LADAMA SPIEVAJÚ NIELEN O ŽENÁCH

Ladama je latinskoamerická alternatívna skupina pozostávajúca zo štyroch hudobníčok a aktivistiek.

Ladama nehrajú – alebo nehrajú len – feministicko-aktivistickú hudbu. To by sme sa o nich tak pochvalne nebavili a neboli schopní oceniť, koľko originality a virtuózneho hráčskeho nasadenia v sebe skrývajú. S temperamentom vlastným Američankám, Kolumbijkám, Venezuelčankám a Brazílčankám vzdorujú stereotypom mužského pohľadu na ženy a ich potrebám sociálnej angažovanosti.

Ladama nám pritom neupierajú právo na bezhlavý tanec a koncipujú tak aj svoje mladým ľuďom určené workshopy, preklopené do hudobnej formy nenápadného vzdelávania.

Štyri fantastické speváčky a multiinštrumentalistky z komfortnej zóny žánrovej kategorizácie prvýkrát vystúpili v neziskovej americkej organizácii OneBeat, združujúcej vo svojich programoch hudobníkov z celého sveta, takže nápadité miešanie najrôznejších latinskoamerických štýlov, rocku, soulu a popu im príde úplne prirodzené. A rovnako tak nikdy neurčený počet a druh nástrojov.

Názov albumu Oye Mujer (Hey Woman) by nemal zvádzať k predčasným záverom.

Áno, určite súvisí s hrdou deklaráciou ženstva a skladba „Misterio“ nie je ničím iným ako oslavou ženskej sexuality a myšlienky užiť si vlastné telo podľa svojej slobodnej vôle, veľa iných však reflektuje ďalšie závažné témy.

Ladama pripomínajú tragické pretrhnutie banskej odpadovej nádrže pri meste Brumadinho, pri ktorom zomreli desiatky ľudí, alebo masívne výpadky elektriny vo Venezuele v dôsledku hospodárskej politiky autoritárskeho prezidenta Nicolasa Madura.

Členiek skupiny sa dotýka tiež postoj americkej vlády k imigrácii a melodická balada „Tierra Tiemblo“ v štýle mexických piesní rancheras má byť ódou na Matku zem a zároveň smutným pripomenutím, ako hrozne sa k nej ľudstvo chová.

Ani tentoraz sa Ladama nezaobišli bez verného basgitaristu Patricka Swobodu a prvýkrát si na album pozvali veľa zaujímavých hostí.

Medzi hosťami nechýba zbor Mesticanto, brazílsky saxofonista Spoke alebo americký elektronický producent Eliot Krimsky. O produkcii sa v Riu de Janeiro postaral slávny skladateľ Kassin z Brazílie.

Jiří Moravčík a NMR (foto: press Ladama)