CHRISTINE SALEM – VÝNIMOČNÁ HUDBA NA KONIEC ROKA

Christine Salem – Larg Pa Lo Kor ( Zamora Productions / 2016)

Nad obzorom vychádzajúcich hudobných talentov vysoko vyčnieva žena, ktorá by mala „teoreticky“ žiariť svetlom slnečnej erupcie – pesničkárka Christine Salem z ostrova Réunion. Samozrejme, za predpokladu, že talenty by mohli žiariť aj bez reklamy. Christine sa vymyká módam i trendom, čo je v dnešnej dobe zošnurovanej uniformitou vzácne. Jej najnovší, šiesty album Larg Pa Lo Kor vysoko oceňujú niektoré veličiny hudobnej brandže, napríklad legenda legiend, americký producent Clive Davis (Aretha Franklin, Janis Joplin, Santana, Bruce Springsteen, Pink Floyd, Patti Smith). Clive v tomto roku oceňoval aj niektoré iné skupiny a osobnosti, ktorým New Model Radio venovalo pozornosť: Pink Martini, Leyla McCalla, Elza Soares.

Surfovanie na ostrove Réunion je vraj veľmi riskantné. Vaša noha môže poľahky skončiť v papuli žraloka. Christine však napriek tomu surfuje, no nie na vlnách indického oceána, ale v nezvyčajnej hudobnej fúzii na albume Larg Pa Lo Kor, prostredníctvom jej hudobného partnera, eklektického kovboja Seba Martela, bývalého gitaristu Salifa Keitu, Femi Kutiho, Camille, Bumcello, General Elektriks, Las Ondas Marteles. Seb hrá na gitaru, basu, produkuje. Ide im to spolu dobre aj naživo. „The New York Times náš koncert zaradil medzi desať najlepších koncertov roka“ – hovorí Christine, hoci nemá hudobné vzdelanie a hrá iba podľa ucha.

Základným inšpiračným zdrojom ich tvorby je maloya, hudba ostrova Réunion – francúzskeho zámorského departmentu a regiónu. Maloya je spolu so segou jedným z dvoch hlavných hudobných štýlov tohto ostrova, spievanom v jazyku miestnych kreolov, sprevádzanom perkusiami a hudobnými lukmi. Vznikol z piesní afrických a madagaskarských otrokov, a indických robotníkov. Niektorí muzikológovia ho zaraďujú do oblasti blues. Samozrejme, blues, ktoré … „nevzniklo“ v USA.

Christine Salem

Na rozdiel od segy, ktorá bola prijatá v belošských kruhoch, maloya zostala dlho hudbu „cafres“ ( čiernych otrokov). Po zrušení otroctva v roku 1848 sa speváci štýlu maloya snažili duševne vyrovnať s podmienkami chudobných ľudí na ostrove prostredníctvom svojich piesní. Oficiálnymi vládnymi orgánmi bola maloya považovaná za podvratnú a až do roku 1981 bola zakázaná. Čiastočne preto, že mnohí hudobníci maloya boli spájaní s autonomistickým presvedčením a sympatiami ku komunistickej strane. Dnes sa maloya vyvíja smerom k začleneniu do rôznych podôb západnej populárnej hudby. Jej tradičná forma bola v roku 2009 uvedená UNESCO na reprezentatívny zoznam nehmotného kultúrneho dedičstva ľudstva.

Dnes 44-ročná Christine Salem býva prirovnávaná k slávnej americkej politickej aktivistke a filozofke Angele Davis, ktorej v roku 1973 venovala skladbu Free Angel legendárna anglická rocková skupina T. Rex. No nie iba kvôli afro účesu, ale aj pre vzpurný, asertívny postoj i niektoré politické názory. Album Larg Pa Lo Kor patrí tento rok k vzácnym výnimkám, ktoré poslucháčovi dajú pocit revolučnosti, krásy a zároveň netušeného dobrodružstva spojeného s objavovaním nových možnosti v spájaní odlišných hudobných kultúr.

Miroslav Potoček (foto: press Christine Salem)