THE SAXOPHONES – NÁDEJNÍ AMERIČANIA A RÔZNE SÚVISLOSTI

The Saxophones – Songs of The Saxophones (Full Time Hobby, 2018)

Kalifornským The Saxophones, ktorým v tomto článku venujeme hlavnú pozornosť, vyšiel tento rok ich debutový album Songs of The Saxophones pod značkou anglickej  nezávislej nahrávacej značky (independent record label) s názvom Full Time Hobby. Mohli by sme ho chápať v rozšírenom význame aj ako „ činnosť zo záľuby na plný úväzok?“ Možno by to v umení malo tak byť vždy.

Amerika je folková veľmoc. Na tom samotnom nie je nič nové a preto ani zaujímavé, zaujímavejší je fakt, že to trvá prinajmenšom už od vzniku pojmu populárna hudba. Ešte zaujímavejší je fakt (nanešťastie negatívny), že slovenské rozhlasové stanice sa v oboznamovaní svojich poslucháčov s folkovou tvorbou nikdy extra zvlášť nepretrhli, hoci pre oblasť folku je typická nielen žánrová pestrosť, ale aj veľké množstvo vynikajúcich skladieb, nezriedka skladieb v takzvanom rozhlasovom formáte.

V Amerike prešla značná časť folkových hudobníkov pod krídla nezávislých nahrávacích spoločností – Sufjan Stevens (Asthmatic Kitty Records), Beirut (4AD), Father John Misty (Sub Pop). Vznikol žáner nazvaný indie folk (nezávislý folk), štýlovo tvárlivý, absorbujúci množstvo hudobných podnetov z oblasti rocku, popu, jazzu, elektronickej hudby i vážnej klasickej hudby. Výrazne splynul predovšetkým s pesničkárskym typom indie popu (nezávislého popu) a to až do takej miery, že niekedy nie je celkom jasné či počúvame indie folk alebo indie pop. Vzťahuje sa to aj na hudbu americkej skupiny, v základe dua, The Saxophones. Jeho názov je trošku mätúci. Pod názvom Saxofóny sa totiž asi málokomu vynorí v mysli hudba v ktorej nedominuje saxofón.

Je až neuveriteľné akú pestrú hudbu The Saxophones dokázali vytvoriť pomocou skromného množstva hudobných nástrojov, fakticky spôsobom „urob si sám“, v trende domáceho, takzvaného spálňového popu so soundom lo-fi, ku ktorému nie sú potrebné fenomenálne muzikantské výkony. Veď heslo experimentátorov hovorí, že dobrú hudbu netvoria ruky, ale mozog.

The Saxophones 2018The Saxophones tvorí manželský pár Alexi Erenkov (spev, gitary, flauta, saxofón, syntetizátor) a jeho žena Alison Alderdice ( spev, „samplovanie“, bicie nástroje) spolu s ich priateľom Richardom Lawsom (spev, basová gitara, vibrafón). Fantázia v ich piesňach je až dojemne úprimná, samozrejme, na základe znalostí histórie hudby. Celá ich filigránska hudobná fúzia začína v päťdesiatych rokoch minulého storočia, hlboko v tajomstvách štýlu exotica (Martin Denny) a takmer folkovým spôsobom prechádza cez havajskú hudbu k intímnemu štýlu dnes už zabudnutého talianskeho speváka a gitaristu „seventies“,  zvláštneho „outsidera“ menom Vittorio Impiglia. To všetko je realizované v náznakoch,  spôsobom „ z každého rožku trošku“, takže ani skúsenejší poslucháč hneď po prvom vypočutí nemusí zistiť akú zmes hudobných štýlov pre nás „Saxofóny“ namixovali. A veru, je v nej toho neúrekom – Kalifornia vrcholnej éry hippies, indie pop, chamber pop, dream pop, baroque pop, slowcore, folk, country, ambient. Je komorne ladená, melodická, pokojná, melancholická, romantická, nostalgická, premýšľavá, literárna, introspektívna a vyžaruje z nej analógové teplo v komorne ladených piesňach, vytvorených v období, keď manželia Alexi a Alison žili na lodi počas mokrej zimy v San Francisco Bay Area. „Väčšina našich piesní vznikala s pomocou akustickej gitary počas daždivých dní „, prezradila Alexi. V ich textoch prevažujú úvahy o medziľudských vzťahoch a spoločenskom správaní.

Zberateľov rarít možno poteší limitovaná edícia albumu Songs of The Saxophones v počte 500 kópií na „bielych a modrých“ vinylových gramoplatniach. A nás, že máme do nominácie nášho rebríčka „Najlepšie albumy roka 2018“ ďalšiu nádejnú trofej. Dve piesne z albumu Songs of The Saxophones ponúkame na vypočutie pod týmto článkom.

Miroslav Potoček