EDITORSKÝ VÝBER: 17/2024

Prinášame najnovšie správy o duách Pet Shop Boys a Amadou & Mariam, speváčkach Nia Archives, Lucy Rose a Tamara Kramar i domácej skupine Vlado Nosál & The Avedons.


Pred 34 rokmi vyšiel prvý singel dua Pet Shop Boys s názvom „West End Girls“. Spevák Neil Tennant v ňom recitoval verš: „Nemáme žiadnu budúcnosť / Nemáme žiadnu minulosť / Dnes sme tu, pripravený na dlhé roky.“ Tieto slová vystihli nadčasovosť tohoto britského dua, známeho svojimi kamennými tvárami. Na novom, v poradí šesťnástom albume s názvom „Nonetheless“ počuť Tennantov jednoducho znejúci prejav rozprávajúci príbehy o osamelosti, túžbe a láske. Texty na novom horko-sladkom diele sú podfarbené typickými elektronickými beatmi a orchestrálnymi harmóniami, tak ako v minulosti.


Malijská dvojica Amadou & Maryam ohlásila nový album piesňou „Mogolu“(Ľudia). Slepý pár sa zoznámil v 70. rokoch minulého storočia v inštitúte pre mladých nevidiacich v Bamaku. Odvtedy tvorí hudbu, pričom kombinuje tradičné štýly z Mali s rockom i popom a spája tradície s modernosťou. Medzinárodne sa mu podarilo preraziť v 80. rokoch vďaka koncertnému turné so Stevie Wonderom. Potom sa duo presťahovalo sa do Paríža a vydalo prvý medzinárodný album. Nasledovali spolupráce s Manu Chaom, Damonom Albarnom a dokonca aj s Herbertom Grönemeyerom. Keďže nás doteraz Amadou & Maryam nesklamali, je sa na čo tešiť. Titulná nahrávka vyzerá sľubne!


Anglická hudobníčka Nia Archives má motto, že ticho môže byť hlasné. Na albume „Silence Is Loud“ spája jungle a popové balady, pričom jeho texty sú o neopätovanej láske, odcudzení od vlastnej rodiny, alebo samote v miestnosti plnej ľudí. Skladba „Cards On The Table“ je o náhodnom stretnutí s milencom, ktorý ju prinúti vyložiť všetky karty na stôl a jednoducho si užívať život. Napokon od roku 2021 tvrdo pracuje a svojimi doteraz vydanými EP oživila žáner UK jungle, ktorý sa jej podaril preniesť do oblasti popu. Je teda prirodzené, že Nia sama seba označuje za žánrovú emocionálnu žonglérku, a to aj napriek tomu, že v štýle jungle vždy dominovali muži.


Úspešná kariéra Angličanky Lucy Rose sa začala pred 12 rokmi albumom „Like I Used To“, no speváčka v posledných rokoch prešla viacerými skúškami. Po pôrode svojho syna v roku 2021 začala pociťovať bolesti chrbta a nemohla ani zdvihnúť svoje dieťa alebo tlačiť jeho kočík. Po mesiacoch odmietania zo strany praktického i ďalších lekárov jej diagnostikovali čiastočne pôrodnú osteoporózu. Neskôr si sama zaplatila vyšetrenie magnetickou rezonanciou a zistila, že má zlomených osem chrbtových stavcov. Napriek ťažkostiam dokázala v traumatickom období zložiť piesne pre svoj nový album „This Ain’t The Way You Go Out“, pričom jeho nahrávky znejú blažene a nežne.


Tamara Kramar si dala predsavzatie predstavovať z pripravovaného mini albumu každý mesiac novú pieseň. Tentoraz to je jarný singel „Sunflower“, ktorý spája brazílsku bossa novu s popom. „Minulý rok v júni som bola v Londýne na koncerte mojej obľúbenej speváčky, gitaristky a producentky Raquel Martins. Spoznala som na ňom jej flautistku menom Rūta Sīpola. Po koncerte sme sa rozprávali, a ako tri cudzinky vo veľkom meste (Raquel je z Portugalska a Rūta z Lotyšska) sme sa skamarátili. Keď prišlo na nahrávanie piesne, rozhodla som sa Rūtu osloviť, či by ju neobohatila. Sunflower je inšpirovaná práve bossa novou, v ktorej sú flauty bežné. Súhlasila a prekvapila ma pikoškou, že s nahrávaním jej pomohla aj Raquel. Ich hlasy možno počuť na konci nahrávky,“ prezradila Tamara.


Slovenská skupina Vlado Nosal & The Avedons zverejnila novinku s názvom „Car“. Je to v poradí už tretia skladba z jej očakávaného debutového albumu. Vlado sa v novinke venuje snom, sklamaniam, autám a elektrickým gitarám – symbolom jeho života ako hudobníka. Videoklip bol natočený na VHS a zobrazuje cestovanie autom pravdepodobne niekde na koncert. „Táto skladba je pokračovaním cesty, ktorú sme započali našou skladbou Cold Cigarette. Stále ide o melodickú pesničku, ktorú dokážem zahrať aj sám s gitarou, no v domácom štúdiu sa snažím experimentovať, využívať elektroniku a zároveň sa čo najviac vyhýbať softvérovým nástrojom.“ Poznávacím znamením kapely sa v poslednej dobe stal tiež spev Barbary Vojtašákovej.