LES MAMANS DU CONGO & RROBIN – ORGANICKÉ HUDOBNÉ SPOJENIE

Cieľom Les Mamans du Congo je podporovať emancipáciu konžských žien prostredníctvom hudby. Skupina od roku 2019 spolupracuje s francúzskym producentom Rrobinom a na svojom druhom albume „Ya Mizolé“ si vytvorila vlastný štýl, ktorý je rovnako tradičný ako futuristický.


Gladys Samba je pôsobivá umelkyňa. Od roku 2018 je kapelníčkou skupiny Les Mamans du Congo, skladá a spieva piesne, je sochárkou, učiteľkou a matkou piatich detí. Samba vyrastala na hudbe veľkých afrických speváčok ako Cesaria Evora, Angelique Kidjo a od malička vedela, že chce byť hudobníčkou.

Najprv spievala v náboženských zboroch, potom mala niekoľko kapiel, v ktorých sa zoznámila so svojím budúcim manželom, basgitaristom Armelom „Melom“ Malongom, ktorý je dnes súčasťou skupiny ako producent. Od začiatku bolo ich zámerom ukázať ženskú stránku konžskej hudby. Západoafrickým uspávankám, ktorým sa hovorí Bantu, chceli dodať moderný nádych a dostať ich do širšieho povedomia.

Piesne ako zbrane

Zatiaľ čo na začiatku skupina spievala najmä miestne uspávanky, Samba si teraz väčšinu piesní na album „Ya Mizolé“ zložila sama. Spieva v nich o o zážitkoch vo svojom okolí v Brazzaville. Ich texty sú o falošných žiarlivých obvineniach alebo o sťažovaní ženy, o ktorej sa šírili klebety, pretože nemohla mať deti. Vo všeobecnosti sú jej piesne najmä o nerovnoprávnosti žien v konžskej spoločnosti. Samba považuje svoje skladby za zbrane, ktorými chce podporiť emancipáciu afrických žien. Keď rapuje niekedy sa zdá, akoby skutočne strieľala slovami.

Muž s dvoma RR

Rrobin sa v skutočnosti volá Robin Bastide. Je to francúzsky beatmaker, bubeník, perkusionista a producent, ktorý sa špecializuje na elektronické rytmy. Pôsobil vo viacerých skupinách a hral rock, punk, techno, šansón, reggae aj jazz. V roku 2019 odcestoval do Brazzaville, kde začal spolupracovať s kapelou Les Mamans du Congo. Jeho cieľom bol zakomponovať tradičné ženské spevy a rytmy do súčasnej elektronickej hudby a priblížiť ich tak mladšej generácii.

Pre Rrobina sa konžské melódie nepodobajú na nič, pretože väčšina z nich je úplne improvizovaná. Opisuje, že niekedy sa Les Mamans du Congo v pozitívnom zmysle slova naozaj vybláznia a upadnú do akéhosi hudobného tranzu, čo dodáva ich piesňam šarm a autentickosť.

Tradičná utópia

„Ya Mizolé“ je ich druhý spoločný album, čo symbolizuje tiež názov: Ya Mizolé znamená „Druhý“. Kým doteraz sa v africko-európskej hudbe stretávali dva svety – elektronický a tradičný, tentoraz je hudobné spojenie organickejšie: hudba znie ako tradičná utópia.

Konžské spevy a melódie sa striedajú s rapovaním a hovorenými pasážami. Rytmy ako N’Tounta, Timbwa a DIY perkusie vyrobené zo starých kuchynských spotrebičov sa stretávajú s trapom, afro-houseom, funkom a elektronickou hudbou. Album je napriek všetkým retro ingredienciám povznášajúcim hudobným hybridom a pôsobí hypnoticky, spirituálne až futuristicky.

NMR (foto: press Les Mamans du Congo & Rrobin)