GIDDENS & TURRISI – JUŽANKA Z DUBLINU A TALIANSKY HUDOBNÝ ALCHYMISTA

Rhiannon Giddens & Francesco Turrisi – There Is No Other (Nonesuch 2019)

Už dlhšiu dobu sledujeme, ako sympaticky vytrvalo odkrýva africkú stopu v americkej hudbe. Teraz Rhiannon Giddens jej odtlačok nachádza v Európe.

Rhiannon Giddens Francesco Turrisi

Za všetko vlastne môže Shakespeare: so sicílskym multiinštrumentalistom menom Francesco Turrisi v Nashville naživo sprevádzali baletné predstavenie Lucy Negro Redux, vychádzajúce z knihy Caroline Randall Williams a z tézy, že básnikove sonety o Dark Lady majú predobraz v skutočnej postave: černošskej bordel mamy z Londýna.

Dvojica sa po februárovej premiére rozhodla pokračovať a za albumom stojí predpoklad, že všetky hudby sveta spolu nejak súvisia. Hľadať za tým máme večný pohyb ľudí, nástrojov a kultúr. „V našich vlastných hudobných svetoch sme sa cítili trochu ako čudáci a u Shakespeara zistili, ako obaja myslíme na to isté,“ opísala Rhiannon stretnutie s Turrisim, doteraz prevažne jazzmanom posadnutým transformáciou arabskej a severoafrickej hudby do európskej. Bádanie, vlastné inak etnomuzikológom a sociológom, premenili na hudobnú paletu s nepravdepodobným vyznením: počúvame ju so zatajeným dychom.

Rhiannon Giddens & Francesco Turrisi - There Is No Other

A v kombinácii minstrelského bendža s rámovým bubnom daf, salentským tancom pizzica s vášnivým hlasom Rhiannon (Pizzica di San Vito, keď sa údery do blany menia na regulérny drone) alebo apalačskej balady s klavírom nehľadáme rozpor, vzrastá u nás skôr obdiv, ako zľahka, prirodzene a napínavo možno osobné postrehy, tušenia a priania preklopiť na oslňujúcu oslavu hudobnej odlišnosti, v jednotlivých skladbách sa nakoniec vytrácajúcu; vo „Wayfaring Stranger“ určite.

Bendžo picking, „rytmizujúci“ akordeón, Rhiannin scat a husle, brazílske ozveny a zo skladby „Briggs‘ Forró“ sa namiesto spletenice zrazu vykľuje zázrak. Bluegrassovú „Gonna to Write Me a Letter“ ste si predtým možno nedokázali predstaviť v arabskom mode a vida, neodtrhneme od nej uši; a čo potom „Brown Baby“, to by sa Nina Simone, ktorej to bolo parádne číslo, asi začudovala a desivejšej verzii „Black Swan“ už vôbec. Klavírnu modlitbu za lepšie zajtrajšky „He Will See You Through“ uzatvára Rhiannon ako každú inú: do dozvuku čela hosťujúcej Kate Ellis vyriekne amen.

Jiří Moravčík (foto: press Rhiannon Giddens & Francesco Turrisi )