XYLOURIS WHITE – PREKVAPENIE POD STRECHOU BELLA UNION, KTORÉ NEMÔŽEME OBÍSŤ

Xylouris White – Mother Xylouris White – Mother  ( Bella Union 2018)

Názov Xylouris White môže poľahky evokovať pomenovanie bieliacej zubnej pasty. Je to však názov dua zložený z priezvisk dvoch hudobníkov, ktorí ho tvoria  – George Xylouris a Jim White. George (Giorgos) pochádza z Kréty, spieva a hrá na krétsku lutnu – laouto (laúto). Jim je Austrálčan, skladateľ, producent, bubeník, pôvodne zakladateľ rešpektovanej austrálskej rockovej skupiny Dirty Three. (Založil ju spolu s hudobníkom, veľkým skladateľom Warrenom Ellisom, ktorý spolupracuje s Nickom Caveom). Spolupracoval s  PJ Harvey a Cat Power.

George vyrastal v známej hudobníckej rodine, na lutnu hral  už v detstve. Osem rokov žil v Austrálii, kde založil kapelu Xylouris Ensemble. Albumy tejto kapely – Antipodes (1998) a Drakos (1999) – boli nominované na cenu ARIA Fine Arts Awards.

George a Jim sa spoznali v Austrálii roku 1990. Albumy však začali spolu nahrávať až od roku 2014 (Goats/2014, Black Peak/2016). Ten najnovší, Mother, vyšiel tento rok pod značkou vydavateľstva Bella Union, ktoré založili Simon Raymonde a Robin Guthrie, členovia skupiny Cocteau Twins. Keď na niečo siahnu, tak sa dá predpokladať, že to nebude hocičo. A vskutku je to tak. Ich akvizícia Xylouris White predstavuje po stránke hudobnej niečo, čo ešte nikdy nepočuli ani mnohí hudobní gurmáni – fúziu krétskeho spôsobu hry na lutnu s rockovým a jazzovým bubnovaním. Jediné, čo by tejto fúzii poslucháč mohol právom vytknúť, je určitá stereotypnosť. Dva akustické hudobné nástroje majú predsa len obmedzenejšie možnosti ako veľký orchester alebo elektronická kapela. No má to i pozitívum – originálny sound. V určitom zmysle má svojich predchodcov v rockovom praveku, napríklad  v hudbe fantastických Tyrannosaurus Rex, ktorí neraz tiež používali akustické strunové nástroje s rôznymi druhy bicích nástrojov. Xylouris White 2017Niekedy tomu chýbal basový zvuk, ale práve to bolo zvláštne.

Na siedmich z deviatich skladieb albumu Mother sa autorsky podieľali George a Jim. Dve sú ľudové. George spieva krétskym tradičným spôsobom a na lutnu (ktorá má v krétskej hudbe prevažne sprievodnú úlohu) hrá v niektorých skladbách sólo. Napokon z toho vznikla hudba, ktorú by asi väčšina ľudí označila ako grécky folk rock psychedelického rázu. Je v nej však aj starodávna krétska atmosféra. Žiadny div, veď prostredie v ktorom George vyrastal malo na jeho hudobné cítenie vplyv. Narodil sa vo vysokohorskej dedine Anogia. Počas druhej svetovej vojny bola jadrom krétskeho odboja proti nemeckej okupácii. Nemecký veliteľ nariadil  likvidáciu každého muža a domu v tejto dedine. Domáce obyvateľstvo tvorili prevažne pastieri kôz. Kozie mlieko a mäso im pomáhali prežiť kruté horské podmienky bez úrodnej pôdy s následkom chudoby. S kozou má však spojitosť aj časť príbehu gréckej mytológie o vládcovi olympských bohov – Zeusovi. Čo má spoločné s duom Xylouris White?

Len 23 kilometrov od Georgeovej dediny Anogia sa nachádza v nadmorskej výške 1495 metrov jaskynná svätyňa Idaion Adron. V nej sa Zeus narodil a bol ukrývaný svojou matkou Rheiou. Chránila ho pred jeho otcom Kronosom, ktorý prehltol všetkých Zeusových súrodencov. Podľa veštby mal totiž Kronosa zbaviť vlády jeho syn. Zeusa vychovávala Gaia (Matka Zem) a nymfy. Mliekom ho nadájala koza Amalthea. Neskôr žil v ďalšej z dvoch svetoznámych krétskych jaskýň. Ironické jazyky hovoria, že postupne využil všetky krétske jaskyne, čo by bolo priveľa aj na jeho božské možnosti. Na Kréte je totiž zmapovaných okolo 4500 jaskýň.

George a Jim nazvali svoj tretí album v zmysle antickej gréckej mytológie – Mother. Čiže Matka Zem, ktorá je matkou nás všetkých. Nebude z neho hit, je totiž koncipovaný nekonvenčne, nesúvisí so žiadnou súčasnou propagovanou módou, čo by však nemalo vadiť nikomu, koho zaujíma samotná hudba. 

Miroslav Potoček