španielske frázy.
„Na prvom koncerte v New Yorku nám ľudia hovorili: Prečo spievate svoje piesne v angličtine? Buďte sami sebou.“
Nové nahrávky sú postavené na hodvábnom prejave speváčky Flore Benguigui, pričom ruku k dielu priložil každý člen kapely. Bezprostredná synchronizácia ich odlišuje od väčšiny súputníkov súčasnej elektronickej scény. Pulzujúca energia prúdi od skladby k skladbe a vytvára emotívny zážitok.
Globálne disko
Singel „Me Da Igual“ zrejme najviac definuje súčasný štýl skupiny. Pieseň „Danza Marilù“ dostala text od talianskej speváčky Fabiany Martone. Je to recept na to, ako sa francúzsky šarm môže stretnúť s italo-diskom a vytvoriť súhru.
Najnovší singel „Love from the Other Side“ môže zaujať fanúšikov jemnejšej tanečnej hudby. Takisto upokojujúco znie pieseň „Any Way“ s hosťujúcou speváčkou Maggie Rogers, ktorá jej dodala dávku dramatickosti.
Na skladbe „Sweet and Sublime“ sa podieľa brooklynský raper a producent Erick The Architect z Flatbush Zombies, ktorý experimentuje s kombináciou hip-hopu a funku. Pieseň sa líši od ostatných skladieb, čo prispieva k celkovej rozmanitosti albumu. Ostatné nahrávky si kapela prvýkrát produkovala sama.
„Na hudobné podklady sme vytvorili malé tímy, ktoré sme potom premiešali. počas procesu tvorby pracoval každý s každým. Bolo to prvýkrát, čo to bolo medzi nami dobre vyvážené,“ prezradila skupina.
Album „Pulsar“ vykresľuje dôležitosť každého člena osobitne, čím sa podarilo spojiť šesť hudobníkov do jedného z najprogresívnejších zoskupení súčasnej tanečnej scény. Aj preto sme sa rozhodli predstaviť vám jeho nahrávky v rubrike „Album týždňa“.
NMR (foto: press L’Impératrice)