MODERNÉ INOVÁCIE ETIOJAZZU OD MEKLIT

Meklit - When The People Move, The Music Moves TooMeklit – When The People Move, The Music Moves Too (Six Degrees 2017)

Etiópska speváčka a skladateľka Meklit Hader dala na radu známeho vibrafonistu menom Mulata Astatke, aby okolo etiojazzu nechodila ako okolo svätej relikvie a pustila sa do moderných inovácií. „Si umelec, je to tvoja práca,“ upozornil ju otec etiojazzu. Starším by sa malo načúvať, preto sa Meklit prvýkrát odvážila natesno prepojiť etiópsku hudbu, americký jazz, pop, soul a vlastný životný príbeh. Výrazne jej pomohol kamarát z platformy TED, producent Dan Wilson, držiteľ Grammy za nahrávky Adele, Dixie Chicks a Taylor Swift.

Meklit Hader sa narodila v Etiópii, odkiaľ s rodičmi utiekla pred diktatúrou Mengistu Haile Mariama, ktorý v rokoch 1974-1991 s využitím hrozného komunistického teroru a masového vraždenia premenil Etiópiu v územie ľudského nešťastia. V Spojených štátoch vyštudovala politické vedy a po presťahovaní sa do San Franciska prepadla jazzovej hudbe.

Meklit 2017Spolupracuje s neziskovými humanitnými organizáciami a s egyptským etnomuzikológom Minom Girgis založila unikátny medzinárodný The Nile Project: ansámbel hudobníkov z jedenástich afrických krajín spojených s dôležitou východoafrickou riekou. Do Etiópie neskôr Meklit Hader prichádzala vystupovať s jazzovou skupinou a po jednom koncerte za ňou prišiel Mulatu Astatke s radou meniacou speváčkin pohľad na vlastnú tvorbu. „Predstavte si spojenie Michael Jackson a Aster Aweke, Prince a Mahmúd Ahmed, Mulatu Astatke a John Coltrane. V Štátoch som vyrástla na počúvaní ako etiópskej, tak americkej hudby a teraz hodlám dokázať, že táto hudba má nielen veľa spoločného, ale že sa ​​dokáže ideálne zladiť,“ naznačila speváčka kľúč k počúvaniu albumu, uvádzajúca za svoj najväčší vzor Ninu Simone a tvrdiaca, že ak chcete porozumieť etiojazzu, musíte prijať za fakt, že jazz predstavuje globálny fenomén a aj rytmicky a harmonicky zložitá hudba dokáže znieť ústretovo.

Dokázané osobným manifestom: skladbou I Want To Sing For Them All. Producent Dan Wilson vedľa stabilného speváčkinho jazzového kvarteta zapojil do nahrávania svetovo preslávených muzikantov z Neworleanskej kapely Preservation Hall Jazz Band a rešpektovaného huslistu Andrewa Birda: sólujúceho aj súcitiaceho s hráčom na tradičné jednostrunné etiópske husle masenko. Výrazným korením skladieb sa totiž stali hudobníci z etiópskej diaspóry.

Jiří Moravčík (foto: Ibra Acke)