GOOD MOOD: OBJAVOVANIE HUDOBNÝCH SVETOV

Pod názvom Good Mood sa skrýva hudobný producent zo Zvolena vlastným menom Ján Družbacký. Svoju hudbu vydáva na značkách Leporelo, XRCST, Grooveline Recordings, Sofa Movement Records, 4mg Records i samostatne. V roku 2022 zverejnil debutový album „Akvareal“, na ktorom kombinuje hudbu so svojim ďalším koníčkom, maľovaním akvarelom. Jeho tvorba má blízko k tanečný žánrom ako house, experimentálna elektronika s ambientnými a industriálnymi prvkami. Keďže sme jeho posledné EP „Edits“ zaradili medzi 30 najlepších domácich albumov roku, pripravili sme pre vás nasledujúci rozhovor.

Good Mood

Začínal si ako housový dídžej. Kedy vznikla myšlienka nahrávať vlastné tracky?

„Robiť vlastné tracky som skúšal hneď ako som sa dopracoval k prvému hudobnému programu, čo v mojom prípade boli Fruity Loops niekedy na strednej škole, potom na vysokej škole som sa dostal inštalačku Ableton Live a všetko nabralo úplne iný rozmer. Neskôr som si kúpil MPC 2000XL a hudbu som začal loopovať na ňom. Vtedy to bolo veľmi kreatívne obdobie, škoda len, že sa zanechalo málo materiálu. Vtedy som si hlavne vyrábal slučky hip-hopových beatov a skrečoval som si do nich v obývačke.“

Na platformách Soundcloud a Bandcamp máš zverejnených množstvo mixov a skladieb. Aké máš na ohlasy? Myslíš si, že má význam dnes takto šíriť svoju hudbu?

„Určite to má svoj význam. Myslím si, že svoje veci by som mohol šíriť ešte na viacerých platformách ale fyzicky to nestíham, keďže každá jedna stránka si vyžaduje osobitý prístup. Myslím si, že v súčasnosti je skôr problém vybrať, tú správnu formu šírenia hudby.“

Ako sa ti spolupracuje s vydavateľstvami, ktoré spomínam v úvode? Myslíš si, že v súčasnosti potrebuje elektronický producent svojho vydavateľa?

„Tu by som sa vrátil aj k predchádzajúcej otázke o šírení hudby. S vydavateľstvami sa mi spolupracuje super, pretože zabezpečujú práve tú promo stránku šírenia hudby na rôzne siete a to je veľká výhoda a pomoc. Na druhej strane ak má človek silnú fanúšikovskú základňu má oveľa jednoduchšiu prácu ako dostať hudbu k cieľovke, čo však určite neznamená menej práce.“

Na tvojom poslednom EP sa nachádzajú nové verzie skladieb od Mariky Gombitovej, Richarda Müllera, Deža Ursínyho alebo skupiny Bez ladu a skladu. Prečo tento výber a ako vznikali tieto remixy?

„Myslím, že celé to odštartovali Bez Ladu a Skladu a ich skladba Údery bubnu keď som ju v rámci kvót zaradil do mixovanéo setu v relácii Mixtape_FM. Ako som robil prechod do novej skladby, súznenie hypnotického house beatu a záveru BLAS nabralo magický moment a keď som to púšťal kamošovi zhodli sme sa, že vzniklo niečo neobvyklé. Ďalší kamarát mi vravel ako sa čudoval, že BLAS mali taký výrazný kopák v 91. roku 🙂. Trvalo však asi až dva roky kým som tento nápad dotiahol do skutočnej podoby editu alebo, ak chceš remixu. Neskôr som pre ten istý účel vytvoril kopákovú verziu Deža Ursínyho, pretože skladba ktorú som našiel mi už v jej pôvodnej verzii pripadala tanečná. A prečo tieto mená? Bez Ladu som počúval už ako tínedžer a svojím nekompromisným alternatívnym zvukom ma neskutočne priťahovali. Bola to živá hudba, ktorá vo mne však navodzovala pocit ako keby som počúval repetetívne techno alebo drum n bass, hypnotika spätá s niečím tajomným akoby temným. To ma bavilo vtedy a baví aj teraz. Skladby na edity si vyberám podľa toho koľko roboty s nimi budem mať. Čím menej tým lepšie. Keďže už roky existovali ako samostatné celky chcem sa vyhnúť zasadným zásahom do ich štruktúry. Skôr sa ich snažím doplniť čímsi rytmickým, aby sa do nich dalo lepšie poklepkávať nohou. A samozrejme, aj preto lebo chcem ľuďom venujúcim sa tanečnej hudbe ukázať klenoty z inej strany slovenskej hudobnej scény. Vždy ma bavilo miešanie žánrov.“

Čo si myslíš o súčasných technických možnostiach oddeľovať hlasy od hudobných podkladov a naopak? Zmení to hudbu ako takú?

„Hudbu ako takú zmenila už elektrická gitara. To či sa dá oddelovať hlas alebo nie je podľa mňa jedno. Už dávno máme k dispozícii neskutočné kreatívne možnosti a pritom sa masy uchyľujú k počúvaniu happy rave remixov komerčných skladieb z 90. tych rokov. Ak je niekto kreatívny vytvorí zaujímavú skladbu aj na kelímku od jogurtu.

Aké sú tvoje ďalšie plány? Budeš pokračovať v remixoch, alebo skôr vo vlastných trackoch?

„Môj hudobný proces má neskutočne veľa začiatkov, bohužiaľ viac ako koncov. Záleží len od nálady a inšpirácie či budem dokončovať svoju skladbu spred dvoch-troch rokov, edit pre nejaký mixovaný set alebo remix pre nejakého slovenského producenta. Hudbe sa venujem a venovať rozhodne budem. Je to krásny svet, kde sa toho mám ešte mnoho učiť a čo objavovať.“

Róbert Gregor (foto: Ján Družbacký)