Americká jazzová basgitaristka, speváčka, textárka a skladateľka Esperanza Emily Spalding je profesionálne známa pod štylizovaným menom esperanza spalding. „Milton + esperanza“ je jej prvým albumom vydaným od roku 2021.

Nie že by sme preferovali príbehy o starobe verzus mladosti, táto dvojica sa stretla náhodou. Vyhnúť sa stretnutiu osemdesiatjedenročného speváka Miltona Nascimento s jeho tridsaťdeväťročnou obdivovateľkou, americkou jazzovou kontrabasistkou Esperanzou Spalding, ale za žiadnu cenu nešlo.
Ich spoločný album „Milton + Esperanza“ je navyše tak krásny, že by mohol zaujať široké spektrum poslucháčov počnúc fanúšikmi vrcholnej syntézy brazílskej modernej hudby, jazzmanmi, končiac priaznivcami Beatles. A tiež by ste mali vedieť, že album ponúka úžasný duet Nascimenta s rovnako starým Paulom Simonom.
Posledná nahrávka hudobného génia?
Nahrávať s Miltonom Nascimentom bol vraj dlhoročný sen Esperanzy Spalding, a hoci je to oveľa viac jej album, s vedomím, že možno počúvame poslednú nahrávku brazílskeho génia, je nám to jedno, tým skôr, že vedľa stálej kapely evidentne zo všetkého unesenej spievajúcej kontrabasistiky, sa do Nascimentovej obývačky, kde vzhľadom na jeho vek postavili štúdio, nasťahovali flautista Shabaka Hutchings, brazílsky pesničkár s gitarou Guinga alebo speváčka Dianne Reeves, aby nanhrali jazzovo dramatizujúcu skladbu „Earth Song“ od Michaela Jacksona. Inak obaja hlavní aktéri si medzi sebou prehadzovali vybrané skladby. Jednou z nich je aj Nascimentové „Outubro“ z roku 1969, ktoré nádherne premenili na pohladenie po duši.
Nové skúsenosti
Esmeralda Spalding nemôže byť s brazílskou legendou napojená na rovnaký beh času, veď ich od seba delí niekoľko generácií, napriek tomu ju z počúvania Nascimentovho rozprávania nevyplynula povinná úcta, ale radosť stať sa aspoň na chvíľu súčasťou jeho neobyčajného života a nechať si pritom poradiť.
„Ak si umelec nenájde publikum, môže byť aj najväčším géniom na planéte, no rovnako skončí ako spevák v sprche“
Vyššie uvedený výrok povedal Nascimento preslávený éterickým hlasom vo vysokých polohách, až sa o ňom začalo hovoriť, že spieva ako Boh. Esmeralde rozprával o spolupráci s jazzovými velikánmi Herbiom Hancockom a Patom Methenym, o tom, ako stretol Paula McCartneyho. Zoznámil ich spoločný priateľ Wayne Shorter, na ktorého mysleli po rozhodnutí natočiť album. Lenže slávny jazzový saxofonista pred dvomi rokmi zomrel, a tak mu aspoň na pamiatku venovali svoju verziu jeho skladby „When You Dream“ a nechali ju zaspievať jeho manželke Caroline.
A k pocte ďalšieho hrdinu Johna Lennona premenili jeho majstrovskú skladbu „A Day in the Life“ v dôvod, prečo sa k albumu budete vracať. Tá nečakaná psychedelická vsuvka bol vraj Nascimentov nápad. A ak chcete na vlastné oči sledovať, ako k takým bezprostredným výbuchom inšpirácie dochádzalo, pozrite sa na YouTube na koncert zo série Tiny Desk, natáčaný aj u Nascimenta doma.
Jiří Moravčík a NMR (foto: press Esperanza Spalding)