IN LOVE WITH A GHOST – HEALING, DOBRÝ ALBUM NOVEJ ÉRY

In Love With a Ghost – Healing (Bandcamp, SoundCloud, Twitter, YouTube /2017)

Keď určitá hudba vzbudí výraznejší záujem verejnosti bez reklamy, výlučne iba svojou umeleckou úrovňou a chválou kritikov, väčšinou sa vyplatí venovať jej aspoň chvíľku pozornosti. Práve to sa teraz totiž odohráva okolo albumu Healing, Francúza  Maëla Madeca, vystupujúceho pod názvom In love With a Ghost. V podstate to nie je album i keď ho na niektorých internetových stránkach ako album prezentujú. Minutážou nezodpovedá formátu albumu. Bližšie má k EP platni. Mimochodom,  Maëlove meno nie je vždy a všade spomínané, projekt In love With A Ghost býva totiž uvádzaný aj ako anonymný. Čím vzbudil pozornosť?

Z Maëlovej hudby je evidentné, že ignoruje dnešné komerčné požiadavky, akoby voľne plávala naprieč žánrami ambient, lo-fi, chillwave, downtempo, trip hop, chiptune, field recordings, lounge music, easy listening. Niektoré jeho skladby, prevažne inštrumentálne, elektronické, sú krátke, pripomínajú hudobné skice, čo samo o sebe vylučuje možnosť hitparádovej úspešnosti typickej konvenčnosťou. Evokujú „spálňový pop“ s prístupom k tvorbe akú kedysi v ére „sixties“ predznamenal Brian Wilson ( The Beach Boys). Kultúrne vyspelí poslucháči to pravdepodobne adekvátne ocenia.

Oprávnene sa dnes hovorí o “internetovej vlne“ tvorcov a vydavateľov hudby, ktorí zverejňujú svoje nahrávky mimo dosahu veľkého šoubiznisu, čím vytvárajú novú klímu, možno dokonca novú éru  s duchom starého hesla nezávislých hudobných scén – „Urob to sám“.  Toto dianie prináša nepredvídateľné výsledky, napríklad trend vydávania magnetofónových kaziet.  Zasiahol do neho aj Slovák Filip Zemčík s jeho malým vydavateľstvom Z Tapes.

In love With A Ghost je ukážkou uceleného obrazu umelca prostredníctvom jeho hudby, videí, obalov platní, webovej stránky. Zdá sa teda, že úprimná snaha slobodne vytvárať osobitú hudbu nie je minulosťou. Pritom In love With A Ghost stojí do určitej miery na minulosti, na spomienkach, nostalgii, sprevádzanej napríklad aj syntetickými zvukmi zvončekov a píšťaliek.

Miroslav Potoček