Nový album škótskej skupiny Franz Ferdinand dostal názov „The Human Fear“. Ľudský strach totiž príhodne vystihuje skutočnosť, že našu spoločnosť ovládajú obavy.

Je to už 21 rokov, čo skupina Franz Ferdinand zaujala piesňou „Take Me Out“ aj hudobný mainstream. Aj keď týchto elegantných glasgowčanov sme vždy uznávali, chýbalo im akési spotené teplo, ktoré vyžarovalo z ich chaotickejších kolegov. Po dvoch desaťročiach musíme konštatovať, že sa toho veľa nezmenilo: nahrali zbierku chytrých chladne majstrovských skladieb.
Rôzne druhy strachu
„The Human Fear“ je ich siedmym štúdiovým albumom, ak počítame aj spoluprácu so skupinou Sparks (FFS). Novinka je presiaknutá všetkými možnými strachmi. Napríklad pieseň „The Doctor“ hovorí o latrofóbii; alebo o vzťahovej úzkosti, na ktorú poukazujú aj piesne „Night or Day“ a „Bar Lonely“. Medzi novými nahrávkami sa dá nájsť aj presný opak, s ktorým sa dá poeticky lepšie vysporiadať, teda strach zo straty. O takomto strachu je napríklad skladba „Tell Me I Should Stay“. Alexa Kapranosa, lídra a speváka skupiny, na strachu fascinuje aj moment, keď človek svoj strach prekoná.
„Keď cítite, ako vám bije srdce, tak cítite, ako vám v tele pumpuje krv. To je dôvod, prečo vyhľadávame strach. Preto jazdíme na horských dráhach, a preto pozeráme horory. Pretože keď prekonáte strach, cítite sa nažive.“
Prílev čerstvej krvi
Frontman Alex Kapranos a basgitarista Bob Hardy sú jedinými súčasnými členmi z pôvodnej zostavy. Alex sa nedávno obával z rozpadu jeho kapely, pretože odišli dvaja členovia Nick McCarthy a Paul Thompson. Keďže skupina mala záujem pokračovať, prizvali si novú bubeníčku Audrey Tait.
„Išli sme do toho so strachom, že sa všetko rozpadne a Franz Ferdinand prestane existovať, aby sme si vzápätí uvedomili: Bože, veď je to vlastne lepšie ako predtým.“
Nezmenený štýl
Pre kapelu Franz Ferdinand je vraj reflexia minulosti vždy len prostriedkom na formovanie budúcnosti. Napriek tomu počuť na novom albume aj tradičné prvky: napríklad jeho obal korešponduje s prvými dvoma albumami skupiny. Dokonca bol použitý ten istý odtieň oranžovej, ktorý poznáme z prvého albumu Tonight, no zároveň pôsobí aj ako obal albumu, ktorý sme nikdy predtým nevideli.
To, o čo sa pri obale vždy snažím, je esencia konštruktivistickej tvorby, ktorá je odvážna, priama a brutálna, ale vyžaduje si opakovanie. Človek sa pri ňom nenudí,“ prezradil Alex.
Obal albumu je inšpirovaný dielom s názvom „7 Twists“ od maďarskej umelkyne Dóry Maurer. V ruke drží autoportrét, ktorý treba otáčať. Je ovplyvnený aj tvorbou Yoko Ono, ktorú si Alex nedávno pozrel v rámci retrospektívy v britskom národnom múzeu moderného umenia Tate Modern. Na obale albumu sú všetci členovia kapely navzájom prepojení a vytvárajú niečo, čo je viac ako súčet ich častí.

Poskladaná mozaika
Franz Ferdinand pred dvomi rokmi vydali svoju prvú kompiláciu s názvom „Hits To The Head“. „Keď zostavíte takúto kompiláciu, uvedomíte si, čo robí kapelu takou, aká je, a tiež to, čo sa vám osobne na nej páči,“ povedal Alex. „Je to ako: ‚Aha, to je dobré! Táto identita kapely sa mi páči! A tak to bol istým spôsobom začiatok novej éry, ale aj akési sústredenie. Je to nový album, no zároveň je to album, na ktorom je náš štýl okamžite rozpoznateľný. Pravdepodobne viac ako na predchádzajúcom albume Always Ascending. Aj pri tvorbe tejto nahrávky som mal pocit, že tieto piesne musia konkurovať každej skladbe na albume najväčších hitov Songs To The Head. Chcel som, aby každá pieseň obstála a prešla kontrolou kvality.“
Voľný koncept dáva albumu „The Human Fear“ určitý tvar a zmysel. Alex ho opísal ako množinu piesní, ktoré hľadajú vzrušenie z ľudského bytia prostredníctvom strachu. Napriek tomu, že je inšpirovaný hrôzou a vzrušením, vyznieva relatívne bezpečne. Jednotlivé skladby sú väčšinou prívetivé a nenájdete medzi nimi veľa takých, ktoré by vo vás vyvolali adrenalínový šok. Určite nikoho nevystrašia v rubrike „Album týždňa“ v našom vysielaní na platforme Mixcloud.
Róbert Gregor (foto: press Franz Ferdinand)