Angélique Kidjo - Remain in Light (Kravenworks, 2018)
Album americkej skupiny Talking Heads s názvom Remain in Light (1980) bol a dodnes stále je – extra originálny. Stal sa z neho jeden z historických míľnikov modernej hudby. Teraz ho verejnosti celý znovu podáva vo svojom špecifickom hudobnom jazyku Angélique Kidjo, čo budí pozornosť, pretože je to podobne odvážne ako keby niekto v novej originálnej podobe nahral už beztak dosť originálny album Led Zeppelin IV, alebo znovu namaľoval Munchov obraz Výkrik (mimochodom, predaný za 119 922 500 dolárov).
Prirovnanie k tomuto obrazu nie je náhodné. Munch sa ním maximálne snažil vyjadriť svoj psychický stav. Čo to má spoločné so skladbami na albume Remain in Light? Tiež psychický stav človeka. Niektorí hudobní publicisti ich nazývali „psychodrámy“ k tancu. Z jednej strany odzrkadľovali kultúru v modernej veľkomestskej spoločnosti, z druhej kultúru starých afrických národov.
Čo je to Remain in Light
V roku 1980 som ako žeravú novinku zháňal album Remain in Light všade, kde to v tých časoch u nás pripadalo do úvahy. No nikto v mojom okolí jeho tvorcov nepoznal, čiže skupinu Talking Heads, preto ani nikto žiadny jej album nevlastnil. Keď sa potom neskôr stala známa, jeden z jej albumov (Little Creatures) vyšiel licenčne pod logom Supraphonu aj v socialistickom Československu. Napokon sa mi v roku 1980 Remain In Light predsa len podarilo získať na platni do môjho osobného vlastníctva. Nedočkavo som s ním pribehol domov, položil na gramofónový tanier a … Dodnes patrí k tým, ktoré môžem znova a znova počúvať. Osobitý spevácky prejav lídra Talking Heads, ktorým bol dnes už legendárny David Byrne, nebol pre mňa prekvapením, počul som ho na všetkých troch predchádzajúcich albumoch tejto skupiny, prekvapením bola zmena jej hudobného štýlu.
Hneď po prvom vypočutí mi napadlo, že odrazovým mostíkom pre túto zmenu bola skladba I Zimbra z jej albumu Fear of Music – zvláštne vyznievajúca fúzia vtedajšej new wave s hudbou afrických černochov. Album Remain in Light produkoval Brian Eno, otec ambientu, avantgardista, svetoznámy zvukový dizajnér, ktorý vytváral sound na niektorých albumoch takých veličín, akými boli Roxy Music, David Bowie, Devo. Pri nahrávaní zohrala veľkú úlohu aj inšpirácia tvorbou nigérijského hudobníka Fela Kutiho, ako i fakt, že dvaja z členov Talking Heads (Tina Weymouth a Chris Frantz) dovolenkovali v Karibiku na ostrove Haiti, kde sa prakticky zapájali do náboženských obradov sprevádzaných hrou na perkusie. Keď k tomu všetkému ešte prirátame zapojenie svetobežníkov – gitaristu Adriana Belewa (Frank Zappa, David Bowie, King Crimson) a trubkára Jona Hassella (David Sylvian, Peter Gabriel, Tears for Fears) a údajné veľké nadšenie pri nahrávaní, tak snáď ani nebolo možné, aby taký fantastický tím hudobníkov nahral tuctový bezvýznamný album. Remain in Light dodnes vidno v mnohých rebríčkoch najlepších albumov všetkých čias.
Kto je Angélique Kidjo
Speváčka a skladateľka Angélique Kidjo je najväčšou africkou hviezdou z Beninu. Jej najlepšie albumy Logozo (1991), Ayé (1994), Fifa (1996), Oremi (1998) hýrili nápaditosťou. Napriek tomu im niektorí kritici vyčítali prílišné odbočenie od pôvodnej africkej hudby.
BBC Angélique zaradila medzi 50 najväčších afrických ikon. Bola ocenená Grammy Award i umelecky rešpektovaným ocenením Charles Cros Academy. Časopis Time ju nazval prvou africkou divou, The Guardian ju zaradili medzi 100 najvýznamnejších žien, Forbes na prvé miesto najvýznamnejších afrických osobností, Paris Match na čelo najvplyvnejších afrických žien, noviny Daily Telegraph ju nazvali kráľovnou africkej hudby.
Spolupracovala s umelcami veľkého formátu, boli medzi nimi Peter Gabriel, Carlos Santana, Bono, Philip Glass, producent Tony Visconti (David Bowie, Morrissey, T. Rex), Tina Turner, Herbie Hancock, Brandford Marsalis, Dr. John, Cassandra Wilson, Vampire Weekend, Amadou & Mariam, Ziggy Marley, Carlinhos Brown, Gilberto Gil, Daniela Mercury, Manu Dibango, Trilok Gurtu, Henri Salvador, Alicia Keys.
Na charitatívnom koncerte nadácie filmového režiséra Davida Lyncha spievala na pódiu na ktorom vystúpili Sting a Katy Perry. Texty jej piesní sú napísané v jazykoch fon, joruba alebo v angličtine a francúzštine. V roku 2013 bola zvolená za podpredsedníčku Medzinárodnej konfederácie spoločnosti hudobných skladateľov.
Nová, africká verzia Remain in Light
Čo sa týka môjho osobného vnímania albumu Remain in Light v predvedení Angélique Kidjo, vnímam ho pozitívne ako zatiaľ v tomto roku najlepší album cover verzií, no zároveň ma trošku sklamal. Pôvodná verzia Talking Heads na mňa účinkuje lepším dojmom.
Možno si Angélique mala viac ponechať svoj štýl a nemala sa vydať cestou vyšliapanou zosnulým priekopníkom afrobeatu Fela Kutim. Vážil som si ho, no bol nadhodnotený, príliš jednotvárny a nemôžem zabudnúť ako kedysi v Afrike obmedzoval kapelu Paula McCartneyho pri nahrávaní albumu Band On The Run, keď k nej vtrhol priamo do štúdia a bránil jej používať prvky africkej hudby.
Angélique objasnila svoj tohoročný umelecký zámer slovami: „Keďže Remain in Light bol ovplyvnený hudbou môjho kontinentu, chcem mu splatiť poctu a vytvoriť moje vlastné africké verzie piesní Talking Heads“. Spojila sa s hudobným producentom Jeffom Bhaskerom (Kanye West, Bruno Mars, Drake, Jay-Z), aby jej tieto verzie pomohol vytvoriť. Prispeli aj Ezra Koenig (Vampire Weekend), Blood Orange, dychová sekcia newyorskej afrobeatovej kapely Antibalas a Tony Allen (Festival Pohoda 2013).
Paradoxom je skutočnosť, že Angélique nikdy do roku 2016 celý album Remain in Light nepočula a v súvislosti s touto skutočnosťou pôsobí ešte paradoxnejšie fakt, že líder Talking Heads, spevák David Byrne, bol prvou veľkou osobnosťou angloamerického rocku, ktorý sa prišiel pozrieť na debutové vystúpenie Angélique v USA.
Miroslav Potoček (foto: press)