On air
Next
Články

SUSHEELA RAMAN – PSYCHEDELICKÉ KVAPKY DAŽĎA PADAJÚCE ZO STROMOV PO PREHÁNKE

11.10.2018

Susheela Raman - Ghost GamelanSusheela Raman – Ghost Gamelan (Naive Records 2018)

Gamelan z Indonézie – impozantný orchester bronzových gongov, metalofónov, drevených bubnov a melodických nástrojov – fascinuje západných tvorcov od roku 1889, kedy ho na svetovej výstave v Paríži prvýkrát počul francúzsky skladateľ Claude Debussy. Melodicky a rytmicky úplne odlišná hudba neskôr ovplyvnila diela skladateľov ako Benjamin Britten, Olivier Messiaen, Béla Bartók, Johny Cage, Philip Glassa a experimentovali s ňou tiež rockeri, avantgardisti alebo jazzmani.

Album „Ghost Gamelan“ je výsledok spoluprác britskej speváčky indického pôvodu Susheely Raman, jej manžela, rockového gitaristu Sama Millsa a majstra gamelanu z Jávy menom Gondrong Gunarto. Hudba Susheely Ramana neprestáva byť silná kvôli svojej nadčasovej príťažlivosti, ale najmä pre tvorivý prístup, spočívajúci v úniku z akýchkoľvek definícií a v snahe dosiahnuť to, čo sa nikto predtým neodvážil. Nahrávky Susheely zároveň stoja na kultúrnej rozmanitosti, nábožensky zmierlivom synkretizme a „nadžánrovosti“. Predtým, ako sa v Londýne vyrastajúca speváčka prvýkrát skontaktovala so svojimi indickými koreňmi, prisahala na Velvet Underground a Jimiho Hendrixa. Sam Mills vyštudoval antropológiu a býval gitaristom post-punkovej skupiny 23 Skidoo.

„Kultúra musí byť neustále v procese transformácie. Držím sa hudby mojich predkov, ale nie som posadnutá myšlienkou autenticity. Pracujem so starými pokladmi, ale používam nástroje a zvuky dnešnej doby,“ vysvetlila ideu predchádzajúcich albumov, kedy uprela pozornosť aj na pakistanské Qawwali, odvážne spievané v angličtine. Za silný zdroj inšpirácií považuje cestovanie a keď v roku 2016, po náhodnom stretnutí na Jáve s Gondrongom, nahrali spoločne „gamelanskú“ verziu skladby „Tomorrow Never Knows“ od Beatles, čoby osobnej oslavy 50. výročia vydania ich albumu „Revolver“, stali sa vraj na zvuku gamelanu natoľko závislými, že sa rozhodli pokračovať. „On je známy pre svoju prácu v súčasnom modernom gamelan. Dokáže experimentovať, takže nebol problém sa s ním vydať na dobrodružnú cestu, „vysvetlila Susheela.

Susheela Raman - GamelanKým prvé dochované zobrazenie gamelanu nájdeme vytesané v stene hinduistického chrámového komplexu Borobudur z 8. storočia, samotné zrodenie orchestra vyčítame z mytológie. Jáve vládnuci boh Sang Hyang Guru zatúžil v roku 245 pred naším letopočtom zvolať ostatných bohov a tak si z bronzu odlial gong a neskôr ďalšie dva. Hudba pôvodne určená pre šľachtické dvory a tieňové divadlo sa vyvíjala postupne: zahŕňa vplyvy hinduizmu, budhizmu, tradičných zvykov a bronzovej kultúry juhovýchodnej Ázie. Jej obdivuhodnou vlastnosťou zostáva otvorenosť: so vzrastajúcim počtom gongov, metalofónov, zvončekov, xylofónov a bubnov vstrebal orchester aj vplyvy Stredného východu a Európy. Pribudli arabské husle rebab, citery, flauty a zmiešané hlasy. Pre hudbu gamelan sú typické premenlivé tempá, kedy jednotlivé časti orchestra hrajú každá v inom rytme a ladení.

Popísať nádherný, hypnotický a meditatívne vlnivý zvuk gamelanu nie je ľahké aj preto, že vo všeobecnosti platí, že na Jáve alebo Bali nenájdete dva zložením nástrojov identické orchestre. Hocikto si teda pomáha abstrakciou, kedy je zvuk gamelanu prirovnávaný ku „kvapkám dažďa padajúcim zo stromov po dažďovej prehánke“. Tvrdí sa, že ak sa pri hre gamelanu stratíte, možno sa vydať vlastnou cestou a kým nezistíte kde ste, mali by ste sa držať rytmu gongu. Tento spôsob počúvania a reakcie bol úplne zásadný aj pre Susheelu a Sama. Skrátka, počas intenzívneho skúšania pristúpili na interaktívnu hru, ktorú každý vnímavý človek vraj dokáže hrať, hoci sa potýka s úplne odlišným ladením, ktoré v západnej a indickej hudbe neexistuje. Susheela v anglicky spievaných, do rocku, popu a experimentov zasadených skladbách, medituje nad tajomstvom smrti, transformácií a pominuteľnosti behu sveta. Intenzívny zvuk albumu ide na vrub tiež mimoriadnym hosťujúcim hudobníkom: sláčiková sekcia londýnskeho súboru Phaedra Ensemble, virtuózna parížska perkusionistka Lucie Antunes, indický hráč na tabla Pirashanna Thevarajah (Ravi Shankar), bubeník Malcolm Catto (The Heliocentrics) alebo basgitarista Dudley Phillips (Robert Wyatt).

Jiří Moravčík (foto: www.susheelaraman.com)