AKO SME ZABILI HUDBU A DOSTALI PRESNE TO, ČO SME CHCELI

ZABITIE HUDBYHudobný priemysel má dnes k dispozícii najdostupnejšie, najpresnejšie a najväčšie množstvo dát o poslucháčoch vo svojej histórii. Zdrojom sú hudobné aplikácie, ktoré patria k najsťahovanejším a najpoužívanejším na mobilných zariadeniach. Ich čísla neklamú a ukazuje sa, že ľudia sú predvídateľní. Prečo máme všetci svoj podiel na obohraných playlistoch v rádiu?

Jednoduchá matematika

Práve koniec vianočných sviatkov podľa odhadov posunul počet smartphonov k jednej a trom štvrtinám miliardy. Osemsto miliónov užívateľov používa iTunes (či už dobrovoľne alebo z donútenia). SoundCloud má 200 miliónov poslucháčov, Spotify potom 40 miliónov užívateľov (z toho 10 miliónov platiacich, ktorí dali zbohom všadeprítomným reklamám).
Shazam a SoundHound, aplikácie, ktoré vám určia, čo za pesničku práve hrajú v krčme, kde sedíte s priateľmi, prihodí ďalších 700 miliónov užívateľov. Pol miliardy z nich na konte Shazamu dokonca prispelo k vzniku nového slovesa. Pesničky už nehľadáme, ale „shazamujeme“.
Čo potom majú všetky spomínané aplikácie spoločné? Zbierajú dáta. O tom, čo počúvame, kde to počúvame, kedy to počúvame, koľkokrát to počúvame, čo hľadáme alebo čo si ukladáme. To všetko vedie k revolúcii v hudobnom priemysle – budúce hity už nevyberajú hudobní producenti, ale vyberáme si ich sami. Bohužiaľ.

Shazam efekt

Budúcu popularitu piesne predpovedajú najlepšie práve dáta z aplikácie Shazam. Vychádza sa z prostého predpokladu, že keď hľadáte názov pesničky, ktorú práve počujete, tak sa vám asi páči. Analytici zo Shazamu tvrdia, že aplikácia vie odhadnúť budúci hit aj niekoľko mesiacov skôr ako si podmaní hitparády.
Shazam svoje dáta navyše spojil s mapou, takže vidíte, kde je čo populárne a môžete vidieť, odkiaľ sa pesnička šíri, a ktoré metropoly už boli dobyté. Hudobné vydavateľstvo tak napríklad na skúšku vypustí svojho budúceho adepta na platinovú platňu v malom lokálnom rádiu a sleduje rebríček vyhľadávania v danom mieste.
Shazam navyše berie útokom ďalšie segmenty. Jeho unikátny vyhľadávací algoritmus už vie okrem pesničiek nachádzať aj reklamy. K čomu je to dobré? Aplikácia identifikuje reklamu na novú pánsku kolínsku Leoš Mareš a linku na YouTube prihodí aj odkaz na internetový obchod, kde si vôňu môžete kúpiť. Navyše so špeciálnou zľavou pretože ste užívateľ Shazamu.

Sibyly

Dáta z iTunes alebo Spotify potom používajú promotéri koncertných šnúr a odporučia interpretovi, čo zo svojej tvorby by na ďalšej zastávke rozhodne nemal vynechať a čo si môže nechať od cesty. Na internete je teda k dispozícii more dát o hudobných preferenciách celého ľudstva, stačí v nich len zaloviť.
To presne urobili analytici v spoločnostiach Next Big Sound alebo iHeartMedia. Prvá menovaná hľadá na internete zmienky o hudobných projektoch a podľa sily tejto digitálnej stopy predpovedá budúci hviezdy éteru. Úspešnosť? Dvadsať percent.
iHeartMedia potom rozohráva ešte väčšiu hru. Spolupracuje s firmou Nielsen Audio, ktorá analyzuje, kedy poslucháči preladia rádiovú stanicu, aby tak zistili, ktorých pesničiek má už verejnosť dosť Esom v rukáve IHM je ale jej dcérska spoločnosť HitPredictor, ktorá dokáže predpovedať hity. Naozaj.

Vox populi

V minulom roku uhádla 48 z 50 najhranejších piesní v rádiách. Ako? Vďaka algoritmu, ktorý hľadá v piesňach pasáže, ktoré sa nám páčia. Lenže aké sa nám páčia? Hlavne tie, ktoré už poznáme. To všetko vedie k tomu, že ďalšia nálož hudby, ktorú budú vydavateľstvá tlačiť do rádií, bude rovnaká, ako tá, ktorá tam už je.
Ľudský mozog je naprogramovaný tak, aby sa mu páčilo to, čo už pozná. Preto v 90% prípadov počúvame hudbu, ktorú už poznáme. Pridajte k tomu prirodzenú zvedavosť zistiť, čo sa páči ostatným a výsledkom je, že najhranejšie playlisty hudobných aplikácií sú rebríčky TOP hitov. Analytici vyberajú budúci hity podľa súčasných a uzavretý kruh je na svete.
Keď sa dá hudba dokopy s internetom, ponúka ľudstvu možnosti, ktoré boli ešte pred dvoma dekádami nepredstaviteľné. Každý má na dosah ruky zariadenia, ktoré mu prakticky okamžite môžu prehrať doslova čokoľvek. Škoda, že chceme počúvať stále to isté.

Zdroj článku:

www.markething.cz