THE GARIFUNA COLLECTIVE: NECHAJTE NÁS SNÍVAŤ A LIETAŤ

Smrť speváka Andy Palacia ubrala členom jeho kapely Garifuna Collective na sile pokračovať. Nahradiť nenahraditeľného nie je len tak.

Skupina Garifuna Collective zomknutá smútkom pre Palacia napriek tomu nahrala album s lakonickým názvom „Ayo“ (Zbohom). Do názvu novinky „Aban“ (Jeden) zase vložili jednotné odhodlanie aj za Palacia udržať nažive jedinečnú hudbu a kultúru malého juhoamerického národa Garifuna pod ochranou UNESCO.

Zstisľ čo sa ponímanie o zrode iných národov stráca v hmle dohadov, Garifunovia disponujú presným rokom 1635.

Vtedy pri ostrove Sv. Vincent v karibských Malých Antilách stroskotali dve španielske otrokárske lode, čierni Jorubovia z Nigeru doplávali na breh a postupne sa zmiešali s miestnymi indiánskymi kmeňmi Karibov. Za dlhší čas k nim pribudli otroci z Jamajky a francúzski kolonizátori. Počas sto rokov sa potom všetci v pokojnej symbióze premiešali a vznikol úplne nový národ s vlastnou kultúrou a jazykom – čierni Karibovia, Garifunovia. A keď ich z ostrova vyhnali Angličania, vydali sa počas deväťnásteho storočia na honduraskú pevninu, do Nikaraguy a Guatemaly; najviac ich v súčasnosti žije v Belize, v strede bývalej mayskej ríše.

Bez ohľadu na to, že garifunská hudba zahŕňa početný rad rytmov a karnevalových tancov, od sedemdesiatych rokov sa najväčšia pozornosť sústreďuje na dva štýly: punta a paranda. Zatiaľ čo tradičná punta sa pridaním elektrických gitár a klávesov premenila na moderný punta-rock, absorbujúci aj jamajské reggae, pri starobylej, výhradne akustickej parande akoby sa zastavil čas. „Predstavte si africké rytmy, kubánsky son, americké blues a západoafrických gitaristov spolu,“ píše sa v encyklopédii World Music.

Album „Watina“ nahratý Andy Palaciom v produkcii Ivana Durana zaznamenal čistú esenciu garifunskej tradičnej hudby v modernom vyznení.

Piesne boli naspievané v pôvodnom jazyku a čerpali z histórie zabudnutých obradných liečivých tancov, acappella spievaných modlitieb, milostných a pracovných piesní. Nahraté boli v spolupráci s multigeneračnou all-stars partiou garifunských hudobníkov a spevákov z Belize, Guatemaly a Hondurasu – The Garifuna Collective. Andy za tento album v októbri roku 2007 získal cenu Womexu a pár mesiacov na to, v januári 2008, ho skolil infarkt.

V melodickej, spevavej, na zboroch postavenej, rytmicky živelnej, gitarami, drevenými bubnami a perkusiami z korytnačích pancierov hnanej garifunskej hudbe sa odráža jej podstata, spočívajúca v kolektívnej tvorbe.

Pridať sa môže každý: hlasom, tlieskaním, aj s nástrojom. Albumom „Aban“ mieria Garifuna Collective do budúcnosti: zďaleka najviac ho rozvibrovali elektrickými gitarami, pridali dub a reggae na bluesový spôsob, čo je doména speváka Emilia Thomasa. Napríklad v skladbe Hamala (Let Him Fly), údajne, ako je to vraj pre garifunských umelcov príznačné, naskočenej vo sne. Nespieva sa v nej o ničom inom ako o sile komunity, bez ktorej sa každý, kto má chuť rozletieť sa do sveta, nezaobíde. Skrátka odkaz: nechajte nás snívať a lietať.

Keď anjel strážny garifunskej hudby Ivan Duran – producent a majiteľ vydavateľstva Stonetree Music navštívil pred dvomi rokmi ostravský festival Czech Music Crossroads, rozprával o histórii Garifuna a pripomenul ich boj proti Britom pod vedením Josepha Chatoyera, pre všetkých navždy národného hrdinu. Práve jemu venovala skupina záverečnú skladbu „Chatuye“ odvážne miešajúcu starobylý rytmus wanaragua s elektronikou.

Jiří Moravčík (foto: press Garifuna Collective)