AFROFUTURIZMUS ANGLICKO-GHANSKEJ SKUPINY ONIPA

Onipa znamená v jazyku Akan (starý jazyk obyvateľov Ashanti v Ghane) človek. Na dlhoočákavanom debutom albume „We No Be Machine“ počuť exotické hlasy, zvuk gitár v štýle soukus, tanečné rytmy i elektronickú hudbu.

Kapela Onipa vznikla vďaka spolupráci priateľov, ktorých tvoria K.O.G. a Tom Excell. K.O.G. z Ghany pôsobil v minulosti v rôznych afrických kapelách. Spieva, hrá na balafón a bicie nástroje. Anglický hudobník Tom Excell je známy najmä zo skupiny The Nubian Twist, ktorá už niekoľko rokov úspešne mieša jazz, soul a afrobeat. Hrá na gitaru, bicie a zároveň obsluhuje elektronické nástroje. Obaja neskrývajú vášeň pre tradičnú africkú hudbu ako highlife z Ghany, gnawa z Maroka, alebo sokous z Konga. Obaja si uvedomili, že tieto hudobné štýly mali priamy vplyv na dnešnú popovú, jazzovú a tanečnú hudbu. Skupinu Onipa dopĺňajú ešte Dwayne Kilvington a Finn Booth, ktorí hrajú na bicie a obsluhujú rôzne elektronické pomôcky.

Afrofuturizmus

Pozeráme sa do minulosti, aby sme videli, kam pôjdeme v budúcnosti, hovorí zvukový inžinier Tom Excell. To je dôvod, prečo skupina kombinuje zvuk tanečných klubov s teplými piesňami západnej Afriky. Afrofuturistická zvuková vízia je kreatívnou hrou. Na albume totiž počuť útržky telefonických rozhovorov, spievania a poéziu hovoreného slova. Hudobníci tvrdia, že sa chcú držať dobrej myšlienky koncepčného albumu. Chcú ním rozprávať príbeh o stroji.

Človek a stroj

Ústrednou témou albumu je konflikt medzi človekom a strojom. Titulná pieseň ilustruje, ako je dnes automatizovaná západná spoločnosť. Sociálne médiá ovplyvňujú každodenný život digitalizovanej spoločnosti. Spolupráca s hosťujúcimi hudobníkmi sa preto uskutočnila v londýnskom nahrávacom štúdiu a zámerne nie prostredníctvom zdieľania súborov. Spolupracovali tam s ghanskou speváčkou menom Wiyaala, ktorú počuť v troch skladbách. Spieva v jazyku sissala, ktorý sa používa na severe Ghany. Na albume počuť aj juhoafrického rapera menom Spoek Mathambo, Lesotho hviezdu Morena Leraba, ghanskú bubeníčku Afla Sackey, britskú raperku Syntax a tanzánske sestry Pendo & Leah Zawose. Každý hosť dodal albumu svoj vlastný kolorit.

Tom Excell tvrdí, že skupina tvorí takzvanú „ľudskú elektroniku“.

Bubeník a hráč na basovú gitaru udávajú rytmus. Ostatní ich sledujú a dopĺňajú ich elektronickými nástrojmi. Všetko je ovládané ľuďmi a nikdy to nie je naopak, hovorí Tom Excell.

Album We No Be Machine je viac ako len zbierkou piesní. Sú to afro zvuky, klubová elektronika a kritické texty, ktoré prinášajú predovšetkým jednu správu: Afrika je budúcnosť.

Róbert Gregor (foto: press Onipa)