VÝSLEDKY IX. ROČNÍKA HUDOBNÝCH CIEN VINYLA: B4, MARGO, PUNCTUM

Víťazi IX. ročníka hudobných cien Vinyla boli vyhlásení v priebehu slávnostného večera v pražskom Lucerna Music Bare. Za Platňu roka kritici zvolili aktuálny album Plastová okna dvojice B4. Objavom roka je Margo – projekt speváčky a producentky Anety Martínkovej. Počinom roka sú aktivity klubu Punctum.

Vyhlásenie cien bolo poňaté ako koncertný večer s reprezentatívnym výberom českej hudby. Najprv sa v plnohodnotnom koncertnom sete predstavili dve z nominovaných skupín, kapela Metastavy a projekt Margo. Slávnostný ceremoniál prebehol v réžii moderátoriek Zuzany Fuksovej a Ivany Veselkovej. Potom nasledoval prvý tohtoročný klubový koncert päťnásťčlenného kolektívu Zvíře jménem Podzim.

Práve účasť zoskupenia Zvíře jménem Podzim, ktoré vlani výrazne zabodovalo aj v rámci mainstreamovej scény, deklaruje dlhodobú snahu organizátorov cien Vinyla o stieranie hraníc medzi popovou a alternatívnou hudbou. „Pomyselná bariéra medzi popom a alternatívou je často len umelá. Alternatívne scéna vie produkovať, pôsobivé pesničky, ale problém je v zázemí kapiel, keď nedokážu svoju tvorbu dostať medzi širšie publikum. Tomu sa snažia napomôcť práve ceny vinyla,“ hovorí jeden z koordinátorov cien Tomáš Grombíř.

O grafický návrh tohtoročného výročného vinylu sa postarala finalistka Ceny Jindřicha Chalupeckého 2019 Marie Lukáčová, jedna z troch zakladateliek feministickej skupiny Čtvrtá vlna, ktorá pred tromi rokmi iniciovala verejnú diskusiu na tému sexizmu na univerzitách. Je absolventkou pražskej UMPRUM, študovala tiež na brnenskej Fakulte výtvarných umení VUT a Kunstakadémii Mainz v Nemecku. Svoju prácu Lukáčová predstavila predovšetkým v rámci nezávislej českej galerijnej scény, ale tiež napríklad vo Vroclavi, Ľubľane alebo Stuttgarte.

Ocenenie odovzdali súčasní členovia Rady hudobných cien Vinyla Miloš Hroch, Karel Veselý a Michal Pařízek. Rada funguje ako odborný garant a ideovo formuje smerovanie ceny – predovšetkým každoročne zostavuje porotu a dohliada na regulárny priebeh ceny.

Slávnostným vyhlásením cien vinyl v Lucerna Music Bare tohtoročnej ceny Vinyla nekončí.

„Hudobné ceny Vinyla nie sú jednorázovou udalosťou spojenou iba s jedným slávnostnom večerom v Prahe. Chceme, aby ceny mali väčší dosah, preto tento rok opäť vyrazíme aj do regiónov. Rovnako ako v minulom roku pod hlavičkou Ozvěny Vinyla plánujeme sériu viac ako desiatich koncertných večerov a prednášok,“ dodáva za organizátorov Pavol Uretšlégr s tým, že niektoré z koncertov prebehnú aj v rámci Letnej filmovej školy v Uherskom Hradišti.

Komentár k výsledkom od porotcov ceny Vinyla

Miloš Hroch k oceneniu Platňa roka – B4

Málokto u nás vie skĺbiť dve rozdielne veci: robiť hudbu kutilskú a teda svojrázne českú, zároveň však úspešne držať dialóg s dianím v zahraničí. Milovníkom analógových syntetizátorov a magnetofónov Tomášovi Procházkovi a Davidovi Freundlichovi, ktorí tvoria skupinu B4, sa to darí pri ich skúmaní témy archeológie médií. Musí sa oceniť hravosť i dôvtip pri používaní zaprášených hudobných nástrojov alebo spôsob, akým na víťaznom albume Plastové okná nazerajú na vyťaženú poetiku Sudetov inak, cez výrez plastového okna; ako symbolu pretrhnutia kontinuity, opravovania minulosti a príchode nenavratiteľných novôt. Ako staré domy po Nemcoch môžu s modernými oknami pôsobiť nepatrične, niektorí z nás sa podobne môžu cítiť v dnešnom svete neustále zrýchľujúcich a zahlcujúcich médií. Ako Procházka spieva na vôbec nejpopovějšom albume B4: „Jedničky sa zvoľna menia sa na nuly, naše miesta zaujmú iní.“ Hudbu B4 najlepšie vystihuje túžba utiecť čo najďalej od trendov, premyslená sabotáž očakávania publika a prirodzenosť, s akou dokážu sami seba zhodiť vypointovaným vtipom. Preto aj onen pop je pre B4 relatívnym pojmom.“

Michal Pařízek k oceneniu Objav roka – Margo

Speváčka a producentka Aneta Martínková robí veci po svojom, to bolo jasné už podľa dátumu vydania debutového albumu jej projektu Margo. Album First Aj Thought Everyone ‚s Staring at Me but Then I Realized Nobody Cared – All the Creatures I Met Sitting on the Back Seat and How to Deal with What I’Ve Learnt síce vyšiel v marketingovo trochu mŕtvom období medzi vianočnými sviatkami a Silvestrom roku 2018, ale napriek tomu sa udržal v povedomí poslucháčov i médií pozoruhodne dlho. Zdá sa, až akosi mimovoľne. A práve to je vlastne pre tvorbu Margo typické. „Chcem rozprávať o veľkých veciach v civilnej podobe,“ hovorí Aneta Martínková a vskutku – jej sebavedomé popové piesne na prvý pohľad rozprávajú o úplne obyčajných veciach, ale tak nevšedne a s takou vášňou a citom pre melódiu i detaily, že je z hlavy len tak nevyženiete. Bravo Margo, bravo Bad Names. Česká scéna má konečne nezávislú popovú platňu. A to je objav roka.

Karel Veselý k oceneniu Počin roka – aktivity klubu Punctum

Punctum je žižkovský svätostánok alternatívnej scény, ktorý v roku 2020 oslávi svoje piate narodeniny. Jeho aktivity sa ale neustále rozrastajú, okrem útulného priestoru pre koncerty alternatívnej a experimentálnej hudby teraz prevádzkuje aj vlastnú rozhlasovú stanicu (Radio Punctum) alebo kazetový minilabel (Punctum Tapes), organizuje rôzne kurzy a workshopy a ponúka zázemie pre rozličné kultúrne aktivity. V Žižkove stojí skoro presne na hranici, kde sa do skôr bohémskej štvrti začína zakusáva gentrifikácia a podobnú úlohu ochrancu nezávislosti a autenticity má aj v rámci alternatívnej scény. V Punctu sa stretávajú príslušníci rôznych subkultúr, priaznivci odlišných hudobných žánrov na okraji a slúži tak ako dôležité miesto prepájania malých scén.

Zdeněk Neusar a NMR (foto Margo: Daniel Ort)